Jump to content

Suzuki DF100A - speedometer - SMIS instrument


Tranen2

Recommended Posts

Hva trengs for å få speedometer fra motoren til instrumentet? Slik montasjen er gjort nå så stopper pitot-slangen (speedometerslangen) i en sammenbuntet knekk rett ut fra motorens kabelstokk. Ønsker hastighet i vann på SMIS 4" instrumentet.

Noen som vet?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om det er tilkobling for slange på ditt instrument? Vil anbefale deg å kontakte en forhandler for Suzuki utenbordsmotorer. De forteller deg om det er mulig med det du har av utstyr pr idag, og hva som må til for å få dette på plass. Ser at GPS ofte blir nevnt ifm SMIS.instrument.

Link to post
Share on other sites

SMIS er digitale instrumenter som går på NMEA2000 nettverket. Må ha ovennevte analog-digital sensor for pitot vanntrykks-fartsmåling.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ok. Takk for opplysningene!

Hva om jeg ønsker alle NMEA2000 signalene som nå går inn på SMIS til å også gå inn på Garmin 721xs....

Hva trenger jeg da?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Du trenger vel egentlig ingenting, foruten å koble plotteren i nettverket.

Mulig det er noen små finurligheter som må løses. Jeg burde ha husket hva siden jeg var med og monterte en ny DF115 nylig men vi rakk i farten ikke å teste dette.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

SMIS instrumentet virker ikke når jeg i kveld er nede i båten for å ta en kveldstur. Instrumentet viser kun en S og piper 10 raske pip og 2 litt lengre pip - disse pipene er usynkron med hverandre. Motoren starter og går, men ingen info om temp og annet. Tør ikke bruke båten......

Hva kan dette være???

Båt/motor/instrument er under 1 år gammelt og går forhåpentligvis på garantien...?

 

Takk for tips og innspill!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare på det på sparket, men ville bare nevne mine erfaringer med SMIS og Smartcraft.

Sistnevnte er bortimot en drøm i forhold til SMIS. Her har Suzuki/Lowrance en jobb å gjøre (Lowrance lager SMIS-instrumentene).

Noe de forsåvidt har tenkt på allerede, det finnes jo instrumenter med bedre grafikk og farger å få tak i til Suzuki.

Smartcraft-instrumentene produseres av VDO.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så flotte ut de ja! SMIS instrumentene til Suzuki (Lowrance) har en vei og gå - helt klart. NMEA2000 gjør det ikke enklere! Kjøpte en Beneteau Antares 580 med Suzuki DF100A i sommer fra oktober 2014. Hatt mye trøbbel - for lavt montert motor, feil på datahjernen i motoren, feil og farlig montering av Eber 2D og nå sist et instrument som svikter slik at båten ikke kan brukes....

Alt skal fikses på garantien og en får håpe at barnesykdommene gir seg etterhvert!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...