Jump to content

Stor skyveluke i hardtop, trenger tips..Noen som har bilder ?


boble65

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Holder også på med luke. Ser at det er lite respons på denne tråden. Lager alt fra bunnen, altså alle løsninger. Sjølve luka, med kanter og karmer skal jeg nok få til. Problemet mitt ligger i skinner/ lister / lekter / rikter, altså et system som kan lede luka fra hullet og over på fast grunn. Alle slike beslag som brukes på båter og biler må da være produsert noen få steder? Kan ikke tenke meg at alle fabrikkanter lager dem sjøl. Kan også tenke meg et slags parallell-løfte-system, altså med (4?) stål-lister som hever lokket og flytter det bakover. Det er en trebåt, men taket er inert, altså gjennomvæta med epoksy. Luka lages likeledes, med rammeverk i furu og eik, innsatt i epoksy og hel plate i pleksiglass over. Den primære lukekarmen lages i eik, vil ikke ha stål. Kan altså ha løs luke, men da må jeg ha en låseanordning med fester i taket, slik at den ikke fyker av taket i vind og sjøgang. Har lett for å bale på seg med stygge løsninger, låsebolter og slikt. L-forma lister i metall (syrefast stål, messing, e.l) hadde vært det enkleste. Det må da finnes produsenter, utsalg, av slikt i Bergen?

Luka er for stor til å kunne hengsles på ei side for så å åpnes oppover og bakover.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei skal ikke være lett. Har to slike aluskinner men er plass til bare små skruer i Sleidene så vet ikke hvordan jeg skal bruke dem og de er bare en meter. Prøver meg på en løsning med 1 syrefast rør på hver side som går igjennom hull i lukekant og som selve luka kan Sleide på. Hengsles i forkant så jeg kan løfte luka opp å skyve fram..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...