Jump to content

Natene på teakdekk løses opp og klisser. Noen tips?


guddal

Recommended Posts

bilde


Forrige eier har lappet på natene på akterdekket , tydeligvis med en mindre god type. Spesielt i sommer etter teak rens og olje er de løst seg opp, og klisser utover. Vi brukte International teak rens og Jotun teak olje.
Prøver å pusse dekket og natene, men fremdeles klissete.
Noe smart triks? Smøre på noe slags herder? Eller må vi bare skjære ut og legge nye nater?
Link to post
Share on other sites

Eg sleit med noko liknande då eg la slik dørk på stova i eine leiligheita eg hadde.

Eg kontakta a; West System & b; SIKA Norge for gode råd. Det var hhv her eg hadde handla.

 

Sidan du&vi kankjse ikkje veit kva for ei natemasse som er nytta, er det nærliggande å tru at det som er der må vekk.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å ta motet fra deg, men jeg kan bare slutte meg til begge over her. Har opplevd det samme selv.

Vær glad det bare er badeplattforma. Den er jo kurant å jobbe på.

Hvis du leser vedlagte link fra inlegg #84 og framover vil du finne en ganske detaljert beskrivelse av problemet og foreslåtte løsninger.

 

https://baatplassen.no/i/topic/117863-navic-iis-windy-37gm/

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

For egen lærings del: kan det hende at det er teakrensen som har skylden og ikke kvaliteten på natene? Opplevde det samme etter å ha fått renset dørken i min lille balje. Har noen erfaring rundt dette?

 

Har selv brukt Respect Clean Teak på badebrødfjølene (ja - de er små...) mine og der gikk det veldig fint med natene.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut (hørt fra en båtrekvisita forhandler) at det er visse type teakolje og påfølgende syrebaserte rensemidler som tar dette.

Ergo: jeg bruker aldri syrebasert rengjøring av teaken i båten.  Bruker Respect1 og respect2. IKKE Respect Pro utgaven

 

International er vel syrebasert? Oksalsyre?

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

For egen lærings del: kan det hende at det er teakrensen som har skylden og ikke kvaliteten på natene? Opplevde det samme etter å ha fått renset dørken i min lille balje. Har noen erfaring rundt dette?

 

 

Det finnes vel ikke noe saklig konklusjon på hva som har skylden, om det er rensemidler (= "lurium") eller kvaliteten på natemassen.

Høyst sannsynlig en kombinasjon, men at diverse lurium er knallhard mot de fleste natemasser er vel et faktum.

Ser ut til at dette skjer med de fleste båtmerker under gitte forutsetninger. Det har noe med kjemi å gjøre og det er ikke mitt sterkeste område.

Link to post
Share on other sites

Uff da, det der så ikke bra ut Guddal.

Som jeg sa på Messenger, prøv å skjære toppen av naten med en tapetkniv. Om den er tørr og fin en milimeter eller to ned i naten, ville jeg skjært bort det som er klissete og deretter slipt forsiktig over hele dekket.

Bytt papir ofte for å unngå å dra det klissete i treverket utover.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du får hilse og si av vi føler med henne som må drive med slikt arbeid i denne temperaturen......  :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet og forklaringen er for mye olje som inneholder løsemidler, i særdeleshet trepentin. Løsningen er nok dessverre å fjerne de gamle natene, og nate på nytt. Jeg skrapet ut alle nater med et tilpasset stemmjern, og noen timer tar det. En kompis opplevde det samme ved bruk av Høveling Golden Teak, og min teori er at han brukte altfor mye olje som blir liggende og trekke ned i kanten av natene. Mitt råd er lite olje i flere omganger, og sjekk på forhånd hva oljen inneholder. Eksempelvis er det natet med Sika 290 i hos meg, og den massen er ikke kompatibel med f. eks Epifanes Teakolje, så sjekk nøye. Gode råd får dere hos båtbyggere , som kjenner problematikken. Sandøy Båtbyggeri kan i alle fall gi gode råd.

 

Sika er litt sær på olje, mens Merbernit fra Dana Lim og Simson fra Bostik tåler mer løsningsmidler. Selv har jeg Sika og benyttet Tonkionos som er en løsemiddelfri linoljetype. Varer ikke så lenge som Golden Teak så neste gang prøver jeg det, men i beskjedent mengder

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Dette dreier seg rett og slett om fyllstoffene i natemassen. Noen hybrider/Ms-polymerer inneholder en del kalk og disse massene kan absorbere inntil 5-7 % væske. De vil også absorbere en del typer oljer og problemet er da et faktum. Man kan gjerne se på blankheten i massen om de er fylte eller ikke. De kalkfylte vil være mattere enn de ufylte. De ufylte massene er gjerne et mer sikkert valg også når det gjelder stabiliteten i fugen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...