Jump to content

Har noen erfaring med surnet makrell i agnboks til hummer?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har begynt på makrellfisket til hummeren i høst, foreløpig fryser jeg den ned, men jeg skal også salte en del senere. Problemet er jo at de går litt i oppløsning når jeg tar dem ut av saltet for å få litt vann på dem. Har noen erfaring med å stappe makrell i agnboks for hummerfiske? Da holder de seg jo mye lenger brukbare enn i en agnpose, der de ramler ut etter en dag eller to hvis de er godt surnet. Hvordan pleier forresten folket å surne? Planen min er sånn:

 

1. Fiske og fryse en del nå, jeg har egen fryser til agn.

2. Skråskjære makrellen (så det blir litt innvoller igjen i hver del) når de er frosne.

3. Legge dem lagvis i en plastboks med salt mellom lagene, rundt 2-3 uker før hummerfisket begynner.

4. Stappe dem oppi agnbokser noen dager før de skal brukes og legge dem nedi en liten sanketeine for utvannling. Jeg skal ha tre sett agnbokser så jeg kan ha agn som har ligget i seks dager når jeg bytter.

 

Høres det ut som en god plan? I fjor brukte jeg halve, sure laksehoder i teinene, og jeg endte vel opp med rundt 17-18 hummer, hvorav 14-15 lovlige (det var bare rognhummer som var ulovlige, ingen var under minstemålet) på nesten halvannen måneds fiske. Ble litt mobbet av noen mer er farne karer som syntes jeg brukte veldig lang tid på å ta dem, så jeg tenkte jeg skulle prøve om jeg kunne bli litt mer effektiv i år.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan bli svimmel av råd og skrøner om hva som er det beste hummeragnet og måten det skal klargjøres på. Det viktigste er nok at makrellen fiskes av ei jomfru med riktig blodtype ved fullmåne eller så nær som mulig.

Det første året jeg fisket hummer (4 sesonger siden) brukte jeg kun frossen makrell som agn i vanlig grovmasket agnpose. Teinene var lette polarteiner med krabbeinnganger. De siste 3 sesongene har jeg brukt saltet halvråtten makrell i agnboks. Teinene er skotteteiner med hummerinnganger og sultekammer. Har fremdeles ikke fått flere hummer på en sesong enn jeg fikk da jeg brukte polarteinene og frossen makrell. Var ikke mye plaget av krabber i teinene heller.

 

Vanskelig å sammenlikne etter bare 4 sesonger. Så mange forhold spiller inn. Det beste er vel å høre på yrkesfiskerne, hvis man finner en som vil dele oppskriften sin uten å bløffe så det renner..

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Bestyreren, kan det være fordi du fisker på Vestlandet? Her i Mandalsområdet er det en ganske kraftig overvekt av makrell til hummer, nesten alle "gamlekarene" og proffene her bruker det. Men ingen av dem vil si hvordan de behandler makrellen før de stapper den i teina...

 

Trulte37, hvis du ikke fikk mindre med agnboksen, er det godt nok svar for meg! Sur makrell går i oppløsning, og da er agnboksen en kjempefordel. Jeg har tidligere brukt billigteinene til Biltema og Europris (svarte klappteiner og den store, oransje til Biltema), og fangsten min økte ganske drastisk da jeg gikk over til de tyngste vestlandsteinene og teinehaler (tror de veier 17 kilo). Ifølge gamlekarene er det fordi hummeren fort blir redd av teiner som ikke ligger stille, og det er en del strøm i de områdene jeg fisker i. Men jeg kan jo ikke vite om forskjellen gikk ut på agnet. Jeg brukte torsk og sur tunfisk med de lette teinene og hovesdakelig halve, sure laksehoder på de tunge. I noen få av dem hadde jeg makrell jeg fikk av bestefaren til den daværende typen til datteren min, og jeg fikk iallfall ikke mindre på det enn på laks. Men jeg måtte bytte agnet minst annenhver dag fordi det meste av kjøttet gled ut mellom maskene. Laksehodne fisket like godt i 3-4 dager, opptil en uke med store hoder.

Link to post
Share on other sites

Jeg har begynt på makrellfisket til hummeren i høst, foreløpig fryser jeg den ned, men jeg skal også salte en del senere. Problemet er jo at de går litt i oppløsning når jeg tar dem ut av saltet for å få litt vann på dem. Har noen erfaring med å stappe makrell i agnboks for hummerfiske? Da holder de seg jo mye lenger brukbare enn i en agnpose, der de ramler ut etter en dag eller to hvis de er godt surnet. Hvordan pleier forresten folket å surne? Planen min er sånn:

 

1. Fiske og fryse en del nå, jeg har egen fryser til agn.

2. Skråskjære makrellen (så det blir litt innvoller igjen i hver del) når de er frosne.

3. Legge dem lagvis i en plastboks med salt mellom lagene, rundt 2-3 uker før hummerfisket begynner.

4. Stappe dem oppi agnbokser noen dager før de skal brukes og legge dem nedi en liten sanketeine for utvannling. Jeg skal ha tre sett agnbokser så jeg kan ha agn som har ligget i seks dager når jeg bytter.

 

Høres det ut som en god plan? I fjor brukte jeg halve, sure laksehoder i teinene, og jeg endte vel opp med rundt 17-18 hummer, hvorav 14-15 lovlige (det var bare rognhummer som var ulovlige, ingen var under minstemålet) på nesten halvannen måneds fiske. Ble litt mobbet av noen mer er farne karer som syntes jeg brukte veldig lang tid på å ta dem, så jeg tenkte jeg skulle prøve om jeg kunne bli litt mer effektiv i år.

Hvorfor vanner du ut makrellen? Jeg fryser de hele, tar de opp noen uker før jeg begynner, lar de ligge ute i gildebakk noen dager før jeg salter og lar de stå i bøtter med lokk, med salt mellom lagene. bruker en middels stor makrell i hver teine, ''knekker'' den før jeg legger den i agnposen, og skifter agn ved vært drag.

hjg

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vannet dem ut før, men jeg har fått høre av flere "uavhengige kilder" (altså de få som jeg vet ikke bløffer, og som faktisk vil si noe) at de vanner ut makrellene for å få fram duften ordentlig. Men kanskje det er nok utvanning når de blir lagt i teina? Hvor ofte trekker du? Bytter du agn hver dag, eller er det annenhver dag du trekker?

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer forresten litt på det med å dele krabber i to og stappe dem i hummerteiner også. Vil det være en fordel å la krabbene surne litt først, så jeg stapper dem todelt i et eller annet og lar dem ligge et par dager, enten på land eller i vann, før jeg legger dem i hummerteina? Jeg har tenkt å fiske krabber noen dager før jeg begynner på hummeren, sånn at jeg allerede har teinene liggende ute der jeg vil begynne å fiske hummer og bare kan lukke plastflappen så fluktåpningen blir mindre og flytte dem mer inn på grunna klokka åtte den første oktober.

Link to post
Share on other sites

Prøver og trekke de hver dag, og bytter agn (event vist det e mye igjen putter jeg litt mer oppi for og spre mer lukt), men spørs selvsagt på vær og tid, vestlandsteiner tåler og ligge i flere dager. Har prøvd og knust krabber i teinen uten noe særlig suksess, men vet mange bruker og gjør det.

Redigert av hjg (see edit history)

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...