Kjellu Startet 15.August.2015 Del på Facebook Startet 15.August.2015 Hei. Jeg skiftet girolje på min kanzaki 20 kbw i vår. Jeg fylte på ATO olje som det står den skal ha, noe jeg ikke tror det kanskje var på fra før. Etter ca 60 timers bruk kom vi ut i heftig motstrøm i Limfjorden, og motor-alarmen gikk, noe som forteller at motor og gir måtte jobbe heftig. Etter dette begynte girkassa å lekke. Mitt spørsmål er: fikk jeg lekkasje P.g.a. Varmgang eller p.g.a. At jeg har fylt på ATO olje? bør jeg prøve med omega tilsetning i oljen for å prøve å stoppe dette eller har dere andre forslag. PS det er en seilbåt med aksling. Takk for forslag. Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
bellen Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Regner med du meiner ATF-olje? Du skriver ikkje hvilken motor du har, men eg tviler på at du har alarm for når motoren jobber for hardt. Du har mest sansynlig fått alarm på grunn av høg temperatur eller lavt oljetrykk, og ved begge anledninger er det viktig å få stoppe så raskt som mulig for å unngå varig skade på motoren. Om du har lekkasje på gearet, så må du lokalisere lekkasjen og skifte ut den ødelagte delen. Å fikse en slik lekkasje med noe tilsetninger vil aldri lønne seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellu Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 Takk for svar. Ja jeg mener ATF-olje. Motoren jeg har er en yanmar 4 jh2-te. jeg er ganske sikker på at det var alarm på for høy temperatur. Da jeg slakket ned og satte opp dørene i motorrommet så sluttet den straks å hyle. Kan skifte av motorolje type være synderen til lekkasjen eller har jeg brent noen simmerringer. Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
Audiquattro Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Om den oljen du hadde før var av annen viskositet (tykkere når varm) er det vel en mulighet for at oljeskiftet kan være en medvirkende orsak til at du nå opplever lekasje. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellu Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 Kan man bruke en annen olje enn ATF-olje? Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
Audiquattro Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Er nok lurere å bytte simmering fremfor å begynne å eksperimentere med diverse oljer. Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Om jeg tror det er slik gearkasse jeg tror, skal det kun brukes atf olje, ellers vil clutchene begynne å slure relativt raskt. Skjekk heller om lekkasje fra utgående aksel, eller om det drypper noen dråper fra svinghjulshuset om det minker oljenivået i kassa Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Kan du se hvor oljen lekker ut? Jeg vil tro at et problem med varmgang kom på grunn av manglende eller redusert kjøling. Oljekjøleren sitter på styrbord side av giret, og at simringen som omslutter kontrollakslingen derfor er kaputt. I så fall er det en smal sak å skifte denne, da kun kjøleplaten på siden må av på giret. Mvh Sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Kjellu Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 Takk for svar. Da jeg snakket med en mekaniker tidligere pga av at motoren lekket olje etter at jeg skiftet fra mineralsk olje til syntetisk , sa han at slike gamle motorer skal ha mineralsk og ikke syntetisk. Siden jeg nå har lekkasje i girkassen og har skiftet til castrol sin atf multivehicle kan dette skyldes at denne er syntetisk? Eller er den kanskje ikke syntetisk? Noen som vet Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.