Euklid Svart 22.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2015 Timetelleren står nå på 597,5 – to og en halv time igjen av garantitid på motoren, installert i desember 2014 – etter å ha unnagjort rundt 14000 nautiske mil. Har brukt rundt 1000 liter diesel. Selv etter mange måneders hard bruk har jeg ikke klart å svi av mer enn 30-40 liter bensin med jollemotoren – det går ikke stort med 2,5hk på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 22.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2015 Har brukt ca 500 liter i år, hvilket er omtrent like mye diesel som jeg brukte i snitt per år de årene jeg hadde seilbåt. Ikke kom her å si at det er dyrt med motorbåt! ? Brukte til sammenligning i overkant av 2000 liter i fjor, så båten har nok vært brukt litt i minste laget i år, gitt.. Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 22.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2015 2056 liter bensin og 74 driftstimer på motor fra april-september Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
G.N Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 (redigert) Er sesongen over allerede? Avslutter sesongen 31.des og Starter ny sesong 1.januar Redigert 24.Oktober.2015 av G.N (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2015 Er sesongen over allerede? Avslutter sesongen 31.des og Starter ny sesong 1.januar Går du ikke lei da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jensemann2 Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 560 liter på 40 timer Sitér dette innlegget Link to post
2206saha Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 250 liter på 70 timer bensin :) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Ca. 475L har varsamt blitt omgjort til framdrift hjå Sabben til no. ? Men som enkelte skriv, skulle gjerne hatt meir tid og vær (når ein har fri) Men 2900nm(1075L) i 5-6 knop på 2 sesongar er ikkje heilt verst ? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
tobixen Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Nå har jeg fyllt diesel. 388.81l, mindre enn antatt. Forrige fylling 2015-05-29. 2.12l/dag siden forrige fylling => 19 kr pr dag 208 engine-hours siden forrige fylling => 1.86l/engine-hour 1202 nm siden forrige fylling => 0.32 l/nm => 0.174 l/km Litt bruk av dieselvarmeren har det jo vært, men ikke mye. Telling av nautiske mil "lyver" litt fordi vi av og til krysser mot vinden og bruker masse nautiske mil på å forflytte oss noen få nautiske mil - men vi er stort sett late og bruker motoren i motvind. Telling av motortimer - av og til står den jo på tomgang, og det er sjeldent vi er oppe på mye turtall. En gang fortøyde jeg nært Oslo S og dro dit for å handle mat - Oslobyen er så bråkete at jeg ikke la merke til at motoren fortsatt gikk da jeg forlot båten! Med stengte gater pga marathon tok handleturen relativt lang tid også. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Huh. Jeg kom akkurat til å tenke på at jeg har hatt matte på skolen, og at => er helt gal notasjon :-) Forøvrig, tilsvarende tall fra forrige gang jeg fylte (etter vintersesongen): 3.37l pr dag, 3.35l pr engine-hour, 0.75l pr nm (0.41l pr km). Forskjellen skyldes nok at dieselvarmeren var mye mer i bruk i vinterhalvåret. Særlig ille, tanken var å dekke båten med elektriske frostvakter, men jeg hadde også på termostaten på dieselvarmeren på minimum i tilfelle strømmen skulle gå eller at frostvaktene ikke var tilstrekkelige. Dessverre slo dieselvarmeren inn flere ganger, og når den først var begynt å gå så ble den gående - tidvis i to uker i strekk. Redigert 28.November.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.