Bisse Startet 20.August.2015 Del på Facebook Startet 20.August.2015 Da jeg skulle peile oljen i dag var det ikke en dråpe på pinnen. Kjørte to timer i går og alt virket ok, oljetrykket viste normalt. Og motor oppførte seg eksemplarisk. Ikke noe har rent ut noe sted. Hva kan det være? Hvor er oljen? Om man fyller for mye olje på motoren hva kan skje da? Byttet oljen i våres, fylte da på 9 liter. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Og i våres viste nivået greit på peilepinnen ? Eg ville fylt på til pinnen viser riktig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Du har hatt flaks! Fyll på olje til riktig nivå før du starter opp igjen. Og sørg for å peile oljen litt oftere fremover... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfaalfa Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Det er nok ikke olje i bunnpannen til at det synes på pinnen. Men det er allikevel "mye" olje igjen der. Pinnen går ikke ned til bunnen av bunnpannen. Men det er allikvel fare for at en bevegelse i båten vi medføre at olje ikke blir sugd opp og sendt rundt i motoren med katastrofale følger. Så fyll opp til rett nivå på peilepinnen. Oljen er borte. Og om oljen er brent opp i motoren eller rent ut i naturen bør du finne ut av ved å se etter svette eller om det presses over i kjølevannet. Det er nok ingen fare for å fylle på for mye. Pinnen er en grei sjekk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Oljen forsvinner vel inn i forbrenningen og kommer ut som eksos, om du ikke kan se olje andre steder. Det er ikke bra å fyll på for mye. Regner med at du vil se nivå om du fyller på 1 liter. Og så trenger du nok 1 liter til for å komme innenfor driftsniå. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Enig med Hulda .jeg fyller aldri helt opp til merke på pinnen. Det resultere i at stempler står og plasker i olje og drar dette inn i forbrenningkammeret med et resultat at det ryker mye mer fra motorene dine. Volvoene tåler at du fyller litt over midten på pinnen. Men alt avhenger hvilken vinkel/helling dine motorer har. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
T&P Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Klarer du Bergstad å få stempelet heilt ned i oljenivået på bothnpanna når du fyller til øvre merke på peilepinne er eg mektig imponert. Å så hevde at stempelet drar olje OPP og INN i forbrenningskammeret på øvre side av stempelringar er bere heil fantastisk... Korleis ser du dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Du har hatt flaks! Fyll på olje til riktig nivå før du starter opp igjen. Og sørg for å peile oljen litt oftere fremover... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Det som skjer er at veivskinkene går ned i oljebadet og slenger oljen opp under stempelet/sylinderveggen. Forholdet fører også til skumming i oljen, hvilket i sin tur kan føre til luftblandet olje inn på lagrene med redusert smøreeffekt som resultat. Oljen går også inn i forbrenningen via stempelveggene. Dette i sin tur fører til forbrenning av motorens smøreolje. Som igjen vil kunne føre til rusing av motorturtall, koksing i forbrenningen, etc. Dette er hovedgrunnene til at man ikke bør overfylle. Fornøyd nå? Slik overfylling vil naturligvis også avhenge av hellingen på motoren. Enkelte motorfabrikanter angir oljemengde i bunnpannen relatert til motorens helling i lengderetningen. Redigert 20.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Klarer du Bergstad å få stempelet heilt ned i oljenivået på bothnpanna når du fyller til øvre merke på peilepinne er eg mektig imponert. Å så hevde at stempelet drar olje OPP og INN i forbrenningskammeret på øvre side av stempelringar er bere heil fantastisk... Korleis ser du dette?? Først takk til Hulda Det er veldig bra T&P Jeg gir meg men forklarte meg litt fort og som Hulda skriver så var det det jeg mente Redigert 20.August.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bisse Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Etterfylte til riktig nivå på pinnen. Det betyr altså at det kan være fare på færde selv om oljetrykk ser bra ut. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
index Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Helt klart! Når trykket forsvinner er det som oftest for sent å berge motoren. Snakker av erfaring her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Ja får du helling på båten (og motoren) og du har lite olje så risikerer du at oljepumpa suger luft og dermed får ikke lagrene smøring. Det mest kritiske er vanligvis turbolagrene som ikke klarer seg mange sekundene uten smøring før de er kass. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Når det gjelder oljen som forsvinner eller forbrenner kan jo ventiltetninger være en mulighet. Det er i hvert fall noen ford motorer som har slitt litt med det, men om det gjelder din er ikke sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Etterfylte til riktig nivå på pinnen. Det betyr altså at det kan være fare på færde selv om oljetrykk ser bra ut. Hvor mye olje skulle det til for å få nivået til riktig nivå? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
finnmarken Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Etterfylte til riktig nivå på pinnen. Det betyr altså at det kan være fare på færde selv om oljetrykk ser bra ut. Ja, pass på å ha olje slik at du ser det på pinnen. En annen ting er at det er viktig å vente med og peile olje til motor har stått en god stund. Men det jeg skulle si var at disse Perkins-motorene ofte bruker en del olje. Ikke noe å bekymre seg for annet enn at du må passe på. Overhaling hjelper ikke nødvendigvis på det. En del av disse motorene er bare sånn. Har faktisk hørt om to stykker som overhalte slike motorer og gjorde en skikkelig jobb, bare for å konstatere at motoren fortsatte med det samme oljeforbruket. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Ja, pass på å ha olje slik at du ser det på pinnen. En annen ting er at det er viktig å vente med og peile olje til motor har stått en god stund. Men det jeg skulle si var at disse Perkins-motorene ofte bruker en del olje. Ikke noe å bekymre seg for annet enn at du må passe på. Overhaling hjelper ikke nødvendigvis på det. En del av disse motorene er bare sånn. Har faktisk hørt om to stykker som overhalte slike motorer og gjorde en skikkelig jobb, bare for å konstatere at motoren fortsatte med det samme oljeforbruket. Akkurat som på min 15 år gamle Audi m/ V6er og 5 ventiler pr. sylinder. Den har brukt godt med olje helt siden den var ny (bensin også forresten) og hvis den skulle slutte å bruke olje vet jeg at "the Big Bang" er like rundt hjørnet. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Akkurat som på min 15 år gamle Audi m/ V6er og 5 ventiler pr. sylinder. Den har brukt godt med olje helt siden den var ny (bensin også forresten) og hvis den skulle slutte å bruke olje vet jeg at "the Big Bang" er like rundt hjørnet. OT spørsmål: Har du regnet ut hvor mye olje V6 motoren din bruker på for eksempel 1000 km? Hva slags oljeskiftintervall har du fulgt? Redigert 20.August.2015 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Nei, forbruk pr 1000 km har vært uinteressant for meg. I garantitiden fulgte jeg fabrikkens anbefalte intervaller (husker ikke antall km). Etterhvert så har jeg stort sett etterfylt. Den har gått 215 000 km og motoren er det beste på hele drittbilen. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Det som skjer er at veivskinkene går ned i oljebadet og slenger oljen opp under stempelet/sylinderveggen. Forholdet fører også til skumming i oljen, hvilket i sin tur kan føre til luftblandet olje inn på lagrene med redusert smøreeffekt som resultat. Oljen går også inn i forbrenningen via stempelveggene. Dette i sin tur fører til forbrenning av motorens smøreolje. Som igjen vil kunne føre til rusing av motorturtall, koksing i forbrenningen, etc. Dette er hovedgrunnene til at man ikke bør overfylle. Fornøyd nå? Slik overfylling vil naturligvis også avhenge av hellingen på motoren. Enkelte motorfabrikanter angir oljemengde i bunnpannen relatert til motorens helling i lengderetningen. På min kalender står det 2015 - og oljen som er til salgs nå har skumreduserende midler som forhindrer det som skrives her. Dette er et kjent problem som oppsto den gang da. For ganske så lenge siden., så vidt jeg vet Men for all del. Har du gammel olje stående som skummer og får luftbobler - så kast denne! Ikke bruk slik gammel skit på en motor. Det har den ikke godt av. Så Hulda har helt rett! Men er kanskje noe sent ute med anbefalingen. Ettersom problemet ikke lenger eksisterer med de oljene som finns i handelen nå? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Hvis en regner ca 1,5g/KWt i smøroljeforbruk på en motor som er i god stand, så er det nok noenlunde i det området de fleste motorfabrikanter oppgir spm spesifikk smo forbruk. Det vil si at har du en motor på 100KW (og bruker alle 100) så skal det gå ca 150g/t dvs rundt regnet 1,4dl/t v/spec.grav = 0,95kg/dm3. Mer enn halvfull på peilepinnen er ikke nødvendig. Redigert 20.August.2015 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.