Jump to content

Volvo Penta 5,7 Gsi 1998, lader på 15 til 15,5 volt, normalt?


Napoli

Recommended Posts

Hei,
Jeg måtte feste plussledningen til startmotoren bedre. Etter at det ble gjort er ladespenningen gått fra 14,7 til 15-15,5. Er det greit/normalt?

Kommentar fra moderator: Lagt til motortype i tittelen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Nei, begge deler er noe høyt. Men er det en eldre utenbordsmotor er det mulig. Eller har du skilldioder kan det også være riktig. Hvor målte du ?  Kan være tilfeldig at spenningen endret seg før og etter rep av kabel. Spenningen går opp og ned, regulatoren bestemmer, og er ikke konstant lik hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg målte på et sigarettenner uttak ved styreposisjon. Bør kanskje måle ved flere punkter? Voltmåleren på dashbordet sier at den gir ca 14,5 volt (gammel analog måler). Motoren er en Volvo Penta 5,7 Gsi 1998.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått sjekket ladespenningen på batteriene ennå, men tenkte bare å svare på spørsmål om type. Båten har 2 x 80Ah sønnak dual, bly /syre batterier.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også et voltmeter som viste opp mot 15,5 volt, men det viste nok litt for mye. Når jeg hadde kjørt en stund gikk ladespenningen ned til et mer normalt og riktig nivå på ca 14,4 volt. Dette gikk helt fint. Batteriene holdt i mange år hos meg, så jeg ville ikke vært så bekymret for det. Men det er nok selvsagt ikke bra dersom du har så høy ladespenning hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Siden dette begynte etter at du treplet med startermotoren er det naturlig å begynne år sjekke litt der. Det skal sitte flere kabelsko på denne kontakten: batteri kabel; hovedkabel til motorens ledningsnett; kabel til trimpumpen og en oransje kabel til plusspolen på dynamoen. Noen båter har et ladeopplegg med enten skilledioder eller volt sensitivt relé hvor dynamoens sense ledning er koblet enten til starterkontakten, til sense kontakten på ladeskillepanelet eller til batterikontakten. Som standard går senseledningen rett til plusspolen på dynamoen og det er her du bør måle ladespenningen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte å følge opp denne, og si hva jeg tror at har skjedd. Båten har hatt dårlig kontakt på senseledningen siden jeg kjøpte den. Den har derfor ladet for lavt gjennom hele sommeren. Etter at jeg renset og festet kontaktene, har generatoren endelig skjønt hvor lite strøm det egentlig var på batteriene. 8 timers maskinkjøring senere, lader den nå normalt, med høy spenning til å begynne med, og deretter lavere og lavere. Tusen takk for alle gode råd! Jeg er nå trygg på at multimeter virker og er kalibrert, og at jeg får samme svaret på ladespenning foran som bak i båten (+/- 0,1-0,2 v).

Mvh

Henrik

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...