Jump to content

Har noen erfaring med surnet makrell i agnboks til hummer?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har begynt på makrellfisket til hummeren i høst, foreløpig fryser jeg den ned, men jeg skal også salte en del senere. Problemet er jo at de går litt i oppløsning når jeg tar dem ut av saltet for å få litt vann på dem. Har noen erfaring med å stappe makrell i agnboks for hummerfiske? Da holder de seg jo mye lenger brukbare enn i en agnpose, der de ramler ut etter en dag eller to hvis de er godt surnet. Hvordan pleier forresten folket å surne? Planen min er sånn:

1. Fiske og fryse en del nå, jeg har egen fryser til agn.

2. Skråskjære makrellen (så det blir litt innvoller igjen i hver del) når de er frosne.

3. Legge dem lagvis i en plastboks med salt mellom lagene, rundt 2-3 uker før hummerfisket begynner.

4. Stappe dem oppi agnbokser noen dager før de skal brukes og legge dem nedi en liten sanketeine for utvannling. Jeg skal ha tre sett agnbokser så jeg kan ha agn som har ligget i seks dager når jeg bytter.

Høres det ut som en god plan? I fjor brukte jeg halve, sure laksehoder i teinene, og jeg endte vel opp med rundt 17-18 hummer, hvorav 14-15 lovlige (det var bare rognhummer som var ulovlige, ingen var under minstemålet) på nesten halvannen måneds fiske. Ble litt mobbet av noen mer er farne karer som syntes jeg brukte veldig lang tid på å ta dem, så jeg tenkte jeg skulle prøve om jeg kunne bli litt mer effektiv i år.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Man kan bli svimmel av råd og skrøner om hva som er det beste hummeragnet og måten det skal klargjøres på. Det viktigste er nok at makrellen fiskes av ei jomfru med riktig blodtype ved fullmåne eller så nær som mulig.

Det første året jeg fisket hummer (4 sesonger siden) brukte jeg kun frossen makrell som agn i vanlig grovmasket agnpose. Teinene var lette polarteiner med krabbeinnganger. De siste 3 sesongene har jeg brukt saltet halvråtten makrell i agnboks. Teinene er skotteteiner med hummerinnganger og sultekammer. Har fremdeles ikke fått flere hummer på en sesong enn jeg fikk da jeg brukte polarteinene og frossen makrell. Var ikke mye plaget av krabber i teinene heller.

Vanskelig å sammenlikne etter bare 4 sesonger. Så mange forhold spiller inn. Det beste er vel å høre på yrkesfiskerne, hvis man finner en som vil dele oppskriften sin uten å bløffe så det renner..

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Bestyreren, kan det være fordi du fisker på Vestlandet? Her i Mandalsområdet er det en ganske kraftig overvekt av makrell til hummer, nesten alle "gamlekarene" og proffene her bruker det. Men ingen av dem vil si hvordan de behandler makrellen før de stapper den i teina...

Trulte37, hvis du ikke fikk mindre med agnboksen, er det godt nok svar for meg! Sur makrell går i oppløsning, og da er agnboksen en kjempefordel. Jeg har tidligere brukt billigteinene til Biltema og Europris (svarte klappteiner og den store, oransje til Biltema), og fangsten min økte ganske drastisk da jeg gikk over til de tyngste vestlandsteinene og teinehaler (tror de veier 17 kilo). Ifølge gamlekarene er det fordi hummeren fort blir redd av teiner som ikke ligger stille, og det er en del strøm i de områdene jeg fisker i. Men jeg kan jo ikke vite om forskjellen gikk ut på agnet. Jeg brukte torsk og sur tunfisk med de lette teinene og hovesdakelig halve, sure laksehoder på de tunge. I noen få av dem hadde jeg makrell jeg fikk av bestefaren til den daværende typen til datteren min, og jeg fikk iallfall ikke mindre på det enn på laks. Men jeg måtte bytte agnet minst annenhver dag fordi det meste av kjøttet gled ut mellom maskene. Laksehodne fisket like godt i 3-4 dager, opptil en uke med store hoder.

Jeg har aldri vannet dem ut før, men jeg har fått høre av flere "uavhengige kilder" (altså de få som jeg vet ikke bløffer, og som faktisk vil si noe) at de vanner ut makrellene for å få fram duften ordentlig. Men kanskje det er nok utvanning når de blir lagt i teina? Hvor ofte trekker du? Bytter du agn hver dag, eller er det annenhver dag du trekker?

Jeg lurer forresten litt på det med å dele krabber i to og stappe dem i hummerteiner også. Vil det være en fordel å la krabbene surne litt først, så jeg stapper dem todelt i et eller annet og lar dem ligge et par dager, enten på land eller i vann, før jeg legger dem i hummerteina? Jeg har tenkt å fiske krabber noen dager før jeg begynner på hummeren, sånn at jeg allerede har teinene liggende ute der jeg vil begynne å fiske hummer og bare kan lukke plastflappen så fluktåpningen blir mindre og flytte dem mer inn på grunna klokka åtte den første oktober.

• 10 år senere...

Hei

jeg fisker med 2-3 uker surnet makrell. Bruker å ha det i agnbokser og det fungerer fint(fyller i boksene fra tønna før jeg trekker teiner) 

bruker lette krabbeteiner uten plastring i kalvene(blytråd i øvre del gjør at kalven lukker seg) og hummeren kan ikke komme ut. Mulig dette sperrer slik at færre hummere går inn også. Men igjen. Det virker. Så til agnboksene:

min teori:

hummeren får ikke tak i agnet… og bruker du teiner med plastringer i kalvene vil hummeren fort finne veien ut igjen når det ikke er mat å få. Er det tilgang på mat vil de bli værende i teinene. 
Så en film på Youtube. 2 hummere som angrep hverandre i en teine. Det tok den som trakk seg ett sekund å komme seg ut via åpning i kalv. 

Har ikke prøvd selv, men naboen sier at plastbokser blir ødelagt av hummeren.

Boks av samme sort som du bruker i krepseteinene for at ikke lusa skal ta maten så lett.

Selv bruker jeg halvannen liters plastflasker uten bunn.

Har de oppi agnposen så varer de lenge. Agnposen også.

Men dagens plastflasker er ganske tynne, de var bedre før.

Snakker om zombitråd! :fniser: Jeg ble overrasket da min 10 år gamle tråd dukket opp igjen! Jeg har skotteteiner med vanlige kalver, og jeg får helt greit resultat. Jeg er ikke ute etter mange titall hummer, rundt ti stykke er helt greit for meg, da gir jeg meg gjerne. Jeg ble ferdig med surningen i går, jeg vurderer det etter lukta, og fra lørdag til i går var ganske passe.

@lnjk Jeg har aldi vært ute for at hummeren har ødleagt agnboksene fra OK Marine. Jeg bruker de med store hull til hummer- og krabbefske og de med små hull i krepseteinene for å holde lusa utenfor. Det er jo også kommet et agnbur i metallgitter fra Biltema, jeg skal prøve det i et par av teinene i år: https://www.biltema.no/fritid/fiske/bur/agnbur-hummer-2000043018

Mener å huske Flødevigen fikk godt med hummer på  kyllingfilet. Agnet en gang med en gammel  Skarv jeg hadde glemt i fysen, funket fint.

Naboen fikk fangst på nakkekoteletter.  MAO det meste funker til hummer, de er jo åtseletere.

Min morfar som hadde hummerfiske som hoved inntektskilde ( sammen med ål fiske ) egnet med alt han fikk tak i, det kreves jo masse agn til 100-150 hummerteiner og da brukes alt man får tak i fra ruser og garn.

For noen tiår siden da det var mange små trålere i området agnet mange med  Blåvilling og "Skittfisk" som hadde liten verdi. Da var det det som var "inn" å bruke i teinene.

Nå brukes mest sild og makrell da det er lett å få store mengder av selv, eller kan kjøpes for  en forholdsvis lav kilopris ( Selv om makrellprisene er ekstremt høye i år )

@hanto1 Det går rykter om at det på slutten av 50- og utover på 60-tallet ble merkbart færre katter i Kleven en måned før hummerfisket... :fniser:

Og når det gjelder makrellprisene kan jeg forstå det, for det er uvanlig lite voksen makrell, men til gjengjeld store mengder pir/småmakrell, og makrellen gikk i sommer og inntil for ikke så lenge siden veldig dypt, ned mot 40 meter. Jeg tror det kan ha noe med vanntemperaturen å gjøre. Helga som var fikk vi 280 på tre timer og gjorde oss ferdige med resten av det vi trengte til krepsefisket (vi hadde rundt 200 fra før av) og med hummeragnet. Men igjen var det en klar overvekt av pir. Jeg har hørt at asiatene er veldig glade i feit makrell, jo feitere jo bedre, og da er det jo høstmakrellen som gjelder. Hvis det er lite av den store, vil vel prisen bli presset opp.

pipe skrev On 10.9.2025 at 17.48:

Alternativ til makrell trenger vi i oslofjorden til neste år da det blir fiskeforbud i store deler av fjorden.
Har fisket endel ferskvannskreps med abbor som agn kanskje det fungerer til hummer også ?

Ferskvannsfisk egner seg godt til hummeragn. Tviler på at det er bedre enn makrell, men det fungerer i alle fall. Ved utløpet av Glomma er det mye forskjellig ferskvannsfisk, mye er ganske stort også. Vil tippe du finner noe lignende ved andre elveutløp. Min favoritt er imidlertid sild. Og den skal ikke være sur.

Nei, det har nok ikke med krabbe å gjøre. Vi har et område her ute som antagelig har landets største tetthet av krabbe, så det er vi godt kjent med. Får man først krabbe, så får man ikke hummer. 

Angående sure sild så overlater jeg videre eksperimentering til deg 😅 Holder en knapp på salt sild, men da med Fjordfisk som leverandør, ikke Malaco eller Brynhildsen 🤣

:ler: Vel, jeg skal vurdere det når Malaco kommer med "Sur makrell"...

Men får dere krabber og hummer på samme stedene? Her gjør vi det, men jeg husker at jeg leste for noen år siden at de på vestlandskysten ikke ble tatt på de samme stedene, at de store konsentrasjonene av krabber var andre steder enn der hummeren var.

Mastiff skrev 50 minutter siden:

Men får dere krabber og hummer på samme stedene? Her gjør vi det,

Ja, vi gjør det. Og når jeg dykker så ser jeg jo også at de er mer eller mindre på de samme plassene, og mange ganger kan man se både hummer og krabbe under den samme steinen, eller sittende gjemt i samme fjellsprekk. Ellers så er det gjerne mer krabbe utover bløtbunn. Der graver den seg ned i sanda og gjemmer seg. Kan sitte tett-i-tett i store områder. Så krabbe finner man både på hard og bløt bunn, mens hummeren liker seg best på hard bunn. Den er kun ute på bløt bunn når den er ute og leter etter mat. Tviler på at det er annerledes på Vestlandet. 

@Komodo Jeg finner dessverre ikke igjen den kommentaren fra Vestlandet, jeg husker ikke engang om det var her eller på hummergruppa på Facebook (som er en j... plage å søke på, mye bedre med et forum!). Men jeg registrerer at @hanto1 er fullstendig enig med meg. De har også vært lite i krabbene de siste årene, men man kan ha flaks. Vi satte to ganger fem krabbeteiner for en måneds tid siden, og av de krabbene (noen utaskjærs og noen innaskjærs) var det noe mat i drøyt halvparten. Vi fikk seks krabber på dypere vann på siste trekk av havteinene, og der var vel to med greit innhold og et par med altfor mørkt innhold og to skåltomme. Det må være noe med at det er flere krabber enn det er mat til.

@pipe I beg to differ, som det heter på utenlandsk. I 2020 gjorde jeg noen forsøk med å sette to teiner på hvert sted, én med sur makrell og én med fersksaltet makrell. Forskjellen var langt hinsides det statistisk signifikante. Jeg ser på fangstloggen min her at den verste teina inneholdt 27 krabber! Kartet er fjernet for å unngå å røpe fiskesteder, sånt er det hard straff for her på Sørlandet... :fniser: 1-21 betyr at det er teine nr. 1, og at den lå på 21 meters dyp. Den lå blant noen skjær med fin steinbunn, der jeg har fått godt med hummer.

image.png.a15f61c733fca90aa0c6395375fe693d.png

Jeg kan ikke se at jeg fikk hummer i noen av teinene med fersksaltet makrell, noe som tyder på at krabbene gikk inn først. Er det krabber der, går som kjent ikke hummeren inn. Det var to teiner som lå med rundt ti meters mellomrom, i den ene var sju krabber og i den andre var det tre hummer (hvorav én med rogn som fikk det tradisjonelle svalestupet utfor båtripa).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...