Jump to content

Anbefaling/råd kombi kartplotter/ekkolodd

kenny-

Recommended Posts

Hei,

Vet at spørsmålet har vært stilt flere ganger før, men tenkte å spør selv også da alle har forskjellige bruksområder..

Er på jakt etter en kombi kartplotter/ekkolodd som passer mine behov, og håper noen her inne kan komme med noen anbefalinger, og kanskje hvorfor jeg bør gå for akkurat det som anbefales?

Har selv kikket litt på Lowrance, men har lite peiling akkurat på dette området.. Hjelp mottas derfor med takk :)

Båten brukes kun til fiske, alt fra noen få meter (f.eks i hummersesongen) ned til ca. 400m. Er heller sjeldent jeg fisker så dypt, men det hender.

Tenker ikke å bruke kjempemye penger, men kanskje litt i overkant av 10 båtlapper :)

Til fiske er det lite som slår plottere som kan bruke Navionics SonarChart. Men det kan være verdt å sjekke på forhånd om kvaliteten er som ønsket der du er. Det kan du se selv på Navionics.com, klikk på webapp, zoom inn på ditt område og aktiver SonarCharts nede i venstre hjørne.

Har du noe du skal koble til plotteren,møller ønske/ plan om å skaffe det? I så tilfelle kan det være verdt å tenke på å kjøpe en plotter som er kompatibel med hva det måtte være du har i tankene. VHF/AIS, radar, ekkolodd, motordata etc.

Tenk litt på skjermstørrelse. Sjekk hvor langt det er fra der du skal ha plotteren i båten og dit nesen din vanligvis befinner seg, og stå på den avstanden når du ser på plottere i butikken. Skal man feks ha plotteren inne, mens man i praksis stort sett befinner seg på akterdekket, kan skjermstørrelse eller mulighet for en fremtidig skjerm til ute være et poeng. (Det var det i hvertfall for meg.)

Furuno, Lowrance og Simrad har alle kombienheter med gode ekkolodd og kartplotter som tar Navionics. Men skal du ha en ekkoloddgiver til som viser fisk på 400 meter så sprekker budsjettet med en smell. :) 1+1 er som kjent to, og det er kombinasjonen av ekkolodd og ekkoloddgiver som blir to i dette tilfellet.

Ser utfordringen med den økonomiske delen. Har ikke tanker om å se fisk såpass dypt med mitt budsjett, var mer ment som at jeg ønsker å se fisk dypere enn typisk 40-60 meter ;)

Har sett og lest litt om Lowrance Elite-9 chirp. Noen som har erfaring med denne, evt. tilsvarende modeller fra Lowrance?

Tenker at med en såpass stor skjerm og relativt greit innsyn fra dekk (Malo 22 sjark) så vil det holde med den ene skjermen stående inne. Mulig 9ern blir litt stor.. kikker også på 7ern.

Til fiske er det lite som slår plottere som kan bruke Navionics SonarChart. Men det kan være verdt å sjekke på forhånd om kvaliteten er som ønsket der du er. Det kan du se selv på Navionics.com, klikk på webapp, zoom inn på ditt område og aktiver SonarCharts nede i venstre hjørne.

Har du noe du skal koble til plotteren,møller ønske/ plan om å skaffe det? I så tilfelle kan det være verdt å tenke på å kjøpe en plotter som er kompatibel med hva det måtte være du har i tankene. VHF/AIS, radar, ekkolodd, motordata etc.

Tenk litt på skjermstørrelse. Sjekk hvor langt det er fra der du skal ha plotteren i båten og dit nesen din vanligvis befinner seg, og stå på den avstanden når du ser på plottere i butikken. Skal man feks ha plotteren inne, mens man i praksis stort sett befinner seg på akterdekket, kan skjermstørrelse eller mulighet for en fremtidig skjerm til ute være et poeng. (Det var det i hvertfall for meg.)

Furuno, Lowrance og Simrad har alle kombienheter med gode ekkolodd og kartplotter som tar Navionics. Men skal du ha en ekkoloddgiver til som viser fisk på 400 meter så sprekker budsjettet med en smell. :) 1+1 er som kjent to, og det er kombinasjonen av ekkolodd og ekkoloddgiver som blir to i dette tilfellet.

Jeg skrev en test av Elite 5 CHIRP tidligere i år, den finner du her:

http://www.hooked.no/artikler/test-lowrance-elite-5-cirp

Med 50/200/455/800-HDI som ekkoloddgiver ser du fisk med nogenlunde sikkerhet ned til 60-80 meter, litt avhengig av forholdene. Downscandelen av giveren vil være en stor fordel når du skal sette teinene dine siden det gir "fotoliknende" bilde av bunnstruktur. Airmar P66 koster omtrent det samme, er bittelitt bedre på 200 kHz men da mister du Downscan-delen. Jeg hadde nok begynt med HDI-giveren, og heller oppgradert til en bedre giver dersom behovet/ ønsket/ lommeboken/ kona tillater det senere.

Både 7" og 9" har mulighet for et begrenset NMEA2000-nettverk, så hvis du skulle få problemer med den interne GPS-antennen i styrhuset ditt kan du bruke en ekstern antenne som Point-1. For å koble to skjermer sammen på en fornuftig måte, må du dog opp på HDS-serien.

Anbefaler Simrad GO7 I stedet for Lowrance Elite CHIRP, de kommer begge fra samme firma (Navico). GO7 er en nedskalert NSS Evo2, mangler Ethernet,SideScan og knappene (har bare touch), men kjører samme software som NSS Evo2 og har derfor all funksjonalitet til den svært avansrte NSS Evo2 med de begrensningene hardware gir. I motsetning til Elite CHIRP så støtter GO7 Airmar CHIRP svingere som er det som trengs for å kunne utnytte CHIRP teknologien. Du vil få gode resultater med en TM150M svinger.

Hvis du vil ha Lowrance så gå for HDS Gen3.

• 7 måneder senere...

Hei!

Mener jeg leste en test av 7" plottere ganske nylig, men klarer ikke å finne igjen båtbladet... Det var et norsk blad, men selve testen kan jo være utført av andre/andre utenlandske blad...  Testen ga grei anbefaling på Simrads GO7...

Noen som har lest testen og husker hvor den var?

:-) steinar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...