Jump to content

Yanmar 4 jh2-te, hvorfor lekker girkassa olje ? (Kanzaki 20 kbw)


Kjellu

Recommended Posts

Hei.

Jeg skiftet girolje på min kanzaki 20 kbw i vår. Jeg fylte på ATO olje som det står den skal ha, noe jeg ikke tror det kanskje var på fra før. Etter ca 60 timers bruk kom vi ut i heftig motstrøm i Limfjorden, og motor-alarmen gikk, noe som forteller at motor og gir måtte jobbe heftig. Etter dette begynte girkassa å lekke. Mitt spørsmål er: fikk jeg lekkasje P.g.a. Varmgang eller p.g.a. At jeg har fylt på ATO olje? bør jeg prøve med omega tilsetning i oljen for å prøve å stoppe dette eller har dere andre forslag. PS det er en seilbåt med aksling. Takk for forslag.

Kjellu

Link to post

Regner med du meiner ATF-olje? Du skriver ikkje hvilken motor du har, men eg tviler på at du har alarm for når motoren jobber for hardt. Du har mest sansynlig fått alarm på grunn av høg temperatur eller lavt oljetrykk, og ved begge anledninger er det viktig å få stoppe så raskt som mulig for å unngå varig skade på motoren. Om du har lekkasje på gearet, så må du lokalisere lekkasjen og skifte ut den ødelagte delen. Å fikse en slik lekkasje med noe tilsetninger vil aldri lønne seg. 

Link to post

Takk for svar. Ja jeg mener ATF-olje. Motoren jeg har er en yanmar 4 jh2-te. jeg er ganske sikker på at det var alarm på for høy temperatur. Da jeg slakket ned og satte opp dørene i motorrommet så sluttet den straks å hyle. Kan skifte av motorolje type være synderen til lekkasjen eller har jeg brent noen simmerringer.

Kjellu

Link to post

Kan du se hvor oljen lekker ut? Jeg vil tro at et problem med varmgang kom på grunn av manglende eller redusert kjøling. Oljekjøleren sitter på styrbord side av giret, og at simringen som omslutter kontrollakslingen derfor er kaputt.

 

I så fall er det en smal sak å skifte denne, da kun kjøleplaten på siden må av på giret.

 

 

Mvh

Sabrina

Link to post

Takk for svar. Da jeg snakket med en mekaniker tidligere pga av at motoren lekket olje etter at jeg skiftet fra mineralsk olje til syntetisk , sa han at slike gamle motorer skal ha mineralsk og ikke syntetisk. Siden jeg nå har lekkasje i girkassen og har skiftet til castrol sin atf multivehicle kan dette skyldes at denne er syntetisk? Eller er den kanskje ikke syntetisk? Noen som vet

Kjellu

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...