Jump to content

Polar 20 - Bytte av propell

phrodejo

Recommended Posts

Har handlet meg en Polar 20, som har fått ny og litt større maskin. Originalt sto det en 8HK maskin i, men nå er det en 2 cyl Yanmar 15HK diesel der.

Jeg trenger ny propell, for den som står på bare skummer når jeg gir alt. Hvor kan jeg finne dette? Har søk, men finner bare propeller til utenbordsmotorer.

Kom gjerne med tips for størrelse. Ønsker mest mulig ut av båten når det gjelder fart.

ikke forvent mirakler, såvidt jeg kan se så er det skroget der et klassisk snekkeskrog som går lett opp til en viss fart.   Mer hk enn det vil fort bare gjøre at hekken graver seg ned og lager mer bølger.  

Har du målt fart før og etter?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har regnet litt på propellen din phrodejo.

Betingelser:

Polar 20 

LWL 18

Fortrengerskrog

Yanmar 2ym15

Vekt 1000kg

Skroghastighet: 7kt

Girreduksjon 2,21:1

Jeg gjetter på en del av spesifikasjonene. Om jeg er veldig på villspor blir beregningen også gal - aka. bullshit in, bullshit out.

Ifølge mitt regneark vil du sannsynligvis oppnå skroghastighet med en trebladet propell (33% areal) med dimensjonene 13:8

Edit: Jeg ser på tegninger av skroget på Polar 20 at den har et ganske flatt akterparti. Om båten har halvplanerkarakteristikk blir utregningen mindre nøyaktig. Teoretisk fart med 15hestern din blir da nærmere 10  knop

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...