Jump to content

Lav spenning ut av 12v bryterpanel.


sjørøver-viking

Recommended Posts

Jeg har et Biltema bryterpanel med automatsikringer, type (http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Bryterpanel-med-automatsikringer-2000021273/), men jeg opplever at jeg får veldig lav spenning ut fra koblingspunktene. Inn er overkant av 12v, mens ut er det nede i så lite som 6v. Hva skjer? Jeg har koblet direkte fra batteri, via 30a sikring, til panel. Både + og - på samme panel. Har jeg koblet noe feil, eller er panelet defekt?

Link to post
Share on other sites

Noen spørsmål:

Skjer det hver gang?

Skjer det når du bruker flere brytere eller enkelte brytere?

Er det noe irr bakpå panelet?

Når oppsto problemet (etter at du....)?

 

Tre ting jeg ville sjekket.

Tilførselskabelen har den stort nok kvadrat?

Om det er motstand på bryterne (ir etc.)

Er det langt kabelstrekk til forbruker (kan det eventuelt styres via relé)?

 

Du kan eventuelt sjekke om det gir noe endring med å bruke en annen bryter.

 

Ofte kan det være dårlig kontakt et annet sted som gir motstand og lavere spenning ved belastning

 

 

Håper det kan være til litt hjelp

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar. Det skjer hver gang. Har bare to strømforbrukere, og har bare prøvd dem hver for seg, men ser ut til av det er på begge.
Ingen irr, den er ganske ny, bare noen uker siden jeg kjøpte den, tror det har vært sånn hele tiden.

Nå har jeg tatt kabelskoene til panelet, og koblet den rett til et sigarett-tenneruttak, og da funker laptoplader, og tilsynelatene ikke spenningstap.
Kablene fra batteribank til panelet er tjukke, 6mm2 tror jeg, og når jeg måler så har jeg målt på selve tilkoblingspunktet på panelet, og inn så er spenninga fin.
Kanskje jeg ikke har koblet til ledningen fra panelet til forbruker bra nok? Ikke noe irr på panelet. Kan det være noe galt med automatsikringene?

Link to post
Share on other sites

Har du sørget for at minusledningen også er solid og hel uten skader/dårlig kontakt? Den skal jo egentlig ikke innom panelet ditt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Minusen har ingenting innom bryterpanelet å gjøre. Den skal gå direkte fra batteriet, gjerne via en koblingsskinne og så til forbrukeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden du får problemet på begge bryterne så kan det tyde på dårlig forbindelse på tilførselen.

Enten på pluss delen eller minus delen som Lars H. beskriver.

Feil/problemer kan ofte oppstå ved for mange tilkoblinger på samme punkt.

Sjekk alle koblinger og forbindelser hele veien.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det var liksom det jeg forsøkte å si.

 

Følte jeg måtte presisere litt :wink: . Man må ha minus til panelet for å få lys I bryterne (valgfritt), men denne skal ikke brukes til forbrukerne som du påpekte :thumbsup:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eg vil foreslå, for å finna ut av korhen spenningsfallet er:

Slå på dette utstyret som får so mykje for lav spenning, og la det stå på mens du måler (forutsatt at det tåler å stå med so mykje for lite spenning over denne tiden)

Mål om der er spenning over denne hovedsikringen på 30A, som du nevner, dvs. ein måleledning på kvar side av sikringen.

Målinger i bryterpanel foregår på den kursen som har belastning. Den kursen består av automatsikring og bryter med lys. Mellom automatsikring og bryter er der ein ledningsstrepp. Mål fra denne streppen til sikringens +side.

mål fra denne streppen til bryterens utgangsside. Alle desse målingane skal legga seg i området 0 - 0,2V Hvis der er store avvik, so er feilen funnet.

 

Magne

 

Link to post
Share on other sites

Aha! Ok da prøver jeg med skinne i morgen. Takk for alle tips. Er da å forstå at minus fra batt går direkte til skinne, så kan jeg ta en ledning fra skinne til minus på brytepanelet for å få lys i knappene? Trodde jeg bare kunne smelle sammen alt på samme panel, så feil kan man ta!

Link to post
Share on other sites

Gjør som Dinamo sier. Mål spenningsfall over alle tilgjengelige koblinger mens forbrukerene er påslått. Hvis du har 12V fra batteriet og bare får 6V frem til forbruker ligger det totalt 6V i spenningsfall over dårlige kontakter/brytere/ledninger et eller annet sted, mest sannsynlig bare ett sted. Husk at både pluss og minus må måles. Begynn med å måle mellom poler på batteri og hhv pluss og minus på forbruker. Da ser du om spenningen forsvinner på pluss eller minussida. Så måler du hvert enkelt strekk med ledning og over alle koplinger der du kommer til med multimeterpinnene. De kan ofte stikkes gjennom isolasjonen også. Det er ikke uvanlig at sikringen har dårlig kontakt, avh av type da. Gammel type bilsikringer er feks håpløse..

Link to post
Share on other sites

Du spør om du har koblet feil og jeg synes det kan tyde på det. Hvis du har satt + ledningen på panelets minusskinne kan det muligens bli bare 6 volt ut, da strømmen som kommer ut har gått gjennom de ørsmå pærene og ikke gjennom selve bryteren der den skal gå. Det er mye motstand i så små pærer. Har du et bilde og merker av + og - ledning så finner vi fort ut om du har feilkoblet.

Link to post
Share on other sites

Det er koblingsskjema til panelet i linken til biltema, men det kan feiltolkes om man ikke er helt våken. Det viser en  ekstern minusskinne utenom panelet og har mange + merker. Merkene er ikke batteri +, men skal forestille stjerneskruer som feste for minuskabler. Biltema burde laget ny veiledning for dette er på grensen til villedning.

Tror ikke vi kommer lenger uten at trådstarter forklarer mer både hvordan han har koblet til, og hvordan han har målt. Har han ikke bilde så er det mange her som vet hvordan panelet ser ut på baksiden og klarer å rettlede.

Link to post
Share on other sites

Her har jeg forsøkt å gjøre koblingsskjemaet litt mer forståelig? Legg merke til farer og endring i tekst.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er det vel ingen tvil om hvordan dette kobles :thumbsup: . Prøvde selv å lage en skisse, men å få lagt den inn var håpløst, så takk til Lars.

Det er der hvor det står Ekstern koblingslist at biltema sitt skjema viser + på alle skruene som altså indikerer stjerneskruer og ikke batteri + om trådstarter har tolket det slik.

Om det er Lars som har rettet på det også, eller funnet et nyere skjema vet jeg ikke, men samme kan det være.

 

Om man da feilkobler og setter + kabel inn på panelets minusskinne skulle det ikke undre meg om det blir bare ca. 6 volt ut til forbruker, da strømmen må gjennom glødetråden i den lille pæra for å komme frem til tilkoblingssplinten bak på bryter.

Men det er jo fort gjort å måle feil også om multimeter bare har kontakt med metall, og ikke batteri -. Da kan det fort bli bare 6 volt, så prøvelampe er ofte bedre om man er i tvil.

 

For øvrig var det jeg hadde 8 brytere og der var det en + skinne til de fire øverste, og en + skinne til de fire nederste. Skal man bruke bare en + kabel frem til panelet må de to + skinnene kobles sammen med ledning, eller trekke to kabler frem til panelet, en til hver + skinne.

Link to post
Share on other sites

Jo da hegra, det er jeg som har endret skruesymboler fra stjernespor til gammeldags flatspor som ikke kan mistolkes som pluss-symbol. På samme måte fargela jeg minus med blått, og pluss med rødt. Litt må en da bidra med når en ligger og slapper av i båten i gjestehanen i Valle. Nå kom forresten de første regndråpene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er et koblingsskjea jeg synes var nyttig (..)

Greit og forklarende skjema, men liten kommentar - med forbehold om at jeg husker korrekt så mener jeg det finnes regler som sier at VHF skal kobles utenom hovedbryter. I koblingsskjema det vises til her brytes strømmen til VHF når hovedbryter slås av.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det gjelder for yrkesfartøy, men ikke for fritidsfartøy. Selv har jeg VHF etter hovedbryter (som kun slåes av når jeg forlater båten etter bruk), men jeg har i tillegg mulighet med en enkel vender ved VHF'n å koble over fra forbruksbatteri til startbatteri. Greit dersom en har gått på grunn og lensepumpen har tappet forbruksbatteriet tomt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En anbefaling er ikke det samme som påbud. Og ikke tror jeg at skipsradiokontrollen (om det fremdeles finnes) kontrollerer fritidsbåter. Men i hin hårde dager da jeg var ung, ble det tatt stikkontroller for å sjekke at installasjonen var i orden i fiskebåter og andre yrkesfartøyer. Jeg hadde selv et slikt vikariat hos Skipskontrollen Televerket et halvt års tid. Selv slapp jeg å plombere sendere med slik blyplombe som finnes/fantes på strømmålere i hus. men jeg hadde med meg ploberingstangen på kontrollene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...