Jump to content

Hvor mye drivstoff har du brukt på årets båtsesong?

DieselDahl

Recommended Posts

...

Jeg ser av svarene her at det er ytterst få som har brukt noe mer enn noen få tusenlapper på drivstoff hittil. Det kan nesten ikke regnes med hvis man sammenligner med andre båtkostnader som verditap, vedlikehold, opplag, båtplass forsikring o.l. Minner meg om .....

Minner meg om...... at en tusenlapp er en tusenlapp uansett hvor lite det er i forhold til annet.

Redigert av Bidevind (see edit history)

Totalt for sesongen: 128 t, 912nm, ca 1500l diesel.

Det tilsvarer ca 12l/t og 1,7 l/nm

Scand Baltic/KAMD43P.

Er fortsatt litt "rastløs" på tur merker jeg. Begynner noen ganger i sakte fart "for å spare litt drivstoff". Men etter en halvtime blir det nok av det, og med påfølgende større fart og høyere forbruk.

Har blitt endel turer i år og mange fine steder. Så jeg er fornøyd med bøtsesongen for i år.

Nærmest som jeg ikke skulle tro det var mulig. Her snakker vi stort sett kun tomgangskjøring.  Med en snittfart på 6,6 knop kjører du vel kanskje også stort sett bare på en motor av gangen?

Om du vil tro på det er opp til deg, men går alltid på to motorer.

Infoen er fra kjørecomputer, vi går en del i 6-7 knop, med ca 1000 omd og forbruk på ca 1,2 l pr nm.

Gir på med jevne mellomrom. Har IPS, noe som er vel med å holde forbruket lavt.

Om du vil tro på det er opp til deg, men går alltid på to motorer.

Infoen er fra kjørecomputer, vi går en del i 6-7 knop, med ca 1000 omd og forbruk på ca 1,2 l pr nm.

Gir på med jevne mellomrom. Har IPS, noe som er vel med å holde forbruket lavt.

Snittforbruket er 2,6 l/nm mens snittfarta er bare 6,6 knop?  Dette må vel snarere tyde på veldig mange motortimer uten framdrift i det hele tatt?

Ble litt dyrere i år enn i fjor, men skylder på at webastoen har gått omtrent hver dag i sommer mot null dager ifjor sommer......

For 2014

Dist: 1010,2 NM
Tid: 121t 49m

Tot.L: 1789,8L
Snitt pr NM:1,7L
pr time: 14,4L
Gj,fart :8,31 knop
Døgn: 69
Havneleie: 6130kr

For 2015

Dist: 894,1 NM
Tid: 102t 24m
Tot.L: 1884,59L
Snitt pr NM:2,107
pr time: 18,42L
Gj,fart :8,74 knop
Døgn: 70
Havneleie: 5570KR

Dette er fasiten for siste 2 år....fornøyd med det..

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Nå fikk jeg båten først midtsommers, så ikke fått full sesong, men på den tiden har det blitt fylt 240 liter (9,69kr /l i snitt) fordelt på ca 40timers kjøring (samlet forbruk var nok litt lavere ettersom tanken var halvfull da jeg mottok den).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...