Jump to content

Hvordan Tolke flo/fjærevarsel fra storm.no


victor

Recommended Posts

Hei.

Hvordan skal man lese og tolke cm. målene på Storm's værside ang. vannstand.

 

Jeg er klar over at høy/lavtrykk, vind og måne spiller inn, men hva betyr cm. målene de oppgir?

 

Er det cm. over/under normal vannstand de viser til (grønn stiplet linje). Er det det samme som middelvannstand?

 

Jeg har prøvd å finne svar på dette på Storm's sider, men ikke funnet noe svar på det.

 

Og i situasjonen på bildet, hva skjer her. Flere "flo/fjære" på et par timer. Det må være vind/trykk som spiller inn?

 

1440012608.jpg

Link to post
Share on other sites

jeg har en grunne i hjemmehavna jeg må unngå når det er veldig lavt vann. Derfor ønsker jeg å se på observert vannstand på Oscarborg for å vite når jeg går klar. Men av en eller annen grunn virker ikke lenken til tidevannsgrafen i nettleseren på mobilen like godt som den gjør på PC (har testet med både Opera, Chrome og Internett på min Samsung). Er det noen som har en løsning på dette, evt har en annen app/lenke som viser vannstanden?

 

Dette er lenken jeg benytter: http://kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=9000008&city=Oscarsborg

 

På PC får jeg kjapt opp et plott som dette: bilde

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia

 

For å få fram graf på mobil enhet, så må telefon / pad vris horisontalt etter at du har valgt posisjon og tidsperiode. Dersom den står vertikalt vises kun en tabell med tider for max / min tidevann.

 

Vri enhet horisontalt for tidevannsgraf...

 

Veldig spesiell måte å få fram grafen du er på jakt etter...

 

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

det er jeg klar over, men url'en over fungerer som en direkte link til grafen på PC, mens på mobil enhet ser det ut til at man bare kommer til menyen, og at man må søke opp stasjonen i menysystemet. Er det noen som kan prøve lenken hhv på PC og på mobilen, og evt se om de klarer å lage et bokmerke på mobilen slik at man kan hente opp grafen direkte?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

OK Framtia jeg forstår problemet.

 

Når du har søkt opp posisjon du ønsker, enten via kart eller stedsangivelse, så trykker du på stjerne symbolet til høyre. Du vil da få muligheten til å legge inn posisjon til "mine steder".

 

Neste gang du ønsker å sjekke, trykk på stjernen før noe søk utføres og en liste over "mine steder" vil vises.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...