Jump to content

Hasla 26


enter4u

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Hasla 26?

Vet bare at det er brukt samme skrog som Grimsøy 26 / Taule 26 - meget bra i sjøen! Tørr og fin, med bra skjæring i bølgene.

Lykke til, enter4u!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei, hyggelig at du vurderer Hasla 26, en flott båt. Jeg kjøpte antagelig Norges peneste Hasla 26 på sensommeren i fjor. Forrige eier gjorde en flott jobb med å forvandle en sliten 82 modell til en pent utseende båt med de fleste bekvemmeligheter. Båten er av forrige eier lagt ut i erfaringsdatabasen på dette forum.

 

I min båt er de største forandringene/moderniseringene en ny Vetus 42 hk motor, den går veldig stille på ca 7,5 knop marsjhastighet. Masten på fordekket er fjernet og en bøyle er montert foran vinduene, på toppen er antenner, lanterne og horn montert. Bare dette gir båten et mer moderne utseende. En annen viktig modernisering er at hele kalesjen er bygd om (syd ny m/nye bøyler), den er forhøyd med ca 20 cm slik at det er 195 cm støhøyde i hele cockpiten. Jeg har i vinter satt i vinduer i fronten av kalesjen i tillegg til de øvrige vinduene, dette gir god utsikt til alle sider, både i sittende og i stående posisjon (jeg er 190 høy). Benker og skap er også juster/flyttet på slik at det er god plas til 4 (5) rundt bordet. Det er også montert ny elektrisk ankervinsj med fjernkontroll, et flott hjelpemiddel. Forøvrig er det lagt nytt gulv i cockpit, alle tepper er nye (kantsydd), alle puter er trukket om i matchende stoff. Alt treverk er pent, og i taket nede i midtre lugar er det satt inn downlights i taket. Av bekvemmeligheter forøvrig er det septiktank, gassbluss, v/k vann (gassbereder - funker meget bra!!) og dusj på badeplattform.

 

Jeg har ikke fått brukt båten mye etter overtagelse, men det lille jeg har brukt den lover bra. Forrige eier har kjørt både norske- og svenskekysten opp og ned, han sier den fungere godt også i lurvete vær.

Den heter jo Hasla 26 krysser, det finnes visstnok også utgaver med mast - så den er nok konstruert for å tåle litt. Båten veier ca 3000 kg, dette bla fordi det er lagt 400kg betong i kjølen - dette er orginalt. Ballasten gir dermed båten god tyngde og stabilitet.

Forøvrig vil jeg skryte av all plassen ombord.

 

De svakhetene jeg har oppdaget er selvfølgelig høyden under dekk - toalettet gir god plass for pygmeer. Maks lengde for person som skal sove i de to fremre køyene bør ikke overstige 180 cm.

Også i hovedlugaren er sengen knapp - dette med alle mine 190 cm godt utstrakt.

Både oppvaskbenk og kokeplate (på hver side i cockpit) har for lav høyde for meg - blir stående veldig krokrygget - har heldigvis yngre besetningsmedlemmer som kan tre støttende til.

 

Alt i alt en meget bra båt med stort potensiale.

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...