Jump to content

20hk mariner 2syl. går kun på 1 syl. hva kan det være?


bjhor

Recommended Posts

Har ein mariner 20 hk. 2 syl. frå 1997 .  20MLA

den går kun på øverste sylinder.

 

det er god gnist i begge plugger som er nye.

har kryssbytta coiler utan noe betre resultat.

har tatt ut reedventil. den ser heilt fin ut og alle ventiler kjentes like ut.

 

frå reedventil så går det to slanger fram til blokk. rekner med det er overskuddsbensin som blir pumpet fram her?  når eg tar av slangene bak på blokka så kan eg kjenne meir overtrykk i frå den sylinderen som ikkje henger med.

 

kva anna kan eg sjekke?  

er det mulig at tenningstidspunktet kan være feil på den eine coilen?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ville sjekket kompresjonen før du går videre. Ikke uvanlig at en av sylindrene mister kompresjon i løpet av mange års bruk, gjerne på grunn av dårlig kjøling. Kompresjonen kan sjekkes med kompresjonstester til et par hundre kroner. Skrus i plugghullet eller presses inn med gummikonen mot plugghullet slik at det blir tett, så er det bare å dra i snora noen ganger. Har den nedre sylinderen markant lavere kompresjon enn den øvre kan det tyde på at stempelringene er slitt, eventuelt at de har kokset seg fast og henger.

Link to post
Share on other sites

kompresjon er lik.

den er målt.

har og prøvd å kjøre utan kjøling ei stund for å sjå at det ikkje er vatn som kjem inn via evt hull i syl. vegger.

merker nå at den av og til går noen sekunder på begge sylindrer når eg starter.. men for så å daue på den nederste.  merker og at det sansynligvis er høgere spennning frå den øverste coilen.

 

hvordan kan eg måle spenning til og frå coiler?

Link to post
Share on other sites

En kamerat hadde en slik motor som begynte å fuske, der var kontaktpunktene til pluggledningene inne i coilen helt irret ned. Kan være greit å sjekke hvis du ikke har gjort det.

 

Hvordan ser pluggene ut?

 

Vil ikke anbefale å kjøre uten vann på motor,det brenner fort impelleren.

Link to post
Share on other sites

kontaktpunktene er reine og blanke. nye plugger.  den som ikkje går er heilt reinvasket av bensin.  har kjørt litt utan kjøling, men har da sprayet litt olje oppi impeller.. så satser på den overlevde..  pumper ihvertfall enda.. :)

Den er nok ikke renvasket av bensin. Den er renvasket av vann som kommer inn i sylinderen. Defekt toppakning, hull i kjølekappa på eksosen eller defekt simmerring nederst på veiva. Det er mulige punkter hvor vann komer inn. Siden den ikke går bra uten at du har på kjøling så tipper jeg nedre simmerring på veiva er defekt. Da får du dårlig kompresjon i veivhuset og dermed dårlig pumpevirkning fra veivhus til sylinder. Da går den ikke på den nedre sylinderen.

Link to post
Share on other sites

hmm... høres ut som ein god teori det..  kan være derfor den går på begge sylindrer av og til og da når eg starter den..

 

takk for hjelp..

 

eit spørsmål til dere som kan mykje om dette..

 

kva vil denne være verdt slik den er nå.. og kva vil eg kunne få for den om eg får tid å skifte simmering og den er i orden da.?

 

takk igjen for hjelp. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...