Jump to content

Vedlikehold av gummijolle


index

Recommended Posts

Ja, nå har jeg kjøpt meg nok en båt her på baatplassen. En gummijolle denne gang, den som jory hadde til salgs. Fikk den i dag, og begynner derfor å planlegge hva som skal gjøres med den. Noe er det jo alltid å gjøre når man kjøper brukt. Så det store spørsmålet: Hva gjør dere for å fjerne rur på gummi (hypalon) båter? Går ut fra at saltsyre ikke er ideelt her? Trenger også noe jeg kan vaske vekk limrester etter tapen med, samt et velegnet poleringsmiddel for å få den fin og blank. Noen som har noen gode råd å komme med? Har aldri hatt gummibåt før, så jeg er ganske blank på området.

 

Men det skal bli kjekt med jolle til sommeren da, ungene gleder seg allerede...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hypalon er et svært slitesterkt og motstandsdyktig materiale. Visse typer kjemikalier skal man uansett være forsiktig med. Rur fjernes ved å skrape forsiktig, med en plan skrape el. Grunnet gummiens fleksibilitet detter ruren forholdsvis lett av. Til vanlig renhold og vask benyttes mild sepeblanding. f.eks zalo/vann eller mild bilshampo. Har selv fjernet "vanskelige" flekker med litt diesel på en fille, men er usikker på om dette er anbefalt - prøv på et lite område først. Limrester kan fjernes forsiktig vha varmluftpistol - når limen er myk, fjernes den lett.

Det finnes flere poleringsmiddler beregnet på Hypalon, husker ikke navnet i farten men de fleste båtrekvesita butikker har dette.

Siden du ikke har erfaring med gummibåter, drister jeg meg til et lite tips; Ha alltid nok luft i poletongene. For lite lufttrykk medfører fare for revning eller punktering ( vær obs på luftens utvidelse pga temperatur dersom det ikke er sikkerhetsventiler på poletongene )

Link to post
Share on other sites

Disse båtene kan være laget av enten Hypalon eller en PVC basert duk. Til rengjøring bruker jeg en blishampo med voks, da setter ikke skitten seg så godt neste gang. Samt at det beskytter litt mot syrene i måkeskiten.

Men du må være helt sikker på hva slags materiale det er i båten den dagen du må lime noe, slik at du kjøper riktig type lim.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hei...ser du har et innlegg om gummibåte du kjøpte av meg. Som du ser så er den rød og fin på et sted. Jeg gjorde bare et forsøk med vanlig polering...og som du ser ble det jo ganske bra.Når det gjelder skjellrestene...har jeg hørt at sitronsyre skal være bra.Skulle du få noen hull i den så er det et superprodukt å få kjøpt i sportforr....et spesiallim lim som brukes for å lime regntøy som er revnet. Har selv brukt det , og det holder utmerket. Hvis det er store hull er det jo selvfølgelig bare lapping som holder.

Er ikke sikker på hva slags matrielle som en i denne båten...men det er en Achilles...så kanskje noen her på forumet vet det. Hvis ikke så er det Kellox A/S som er importør, så de burde ihvertfall bidra

Redigert av jory (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skjellrestene...har jeg hørt at sitronsyre skal være bra.

Propellen min var utrolig ruhr "befengt" Lagde en grøt av Sitronsyre (sånn du kjøper i kakeavdelingen i dagligvarebutikken) litt vann og Hugos, smurte på, og lot virke noen timer... Vasket av med vann og oppvaskbørste. Propellen ble som ny!!! strålende fornøyd :flag::cool:

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på hva slags matrielle som en i denne båten...men det er en Achilles...så kanskje noen her på forumet vet det. Hvis ikke så  er det Kellox A/S som er importør, så de burde ihvertfall bidra

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekket hjemmesiden til Achilles, og der stod det at alle deres båter er lagd av hypalon. Så da stemmer nok det. Jeg så den flekken du hadde polert ja, den så skikkelig bra ut. Så hvis jeg klarer å få resten like bra så blir det helt topp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så det store spørsmålet: Hva gjør dere for å fjerne rur på gummi (hypalon) båter? Går ut fra at saltsyre ikke er ideelt her?

 

Men det skal bli kjekt med jolle til sommeren da, ungene gleder seg allerede...

<{POST_SNAPBACK}>

Vil bare informere om at på fabrikken hvor jeg arbeider som produserer saltsyre, benyttes kun pakninger som er laget av EPDM eller hypalon gummi i anlegget, de står i saltsyre i mange måneder uten å bli opptært av noen slag. Derfor tror jeg også at den uten problemer kan benyttes på din båt også, uten å ødelegge hypalonen. Men det er viktig at ingen andre detaljer kommer i kontakt med saltsyren, spesielt aluminiums detaljer.

 

Hilsen

Rino :seeya:

Redigert av Rino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, nå har jeg kjøpt meg nok en båt her på baatplassen. En gummijolle denne gang, den som jory hadde til salgs. Fikk den i dag, og begynner derfor å planlegge hva som skal gjøres med den. Noe er det jo alltid å gjøre når man kjøper brukt. Så det store spørsmålet: Hva gjør dere for å fjerne rur på gummi (hypalon) båter? Går ut fra at saltsyre ikke er ideelt her? Trenger også noe jeg kan vaske vekk limrester etter tapen med, samt et velegnet poleringsmiddel for å få den fin og blank. Noen som har noen gode råd å komme med? Har aldri hatt gummibåt før, så jeg er ganske blank på området.

 

Men det skal bli kjekt med jolle til sommeren da, ungene gleder seg allerede...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Et godt tips for å holde den ren, er å bruke BREMSEVESKE, spyl godt etter på.

Prøvde dette etter å ha "tømt" en boks Hugo. PS. husk mye rene filler

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...