Magne_F Startet 20.August.2015 Del på Facebook Startet 20.August.2015 Jeg har en noe sliten 98 mod Volvo Penta MD2030 med seildrev, hvor demperplata har røket og det muligens er noe problemer med giret. I tillegg har jeg lenge hatt en følelse av at motoren begynner å bli sliten, og en mekaniker som var ombord i dag mente at motoren sang på siste verset. Min erfaring er at den bruker og lekker både olje og kjølevæske, samt at den kjøler litt dårlig. Har ingen formening om hvor mange timer den har gått, men vil tro det er en hel del. Slik jeg ser det har jeg tre alternativer. Kjøpe en ny motor og få den ferdig installert med garanti, kjøpe en overhalt motor og sette denne inn selv (med litt hjelp), eller fikse/overhale den som står der. Hva mener de "lærde" på forumet? Ny motor med garanti er jo fristende, men det koster jo litt kr. Vil det ha noe særlig å si mtp. pris om båten selges om et par år? Kan man stole på en overhalt motor man kjøper? Sånn ca hva må jeg regne med å bruke i deler på å overhale(Vet det er et umulig spørsmål å svare på, men noen har kanskje gjort noe lignende)? Er det forresten noen som har noen erfaringer å dele om SP Motor & Marineservice? På forhånd takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) Vi har de siste årene byttet endel deler på vår MD2030. fra 1997. Kon i giret ble skiftet for noen år siden etter gjentatte problemer med giring. Siden giret må åpnes for å skifte den, ble lager byttet samtidig. SEK ca 10.000 hos Drevia i Lysekil. Dårlig kjøling på grunn av avleiringer i eksosbendet. Bendet ble byttet for to år siden. I år ble ferskvannspumpen byttet. Store korrosjonsskader på begge slangekoblingene gjorde at kjølevæske lakk ut og traff vifte reimen... Forøvrig har jeg slitt litt med ventiljusteringen. Mener det er bra nå. Motoren har hele tiden vært lettstartet, og har gått uten et feilslag hele tiden. Den lekker litt olje fra ventildekselet. Sporet for pakningen er nesten større enn pakningen så det tetter litt dårlig. Dette er en grei motor å skru på. Ikke for stor, og ikke noen turbo eller andre fancy saker som kompliserer. Og i motsetning til for bilen er jeg ikke avhengig av at den virker til enhver tid. Har ingen erfaring med SP Motor & Marineservice. Jeg har normalt forholdt meg til Lasa Båt og Motor. Fordelen med dem er at de som regel har deler på lager. Andre verksteder må gjerne bestille deler bare man skal ha et filter. Redigert 21.August.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Festina_Lente Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Hei Magne, oppskrift på å bytte demperplate finner du her på forumet. Jeg gjorde jobben i Farsund i fjor på ferie med svært god hjelp fra BP! Er ikke motorkyndig fra før. Min 2040 bruker også mye olje, vet ikke hvorfor men den går og starter fint. Kjøling: det koster deg 0 kroner å demontere eksosbendet og sjekke. På disse motorene er ofte problemet tilstopping der. Vips: så er du på god vei til å fikse motoren ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Tilstopping i rørene i innsatsen i varmeveksleren kan også være en mulighet. Eventuelt noe så enkelt som en bit av impelleren som har lagt seg over innløpet til VV. Når du monterer innsatsen igjen må du huske å stramme begge slangeklemmene på hver side (Totalt fire). De innerste rundt varmevekslerhuset og de ytterste rundt innsatsen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Magne_F Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 Hei, og takk for svar. Når det gjelder kjøling, så hadde jeg oppe varmeveksler og eksosbend i fjor. Bendet var litt tilstoppet, men jeg fikk renset det verste. Problemet mitt er at det til tider tar veldig lang tid før de kommer vann. Har byttet impeller flere ganger uten at det hjelper. Sånn det ser ut for meg så ser det ut som det kommer luft i slangene etter sjøvannsfilteret. Kanskje den trekker "falsk" luft der en plass? Alternativt kan jo selve impellerhuset være slitt. Har snakket med mekanikeren som var om bord igjen, og han regnet med at inngående aksling / hylse var veldig slitt. Imidlertid hadde han brukte "overdeler" av drev jeg kunne kjøpe. Det han også sier er at, etter å ha hørt på motoren, så mener han at den rett og slett nærmer seg utslitt. Han mistenker at det har vært tilbakeslag med vann i eksosen, og at ventiler begynner å bli rustne og slitt, og det samme med stempler, lager etc. Men som han sier... Den går jo nå, men den har nok ikke mange år igjen. Kom gjerne med flere tips / forslag. Er veldig i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre, men heller vel mot å begynne å skru litt :-) Sitér dette innlegget Link to post
jarlebh Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Jeg hadde også problemer med luft I slangen fra sjøvannsfilter til impeller. Etter forsøk med gjengeteip og vaselin kjøpte jeg nytt sjøvannsfilter. Nå er det problemet borte, tok vel en time å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Jeg ville umiddelbart tro at en overhaling vil være tingen. En seilbåtmotor fra 1998 burde ikke være utslitt. Men om du skal ha fagfolk til å overhale blir det fort nesten like dyrt som nytt, og du har fortsatt en gammel motor. Hadde det vært meg hadde jeg overhalt den selv, men om du ikke har kompetanse til dette er jeg red for at en helt ny motor er beste alternativ. En brukt motor (ofte solgt av noen som er misfornøyd med den av en eller annen grunn) er ofte ikke bedre enn den du har, og da er det egentlig bare mye penger for nye problemer. Om noen har spandert et bar bokser lakk for å få den til å se ny ut hjelper lite... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Det er en i Asker eller Oslo som driver å overhaler. Sneve tror jeg navnet er. Der har jeg fått god hjelp og tips. Se litt på finn. Han driver å selger overhalte motorer. Tror at dette er en hobby for vedkommende. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 Takk igjen for tips. Tror jeg begynner å skru i morgen. Sjekker demperplate, akslinger og splines. Etter noen timers skruing og noen lapper i deler, så bør jeg i alle fall ha en båt som fungerer. Og ikke minst ha lært noe nytt :-) Har nok av kamerater med kompetanse til å overhale, så da får jeg vurdere det på sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Hei I lønsomheitsvurderinga er det greit å veta kva båt du har, kva den er verdt og kor lenge du har tenkt å ha den. Det har vore mange slike trådar før, og det som er sikkert er vel at ein aldri får att heile kostnaden ved å kjøpa ny motor. Om det var min båt, og ein bra båt eg hadde tenkt å ha i nokre år hadde eg spandert ny motor. Sesongen er snart slutt for dei fleste, og då har ein heile vinteren på å montera ny motor. Demontering, renovering av maskinrom etc. er det råd å gjera sjølv. Ein annan føremon er at du får ein motor du kan stola på, og kan unngå alt som heiter Volvo Penta. Kanskje går det an å få tak i motor som høver på motorfesta? Vetus, Beta, eller andre? Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 Båten er en Bavaria 36 Holiday. Veldig fornøyd med båten, men ser nok for meg at den blir byttet ut til noe nyere og litt større om ikke så alt for lang tid. Sesongen snart slutt? Vi er jo bare i August :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Takk igjen for tips. Tror jeg begynner å skru i morgen. Sjekker demperplate, akslinger og splines. Etter noen timers skruing og noen lapper i deler, så bør jeg i alle fall ha en båt som fungerer. Og ikke minst ha lært noe nytt :-) Har nok av kamerater med kompetanse til å overhale, så da får jeg vurdere det på sikt. Høres ut som en grei plan. I tillegg kunne det vært lurt å tatt av toppen og slipt ventilene. Da skal du slett ikke se bort fra at du har en motor som fungerer helt OK etterpå;-) Ask: Sesongen snart slutt? Varer ikke den ut desember da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Ein annan føremon er at du får ein motor du kan stola på, og kan unngå alt som heiter Volvo Penta. Kanskje går det an å få tak i motor som høver på motorfesta? Vetus, Beta, eller andre? Hva er det som gjør Kubota og Mitsubishi så mye bedre enn Perkins? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 22.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2015 Hei igjen. Da har jeg i alle fall kommet i gang med litt demontering. Litt begrenset med tid i dag, men fikk i alle fall skilt motor fra girkasse. Ved første øyekast kan jeg ikke se noe galt med demperplata. Men denne må kanskje ut for få være sikker? Skrus denne / svinghjul ut ved hjelp av de små umbrako skruene som sitter der? Det som i alle fall ikke ser bra ut er splinsene på akslingen mot drevet. De er vel rett og slett ferdige. Spørsmålet er hvor mye som må byttes for å få fikset dette? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 23.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2015 Etter å ha søkt litt på nettet, kan det se ut som det skal være mulig å bytte akslingen med splines. Men da bør vel strengt tatt "motsatt" tannhjul i drevet også byttes (alle delene har nr 7 på tegningen)? Noen som har noen erfaringer rundt dette? Kan dette gjøres mens båten er på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 25.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2015 Da har jeg omsider kommet litt videre. Har fått skrudd av demperplata. Denne var helt fin i "vulken", men splinsene på denne var fryktelig slitt / runde. Prøvde for moro skyld å tre den på utgående aksling fra drevet, og der var det ikke mye friksjon gitt. Splinsene på utgående aksling er også slitt, men ikke i nærheten av det som var på demplerplata. Har derfor litt lyst til å sette på en ny demperplante, og på den måten i alle fall ha fungerende båt en stund fremover. Alternativet er jo et brukt drev, men da må båten på land med alt dette medfører.. Noen med erfaring rundt dette? Evt som tør å mene noe ut fra disse bildene? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Februar.2017 Del på Facebook Svart 27.Februar.2017 Korleis enda dette? Går motoren framleis Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.