phrodejo Startet 18.August.2015 Link til dette innlegget Startet 18.August.2015 Har handlet meg en Polar 20, som har fått ny og litt større maskin. Originalt sto det en 8HK maskin i, men nå er det en 2 cyl Yanmar 15HK diesel der. Jeg trenger ny propell, for den som står på bare skummer når jeg gir alt. Hvor kan jeg finne dette? Har søk, men finner bare propeller til utenbordsmotorer. Kom gjerne med tips for størrelse. Ønsker mest mulig ut av båten når det gjelder fart. Sitér dette innlegget Link to post
Hans_K Svart 18.August.2015 Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 Ta kontakt med Maritim i Arendal. De har et utmerket verktøy for beregning av propell. Sitér dette innlegget Link to post
phrodejo Svart 18.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 Takker så mye. Sjekket litt tidligere med de, men syntes prisene har var litt drøye for propell. Prøve finne brukt tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2015 Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 ikke forvent mirakler, såvidt jeg kan se så er det skroget der et klassisk snekkeskrog som går lett opp til en viss fart. Mer hk enn det vil fort bare gjøre at hekken graver seg ned og lager mer bølger. Har du målt fart før og etter? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grønnskollingen Svart 18.August.2015 Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 (redigert) Jeg har regnet litt på propellen din phrodejo. Betingelser: Polar 20 LWL 18 Fortrengerskrog Yanmar 2ym15 Vekt 1000kg Skroghastighet: 7kt Girreduksjon 2,21:1 Jeg gjetter på en del av spesifikasjonene. Om jeg er veldig på villspor blir beregningen også gal - aka. bullshit in, bullshit out. Ifølge mitt regneark vil du sannsynligvis oppnå skroghastighet med en trebladet propell (33% areal) med dimensjonene 13:8 Edit: Jeg ser på tegninger av skroget på Polar 20 at den har et ganske flatt akterparti. Om båten har halvplanerkarakteristikk blir utregningen mindre nøyaktig. Teoretisk fart med 15hestern din blir da nærmere 10 knop Redigert 18.August.2015 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
phrodejo Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2015 Takker så mye. Jeg tok en prat med Maritim. De fant en grei propell til meg. De måtte bare vite gear reduksjonen. Har ikke fått pris enda siden jeg ikke har hatt tid. Tusen takk for tips og hjelp (Håper jo virkelig jeg kan få den opp mot 10 knop. Det hadde gjort returen mer festlig på sommeren) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2015 Min Polar 20 (2011mod.) m/21 Yanmar (3YM20), gjorde 11-12 knop på max.(3500 rpm). Kan desverre ikke huske størrelsen på propellen, men det var en tre-bladet Radice som sto på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.