Jump to content

Peiler ingen olje, men bra trykk. Perkins 4.236


Bisse

Recommended Posts

Da jeg skulle peile oljen i dag var det ikke en dråpe på pinnen. Kjørte to timer i går og alt virket ok, oljetrykket viste normalt. Og motor oppførte seg eksemplarisk. Ikke noe har rent ut noe sted. Hva kan det være? Hvor er oljen? Om man fyller for mye olje på motoren hva kan skje da? Byttet oljen i våres, fylte da på 9 liter.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke olje i bunnpannen til at det synes på pinnen. Men det er allikevel "mye" olje igjen der. Pinnen går ikke ned til bunnen av bunnpannen. Men det er allikvel fare for at en bevegelse i båten vi medføre at olje ikke blir sugd opp og sendt rundt i motoren med katastrofale følger. Så fyll opp til rett nivå på peilepinnen.

 

Oljen er borte. Og om oljen er brent opp i motoren eller rent ut i naturen bør du finne ut av ved å se etter svette eller om det presses over i kjølevannet.

 

Det er nok ingen fare for å fylle på for mye. Pinnen er en grei sjekk for det.

Link to post
Share on other sites

Enig med Hulda .jeg fyller aldri helt opp til merke på pinnen. Det resultere i at stempler står og plasker i olje og drar dette inn i forbrenningkammeret med et resultat at det ryker mye mer fra motorene dine. Volvoene tåler at du fyller litt over midten på pinnen. Men alt avhenger hvilken vinkel/helling dine motorer har.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Klarer du Bergstad å få stempelet heilt ned i oljenivået på bothnpanna når du fyller til øvre merke på peilepinne er eg mektig imponert.

Å så hevde at stempelet drar olje OPP og INN i forbrenningskammeret på øvre side av stempelringar er bere heil fantastisk...

 

Korleis ser du dette?? :clap:

Link to post
Share on other sites

Det som skjer er at veivskinkene går ned i oljebadet og slenger oljen opp under stempelet/sylinderveggen. Forholdet fører også til skumming i oljen, hvilket i sin tur kan føre til luftblandet olje inn på lagrene med redusert smøreeffekt som resultat. Oljen går også inn i forbrenningen via stempelveggene. Dette i sin tur fører til forbrenning av motorens smøreolje. Som igjen vil kunne føre til rusing av motorturtall, koksing i forbrenningen, etc. Dette er hovedgrunnene til at man ikke bør overfylle. Fornøyd nå?

 

Slik overfylling vil naturligvis også avhenge av hellingen på motoren. Enkelte motorfabrikanter angir oljemengde i bunnpannen relatert til motorens helling i lengderetningen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klarer du Bergstad å få stempelet heilt ned i oljenivået på bothnpanna når du fyller til øvre merke på peilepinne er eg mektig imponert.

Å så hevde at stempelet drar olje OPP og INN i forbrenningskammeret på øvre side av stempelringar er bere heil fantastisk...

 

Korleis ser du dette?? :clap:

 

Først takk til Hulda :smiley:

Det er veldig bra T&P   :giggle: Jeg gir meg men forklarte meg litt fort og som Hulda skriver så var det det jeg mente

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Etterfylte til riktig nivå på pinnen. Det betyr altså at det kan være fare på færde selv om oljetrykk ser bra ut.

Ja, pass på å ha olje slik at du ser det på pinnen. En annen ting er at det er viktig å vente med og peile olje til motor har stått en god stund.

 

Men det jeg skulle si var at disse Perkins-motorene ofte bruker en del olje. Ikke noe å bekymre seg for annet enn at du må passe på. Overhaling hjelper ikke nødvendigvis på det. En del av disse motorene er bare sånn. Har faktisk hørt om to stykker som overhalte slike motorer og gjorde en skikkelig jobb, bare for å konstatere at motoren fortsatte med det samme oljeforbruket.

Link to post
Share on other sites

Ja, pass på å ha olje slik at du ser det på pinnen. En annen ting er at det er viktig å vente med og peile olje til motor har stått en god stund.

 

Men det jeg skulle si var at disse Perkins-motorene ofte bruker en del olje. Ikke noe å bekymre seg for annet enn at du må passe på. Overhaling hjelper ikke nødvendigvis på det. En del av disse motorene er bare sånn. Har faktisk hørt om to stykker som overhalte slike motorer og gjorde en skikkelig jobb, bare for å konstatere at motoren fortsatte med det samme oljeforbruket.

Akkurat som på min 15 år gamle Audi m/ V6er og 5 ventiler pr. sylinder. Den har brukt godt med olje helt siden den var ny (bensin også forresten) og hvis den skulle slutte å bruke olje vet jeg at "the Big Bang" er like rundt hjørnet.

Link to post
Share on other sites

Akkurat som på min 15 år gamle Audi m/ V6er og 5 ventiler pr. sylinder. Den har brukt godt med olje helt siden den var ny (bensin også forresten) og hvis den skulle slutte å bruke olje vet jeg at "the Big Bang" er like rundt hjørnet.

OT spørsmål: Har du regnet ut hvor mye olje V6 motoren din bruker på for eksempel 1000 km? Hva slags oljeskiftintervall har du fulgt?

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som skjer er at veivskinkene går ned i oljebadet og slenger oljen opp under stempelet/sylinderveggen. Forholdet fører også til skumming i oljen, hvilket i sin tur kan føre til luftblandet olje inn på lagrene med redusert smøreeffekt som resultat. Oljen går også inn i forbrenningen via stempelveggene. Dette i sin tur fører til forbrenning av motorens smøreolje. Som igjen vil kunne føre til rusing av motorturtall, koksing i forbrenningen, etc. Dette er hovedgrunnene til at man ikke bør overfylle. Fornøyd nå?

 

Slik overfylling vil naturligvis også avhenge av hellingen på motoren. Enkelte motorfabrikanter angir oljemengde i bunnpannen relatert til motorens helling i lengderetningen.

På min kalender står det 2015 - og oljen som er til salgs nå har skumreduserende midler som forhindrer det som skrives her. Dette er et kjent problem som oppsto den gang da. For ganske så lenge siden., så vidt jeg vet Men for all del. Har du gammel olje stående som skummer og får luftbobler - så kast denne! Ikke bruk slik gammel skit på en motor. Det har den ikke godt av.

Så Hulda har helt rett! Men er kanskje noe sent ute med anbefalingen. Ettersom problemet ikke lenger eksisterer med de oljene som finns i handelen nå?

Link to post
Share on other sites

Hvis en regner ca 1,5g/KWt i smøroljeforbruk på en motor som er i god stand, så er det nok noenlunde i det området de fleste motorfabrikanter oppgir spm spesifikk smo forbruk. Det vil si at har du en motor på 100KW (og bruker alle 100) så skal det gå ca 150g/t dvs rundt regnet 1,4dl/t v/spec.grav = 0,95kg/dm3.

 

Mer enn halvfull på peilepinnen er ikke nødvendig.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...