Jump to content

Tanker om Tananger - Egersund med 8 m/s motvind?

Haldorsen

Recommended Posts

Hei dere. Jeg holder på å seile en nyinnkjøpt Marieholm IF med 6 HK motor fra Bergen til Lillesand, men sitter for tiden værfast i Tananger. Sola skinner, men med 11-13 m/s rett imot er jeg  i tvil om det er noe særlig seilevær for meg - verken med vanlige seil eller jernseilet. Men til helga er det meldt litt roligere - cirka 7-8 m/s. Er det noen som har noen erfaringer på denne strekningen i sånt vær? Med vind fra sørøst regner jeg med det for det meste er motvind, men siden det er snakk om fralandsvind (til dels, i alle fall), er det kanskje ikke de verste bølgene å jobbe mot?

Vi ut på det samme.

Hentet nygammel seilbåt i Bergen og seiler den hjem til Vestfold.

Ligger i Haugesund nå og regner med å være i Tananger på fredag.

Satser på noen lengre strekk lørdag og søndag.

Kuling rett i fleisen er slitsomt over tid. Sjelden jeg er så til de grader ivrig på yr.no som på denne turen.

Uansett, lykke til. Du er ikke alene om å ligge på været hvertfall ?

Haldorsen. Gratulerer med ny båt! IFen er en skikkelig skarpseiler når det blåser litt og 8 sekundmeter er ikke noe problem. IFen går mykere enn de fleste i bølger og tåler som regel langt mer enn mannskapet. Har ennå tilgode å seile en moderne 30 foter som går bedre i liten kuling enn Marieholmen.

Men det kommer til å bli vått og skrått... Jeg anbefaler hveteboller og saft som diett.  :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...