guddal Startet 20.August.2015 Link til dette innlegget Startet 20.August.2015 Forrige eier har lappet på natene på akterdekket , tydeligvis med en mindre god type. Spesielt i sommer etter teak rens og olje er de løst seg opp, og klisser utover. Vi brukte International teak rens og Jotun teak olje. Prøver å pusse dekket og natene, men fremdeles klissete. Noe smart triks? Smøre på noe slags herder? Eller må vi bare skjære ut og legge nye nater? Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Eg sleit med noko liknande då eg la slik dørk på stova i eine leiligheita eg hadde. Eg kontakta a; West System & b; SIKA Norge for gode råd. Det var hhv her eg hadde handla. Sidan du&vi kankjse ikkje veit kva for ei natemasse som er nytta, er det nærliggande å tru at det som er der må vekk. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Det er korrekt som T&P skriver du er kun en mulighet som fungerer. Natene må fjernes og nye må legges. Jeg har selv vært gjennom dette. Det er flere artikler her på Båtplassen om dette. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
WGM Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Ikke for å ta motet fra deg, men jeg kan bare slutte meg til begge over her. Har opplevd det samme selv. Vær glad det bare er badeplattforma. Den er jo kurant å jobbe på. Hvis du leser vedlagte link fra inlegg #84 og framover vil du finne en ganske detaljert beskrivelse av problemet og foreslåtte løsninger. https://baatplassen.no/i/topic/117863-navic-iis-windy-37gm/ Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 For egen lærings del: kan det hende at det er teakrensen som har skylden og ikke kvaliteten på natene? Opplevde det samme etter å ha fått renset dørken i min lille balje. Har noen erfaring rundt dette? Har selv brukt Respect Clean Teak på badebrødfjølene (ja - de er små...) mine og der gikk det veldig fint med natene. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Skjær i sjøen Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Takk til WGM. Der fikk jeg svar også. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Windy37GM Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 (redigert) Det kan se ut (hørt fra en båtrekvisita forhandler) at det er visse type teakolje og påfølgende syrebaserte rensemidler som tar dette. Ergo: jeg bruker aldri syrebasert rengjøring av teaken i båten. Bruker Respect1 og respect2. IKKE Respect Pro utgaven International er vel syrebasert? Oksalsyre? Redigert 20.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
WGM Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 For egen lærings del: kan det hende at det er teakrensen som har skylden og ikke kvaliteten på natene? Opplevde det samme etter å ha fått renset dørken i min lille balje. Har noen erfaring rundt dette? Det finnes vel ikke noe saklig konklusjon på hva som har skylden, om det er rensemidler (= "lurium") eller kvaliteten på natemassen. Høyst sannsynlig en kombinasjon, men at diverse lurium er knallhard mot de fleste natemasser er vel et faktum. Ser ut til at dette skjer med de fleste båtmerker under gitte forutsetninger. Det har noe med kjemi å gjøre og det er ikke mitt sterkeste område. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Uff da, det der så ikke bra ut Guddal. Som jeg sa på Messenger, prøv å skjære toppen av naten med en tapetkniv. Om den er tørr og fin en milimeter eller to ned i naten, ville jeg skjært bort det som er klissete og deretter slipt forsiktig over hele dekket. Bytt papir ofte for å unngå å dra det klissete i treverket utover. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
guddal Svart 20.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Takk for tips, alle! Fruen holdt på i formiddag og skrapte av det værste, og slipte lett med sandpapir. Får se åssen det er i morgen.... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Du får hilse og si av vi føler med henne som må drive med slikt arbeid i denne temperaturen...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
guddal Svart 20.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Hehe, hun gjorde seg ferdig før det ble for varmt! Bare avslapping resten av dagen. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Har skjedd hos meg og. Det er noe dritt. Jeg brukte Snappy. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Jeg kan bare gjenta min sterke skepsis til kjemikalier på teak. Enten sliper jeg eller så bruker jeg Hövlings Golden Teak. Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 20.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Hva gjorde du med de, baatsman? Måtte du legge nye? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Det ble ikke så ille at jeg har gjordt noe. Det ble mest rett utenfor døren. Kompis med Princess sendte bordt båten til ny nating. Jeg skal slipe litt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Dette funker bra til å skjære nater http://www.clasohlson.com/no/Knivskrin/30-916 Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Jeg hadde samme problemet og forklaringen er for mye olje som inneholder løsemidler, i særdeleshet trepentin. Løsningen er nok dessverre å fjerne de gamle natene, og nate på nytt. Jeg skrapet ut alle nater med et tilpasset stemmjern, og noen timer tar det. En kompis opplevde det samme ved bruk av Høveling Golden Teak, og min teori er at han brukte altfor mye olje som blir liggende og trekke ned i kanten av natene. Mitt råd er lite olje i flere omganger, og sjekk på forhånd hva oljen inneholder. Eksempelvis er det natet med Sika 290 i hos meg, og den massen er ikke kompatibel med f. eks Epifanes Teakolje, så sjekk nøye. Gode råd får dere hos båtbyggere , som kjenner problematikken. Sandøy Båtbyggeri kan i alle fall gi gode råd. Sika er litt sær på olje, mens Merbernit fra Dana Lim og Simson fra Bostik tåler mer løsningsmidler. Selv har jeg Sika og benyttet Tonkionos som er en løsemiddelfri linoljetype. Varer ikke så lenge som Golden Teak så neste gang prøver jeg det, men i beskjedent mengder Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
VannTro Svart 21.August.2015 Link til dette innlegget Svart 21.August.2015 Dette dreier seg rett og slett om fyllstoffene i natemassen. Noen hybrider/Ms-polymerer inneholder en del kalk og disse massene kan absorbere inntil 5-7 % væske. De vil også absorbere en del typer oljer og problemet er da et faktum. Man kan gjerne se på blankheten i massen om de er fylte eller ikke. De kalkfylte vil være mattere enn de ufylte. De ufylte massene er gjerne et mer sikkert valg også når det gjelder stabiliteten i fugen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.