Jump to content

Mercruiser 2.0 QSD klikker ved startforsøk - startmotor/innslag?

shelby

Recommended Posts

I dag har jeg hatt min første erfaring med å bli tauet til fastlandet av Sjöräddningssällskapet. Ikke et stolt øyeblikk. Bakgrunnen er at min Ibiza 21 Weekender med Mercruiser 2.0 QSD 150hk ikke vil starte. Rettere sagt er det startmotoren som ikke slår inn. Jeg hører en klar klikkelyd fra motoren, men den vil ikke dra rundt. Min mekkeerfaring (riktignok fra veteranbiler og -motorsykler) tilsier at dette er startreleet som ikke sender strømmen videre pga for lav spenning på batteriet. Jeg har derfor forsøkt med tre andre batterier med mellom 12,5 og 12,7V (også dobbelt vha startkabler) - alle dessverre med samme resultat.

Jeg frykter derfor at det er noe mer alvorlig som er galt. Jeg har fått tips om at både innslaget og selve startmotoren kan være gåen, men på en motor fra 2010 med under 200 timer synes jeg det virker rart. Med tanke på hvor komisk trangt det er nede i motorrommet er jeg også redd for at det er tilnærmet umulig å skifte startmotor uten å ta ut motoren. Er det noen her inne som har opplevd noe lignende med denne motoren?

Båten ble sist brukt for to uker siden og da klikket den også et par-tre ganger før den startet som normalt og gikk som en klokke. Nå er det bare klikking uansett hva jeg forsøker. Alle kontakter ser fine ut og alle sikringer jeg har funnet er sjekket. 

Takknemlig for alle tips - gjerne også med verkstedanbefalinger på folk som kjenner denne motoren (strekningen Oslo - Egersund). Båten står på tilhenger.

Redigert av shelby (see edit history)

Hadde en klikkelyd i en Mercruiser 4,2l jeg hadde. Men det klikket litt sånn i rask tempo BRRRRR akkurat som du prøver og starte en bil med lav spenning. Årsaken var bare et lite innslagsrele til 75kr. Det satt inne i den grå plast boksen på siden av motoren.

Så slik ut

http://www.hyttelivsenteret.no/products/hjelperele-for-autonom-drift-mot-victron2

.

Redigert av Wandalen (see edit history)
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...