Jump to content

Hvor mye drivstoff har du brukt på årets båtsesong?

DieselDahl

Recommended Posts

Har brukt båten minimalt i sommer av ulike årsaker, bl.a. jobb. Stort sett er 2 1/2 ukes ferietur det hele og det gikk diesel for ca. 30 000 kr. ser jeg på utskriftene. Så det er vel ca. 3-3500 liter.

Kjører stort sett bare med marsjfart, kunne nok vært kuttet kraftig om man hadde kosekjørt med bare en motor i 7-8 knop.

Har en utseilt distanse på ca. 9000 nm siden 2011 iht. triptelleren, denne sesongen lå derfor langt under snittet. Båten står på land om vinteren.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Versågod. Bare nyt tråden du.

Jeg ser av svarene her at det er ytterst få som har brukt noe mer enn noen få tusenlapper på drivstoff hittil. Det kan nesten ikke regnes med hvis man sammenligner med andre båtkostnader som verditap, vedlikehold, opplag, båtplass forsikring o.l. Minner meg om hvor rimelig båthold jeg har med to innenbords bensinmotorer.

For all del, seiling er deilig men det er ikke så ofte det passer for oss. Da måtte vi hatt ennå mere fritid.....

Jeg ser av svarene her at det er ytterst få som har brukt noe mer enn noen få tusenlapper på drivstoff hittil. Det kan nesten ikke regnes med hvis man sammenligner med andre båtkostnader som verditap, vedlikehold, opplag, båtplass forsikring o.l. Minner meg om hvor rimelig båthold jeg har med to innenbords bensinmotorer.

For all del, seiling er deilig men det er ikke så ofte det passer for oss. Da måtte vi hatt ennå mere fritid.....

Nå har nok vi vært mer enn heldige med vinden i år også, har blitt mye seiling og lite motorgange i sommer. Jeg tenker de pengene vi foreløbig sparer på diesel går på sparekonto til ny båt, som antagelig og forhåpenligvis drikker mer enn den vi har nå.

Jeg ser av svarene her at det er ytterst få som har brukt noe mer enn noen få tusenlapper på drivstoff hittil.

Når noen bruker flere tusen liter, så blir det ikke bare "få" tusenlapper i drivstoffkostnader :-) Men for all del, skal man en hel familie ut på tur, og alternativet hadde vært flyreise pluss hotell, så blir som regel det heller ikke bare "få" tusenlapper. :-)

Sjekket akkurat drivstoffmåleren, den står nesten på full tank ... fylte sist i mai, og har bl.a. vært i København siden den gang :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Etter å ha spurt nokså mange med seilbåt de siste årene, er jeg kommet til at svært mange bruker vesentlig mer kr på seilgarderoben enn jeg bruker på drivstoff.

Tror ikke jeg bikker 1500 l i år, dette fordelt på ca 8 uker og 20 tonn båt og 7-800 nm

tror jeg brukt underkant av 300 l   4 uker  og ca 860 M     Marstrand-Gdansk-Marstrand

(en hel del motorgang i år !)

o ikke noe nye seil i år nei......kanskje til neste år,  skifte den store genuan....den gamle er 20 år

tror du snakket med regatteseilere...de skifter oftere

S/Y Gunga Din

• 1 måned senere...

Nå skriver vi oktober og minusgradene har begynt å komme her i nord. Båter begynner å komme opp av sjøen. Flere som har gjort opp "båtregnskapet" for sesongen?

Jeg har akkurat nådd 1500 nautiske mil, med sesongsnitt på 1,5 l/nm. Ganske så fornøyd, og nå begynner hval-sesongen. Hurra!

Fått et par turer nattestid i mørket den siste uka, med nordlys og stjener. Fine ting  :thumbsup:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jeg vet ikke, for jeg har ikke giddet å føre noe regnskap.

Den bruker så lite, og gleden over å være på tur er så stor, at det spiller ingen rolle.

Noe må man kunne trøste seg med der man tusler avgård i 7 knop og alle andre pløyer forbi, og man skulle ønske man kunne gjøre det samme.:))

Har 127 timer gangtid på motoren da,

Hold kjeft,når du snakker til meg!

126 liter bensin på 11 timer ifølge computeren  :giggle:

Tidenes korteste sesong for min del, dessverre.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...