Jump to content

Hone sylinder


tresnekka

Recommended Posts

Hva gjør man egentlig når man honer en sylinder?

Jeg har en gammel Marna motor som har dårlig kompresjon og tenkte jeg skulle bytte stempel ringer. Har hørt at man da også må hone sylinderen. Er dette absolutt nødvendig, eller holder det at jeg bytter motorolje litt oftere?

 

mvh tresnekka

Link to post
Share on other sites

Honing består i lett sliping med spesialredskap. Det er vanligvis en enkel operasjon, men det er ikke mulig uten videre å si om det er nødvendig, eller tilstrekkelig, i ditt tilfelle.

 

Du bør få en erfaren motormann til å se, og eventuelt måle, på sylindren før du avgjør hva du skal gjøre.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hva gjør man egentlig når man honer en sylinder?

Jeg har en gammel Marna motor som har dårlig kompresjon og tenkte jeg skulle bytte stempel ringer. Har hørt at man da også må hone sylinderen. Er dette absolutt nødvendig, eller holder det at jeg bytter motorolje litt oftere?

 

mvh tresnekka

<{POST_SNAPBACK}>

Det man gjør når man honer en sylinder er å slipe sylinderen veldig lett, sylinderen blir litt oval etter en tids bruk og nye stempelringer må da gå seg til hvis du ikke honer den. Hvis du ikke honer vil motoren sansyneligvis bruke mye olje en stund. Sporene som honeren lager, fordeler også oljen i sylinderen. Du spør om det er nødvendig å hone ved bytte av stempelringer, det er det, spesielt på en gammel motor som har vært brukt en del. Jeg ville også ha slipt ventilene og ventilsetene samtidig da disse har en del å si på kompresjonen (det kan være at feilen ligger der).

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at manglende kompresjon godt kan skyldes slitte ventiler/ventilseter. Stort oljeforbruk skyldes neppe slitte ventiler, men helst oljeringene i sylinderen. Sliping av ventiler kan man i utgangspunktet godt gjøre selv, forutsatt at det ikke er skader som krever maskinering på ventilsete.

 

Nå når du allerede har åpnet motoren, vil en litt motorkyndig person antakelig kunne si hva som er nødvendig. Ventilene skal tette mot ventilsetene hele veien rundt. Se etter skader. Eksosventilen kan lett bli brent. Anlegget sjekkes med blåfarge (Biltema). Sliping foregår ved at en påfører slipepasta (Biltema) og vrir/løfter/vrir ventilen mot setet ved hjelp av en sugekopp (Biltema) til en har jevnt anlegg.

 

Dersom ventilsetet er mye slitt kan det være nødvendig med maskinering før sliping. Det er jobb for et motorverksted. Da setter en gjerne bort hele jobben til verkstedet. Det er som regel ikke veldig dyrt.

 

Dersom du er interessert i å gjøre jobben selv, anbefaler jeg deg å anskaffe en bok om motorreparasjoner. Regner med at noen av medlemmene kan anbefale en. Jeg har jobbet med overhaling av en del motorer, men bare bilmotorer. Har alltid brukt fabrikantens håndbok, eller en tilsvarende "piratbok".

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at manglende kompresjon godt kan skyldes slitte ventiler/ventilseter. Stort oljeforbruk skyldes neppe slitte ventiler, men helst oljeringene i sylinderen. Sliping av ventiler kan man i utgangspunktet godt gjøre selv, forutsatt at det ikke er skader som krever maskinering på ventilsete.

 

Nå når du allerede har åpnet motoren, vil en litt motorkyndig person antakelig  kunne si hva som er nødvendig. Ventilene skal tette mot ventilsetene hele veien rundt. Se etter skader. Eksosventilen kan lett bli brent. Anlegget sjekkes med blåfarge (Biltema). Sliping foregår ved at en påfører slipepasta (Biltema) og vrir/løfter/vrir ventilen mot setet ved hjelp av en sugekopp (Biltema) til en har jevnt anlegg.

 

Dersom ventilsetet er mye slitt kan det være nødvendig med maskinering før sliping. Det er jobb for et motorverksted. Da setter en gjerne bort hele jobben til verkstedet. Det er som regel ikke veldig dyrt.

 

Dersom du er interessert i å gjøre jobben selv, anbefaler jeg deg å anskaffe en bok om motorreparasjoner. Regner med at noen av medlemmene kan anbefale en. Jeg har jobbet med overhaling av en del motorer, men bare bilmotorer. Har alltid brukt fabrikantens håndbok, eller en tilsvarende "piratbok".

<{POST_SNAPBACK}>

Det er riktig at stort oljeforbruk ikke skyldes lekke ventiler, men det var ikke det som ble sagt. Når ventiler og ventilseter skal slipes bør de maskineres, bruk av slipepasta er til for å fintilpasse ventilene mot ventilsete etter at de er maskinert. Det trenger ikke se ut som det er skade på ventil eller ventilsete for at de bør slipes. Har du ikke utstyr, og gjort denne jobben før bør du få hjelp av noen som kan dette. Kan tenke meg at et verksted tar ca 500- 700 kr for en slik jobb. (avhengig av hvor mange ventiler det er). Enkelte ting her i livet kan man ikke lese seg til, det må man lære, ta, føle og erfare. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...