Jump to content

Hvor mye drivstoff har du brukt på årets båtsesong?


DieselDahl

Recommended Posts

Timetelleren står nå på 597,5 – to og en halv time igjen av garantitid på motoren, installert i desember 2014 – etter å ha unnagjort rundt 14000 nautiske mil. Har brukt rundt 1000 liter diesel.

 

Selv etter mange måneders hard bruk har jeg ikke klart å svi av mer enn 30-40 liter bensin med jollemotoren – det går ikke stort med 2,5hk på hekken.

Link to post

Er sesongen over allerede? Avslutter sesongen 31.des og Starter ny sesong 1.januar :wink:

 

Går du ikke lei da?  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Nå har jeg fyllt diesel. 388.81l, mindre enn antatt.

 

Forrige fylling 2015-05-29. 2.12l/dag siden forrige fylling => 19 kr pr dag

 

208 engine-hours siden forrige fylling => 1.86l/engine-hour

 

1202 nm siden forrige fylling => 0.32 l/nm => 0.174 l/km

 

Litt bruk av dieselvarmeren har det jo vært, men ikke mye.

 

Telling av nautiske mil "lyver" litt fordi vi av og til krysser mot vinden og bruker masse nautiske mil på å forflytte oss noen få nautiske mil - men vi er stort sett late og bruker motoren i motvind.

 

Telling av motortimer - av og til står den jo på tomgang, og det er sjeldent vi er oppe på mye turtall. En gang fortøyde jeg nært Oslo S og dro dit for å handle mat - Oslobyen er så bråkete at jeg ikke la merke til at motoren fortsatt gikk da jeg forlot båten! Med stengte gater pga marathon tok handleturen relativt lang tid også.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Huh. Jeg kom akkurat til å tenke på at jeg har hatt matte på skolen, og at => er helt gal notasjon :-)

 

Forøvrig, tilsvarende tall fra forrige gang jeg fylte (etter vintersesongen):

 

3.37l pr dag, 3.35l pr engine-hour, 0.75l pr nm (0.41l pr km).

 

Forskjellen skyldes nok at dieselvarmeren var mye mer i bruk i vinterhalvåret. Særlig ille, tanken var å dekke båten med elektriske frostvakter, men jeg hadde også på termostaten på dieselvarmeren på minimum i tilfelle strømmen skulle gå eller at frostvaktene ikke var tilstrekkelige. Dessverre slo dieselvarmeren inn flere ganger, og når den først var begynt å gå så ble den gående - tidvis i to uker i strekk.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...