Jump to content

Varmtvansuttak på TMD40


bris

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Kan noen fortelle meg hvor jeg finner plugger til å sette på uttatk til varmtvannstank/varmeapparat på en Volvo TMD40. Det er noe trangt nede i mitt maskinrom, så jeg håper nå at ingen vil svare at det er i forkant av motoren. Det er det vel kanskje siden jeg ikke finner disse umiddelbart?

 

På forhånd takk!

 

 

MVH

Øyvind

M/B Bris

Link to post
Share on other sites

Hei båtfolk!

 

Kan noen fortelle meg hvor jeg finner plugger til å sette på uttatk til varmtvannstank/varmeapparat på en Volvo TMD40. Det er noe trangt nede i mitt maskinrom, så jeg håper nå at ingen vil svare at det er i forkant av motoren. Det er det vel kanskje siden jeg ikke finner disse umiddelbart?

 

På forhånd takk!

 

 

MVH

Øyvind

M/B Bris

Klarer du å se det på dette bildet? Foran og på siden! Trangt som f....

 

Bilde

 

Jon _P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det ene uttaket sitter på H.side av sirkulasjonspumpa til ferskvannet (sett forfra)

Her må det settes inn en slangestuss. Tror det er 1/4 toms gjenger, men er ikke sikker.

Det andre uttaket skal komme fra Varmeveksleren. Er litt usikker på hvor det skal ut på den typen veksler du har. Jeg har veksleren som opprinnelig ble levert til TAMD40B, så den er ikke lik. Uansett  er uttaket i forkant, nede på min veksler.

 

SH

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hei. Har en TAMD 30A(samme motor med 4 sylindre). Hvis jeg ikke husker feil sa er det to blindplugger i forkant av varmeveksleren din. Jeg ble i sin tur lurt av Volvokatalogen til a kjope komplett sett for uttak av varmtvann til en liten formue. Stusser og kuleventiler for avstengning far du kjopt hos en assortert batrekvesita til en 1/3 av det Volvo forlanger. Hvilke av uttakene som er ut og inn osv. husker jeg ikke. Jeg far desverre ikke sjekket da jeg sitter i Kabul til Juni. Her er det fortsatt full sommer, men darlig batliv.

Link to post
Share on other sites

Troster meg med et par pils sa hodet er ikke sa klart som vanlig. Jeg har kikket pa bildet og jeg har utseende messig samme veksler som pa bildet. Det er da antagelig plugger bade foran og pa siden av veksleren. Hos meg har jeg montert uttakene foran og det fungerer meget bra. Det kan hende at Volvo har tenkt pa oss brukere og gitt oss mulighet til a hente vann bade foran og pa siden?

Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill.

Jeg har konstatert at det er et par ulike utførelser av varmeveksleren. På min varmeveksler er det 4 boltehoder i forkant. Det er også en umbrakoplugg på vannpumpens høre side, da har jeg jo litt å velge i?

Jeg får ta med meg verkstedhåndboken til forhandleren og få hans klare anbefaling. Så får jeg heller kjøpe stussene hos en båtutstyrsforretning hvis det er slik at originaldelene ikke har en fornuftig pris.

På denne årstiden i gamlelandet kan jeg ikke si at jeg misunner Blueline i Kabul. Du får ta vare på drømmen om havet.

 

Hilsen

Øyvind

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...