Jump to content

Tanker om Tananger - Egersund med 8 m/s motvind?


Haldorsen

Recommended Posts

Hei dere. Jeg holder på å seile en nyinnkjøpt Marieholm IF med 6 HK motor fra Bergen til Lillesand, men sitter for tiden værfast i Tananger. Sola skinner, men med 11-13 m/s rett imot er jeg  i tvil om det er noe særlig seilevær for meg - verken med vanlige seil eller jernseilet. Men til helga er det meldt litt roligere - cirka 7-8 m/s. Er det noen som har noen erfaringer på denne strekningen i sånt vær? Med vind fra sørøst regner jeg med det for det meste er motvind, men siden det er snakk om fralandsvind (til dels, i alle fall), er det kanskje ikke de verste bølgene å jobbe mot?

Link to post
Share on other sites

Tror dette blir slitsomt, men du kan jo prøve å seile ut til rev-bøyen og sjekke forholdene. Blir det for tøft, er det bare å gå i havn igjen. Er vel ca 40 mil til Egersund. Tviler på at du greier 4knop, så dette kan bli en lang vakt. Vinden vil nok blåse mer eller mindre parallelt med kysten.

Link to post
Share on other sites

Vi ut på det samme.

Hentet nygammel seilbåt i Bergen og seiler den hjem til Vestfold.

Ligger i Haugesund nå og regner med å være i Tananger på fredag.

Satser på noen lengre strekk lørdag og søndag.

Kuling rett i fleisen er slitsomt over tid. Sjelden jeg er så til de grader ivrig på yr.no som på denne turen.

Uansett, lykke til. Du er ikke alene om å ligge på været hvertfall ?

Link to post
Share on other sites

Haldorsen. Gratulerer med ny båt! IFen er en skikkelig skarpseiler når det blåser litt og 8 sekundmeter er ikke noe problem. IFen går mykere enn de fleste i bølger og tåler som regel langt mer enn mannskapet. Har ennå tilgode å seile en moderne 30 foter som går bedre i liten kuling enn Marieholmen.

 

Men det kommer til å bli vått og skrått... Jeg anbefaler hveteboller og saft som diett.  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...