Jump to content

Simrad CX44 med slave. No Connection to main unit?


k1mbo

Recommended Posts

Har en Viksund med CX44 med slave skjerm på FB. Men når eg slår på slaven kommer det bare opp: "No connection to main unit".. Og ja, hoved enheten nede står på.

Er det noe feilsøking eller måte å søke inn slave uniten på? Er denne rett og slett defekt? 

Har lest i brukerveiledningen, men det eneste som står under punktet vist denne feilmeldingen dukker opp, er at eg må sjekke at hovedenheten er på. Det er den altså.

Er helt ny på simrad produkter.

 

Noen som har vert borti tilsvarende?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde CX44 + slave i min forrige båt. Cx44 likte jeg veldig godt, med "semiproff"- kvalitet og mange justeringsmuligheter som mange nyere plottere må se langt etter. Noe langsom etter dagens standard, men Cx44 har mange andre kvaliteter som det er verdt å ta vare på.

 

Hos meg delaminerte skjermen på slave-enheten på flybridgen og måtte dermed byttes. Slaven var jeg i utgangspunktet lite fornøyd med på grunn av den håpløs langsomme oppdateringshastigheten, så jeg var lite lysten på en ny tilsvarende DS-slaveenhet igjen.

 

Etter en telefon til Egensund var løsningen klar: NSS-serien gikk rett inn i Simnet`et og fungerer glimrende sammen med Cx44. Fikk en 8-tommer for ca 10` båtlapper med kartbrikke. Da kjører disse i nettverk, men med hver sin kartbrikke og dobbel hastighet på NSS`en. I tillegg har NSS`en innebygget gps som igjen kan kjøres i nettverket i tilfelle den eksterne gps-kula til Cx`en skulle ta kvelden. Med NSS-enheten kan du også styre eventuell Simrad autopilot direkte med "hjulet" på plotteren.

 

I stedet for å satse på en ny i overkant treig slave, råder jeg deg til å få inn en nyere plotter a`la NSS. Det koster ikke all verden og spiller glimrende på lag med det utstyret du allerede har.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Store norske leksikon:

Rudimentær, uutviklet, forkrøplet.

Hehe ... ok.

I min eiertid fungerte utstyret perfekt og trengte hverken krykker eller defibrillator.

Ut fra Mulligans tidligere innlegg har jeg forstått at det meste av nav-utstyr som tilbys over disk er crapware, så dette kommer muligens (Mulligans?) an på hvor en legger lista. For oss som kun plasker rundt i Skagerak og Nordsjøen kommer vi oss faktisk som regel både fram og tilbake med overnevnte hardware  :diving: .

Link to post
Share on other sites

Kabelen som går mellom Cx44 og slaveskjermen (den heter sikkert Ds44 eller lignende) kan ikke brukes til annet enn å linke disse to skjermene sammen og kan ikke brukes.

 

Kabelen du skal benytte mellom den nye og Cx-plotteren er nettverkskabel for Simnet. Den er betydelig tynnere med små runde plugger i hver ende. Det er Simnet-uttak bak på Cx44, så dette er Plug&Play.

 

Jeg fikk da overført dybdeinformasjon fra ekkoloddenheten, vanntemperatur, gps-data, autopilotbetjening, mm via SImnet`et til NSS`en på fb.

 

Jeg fikk ikke radarbilde fra den gamle åpne Simrad-radaren på NSS`en, men på flybridge spilte dette mindre rolle for meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne pakka i min nyinnkjøpte Riviera. Det er kvalitet, helt klart ! Jeg merker ikke forskjell i hastighet på oppdatering av hovedenhet DX44 og DS44, det tar ca 6 sekunder før den viser riktig fart. Der var Raymarinen bedre, men.. jeg synes panelene er suverene på Simrad-pakka. Med radar overlay som er spot on, og jeg er jo ellers alltid på rett plass. Der feila gamle C80-Raymarinen ganske ofte. Liker Simraden veldig godt !

Link to post
Share on other sites

Går det an å oppdatere softwaren på hovedenheten og slaven sjøl, eller må dette demonteres å bringes til forhandler/verksted for oppdatering?

Lurer på om forrige eier hadde oppdatert hovedenheten(synest å ha hørt snakk om det), så det kan jo være at slaven kjører på en eldre software, at derfor dette ikke virker?

Fikk jo selvfølgelig ikke sjekket denne under visning, da været ikke var noe bra den dagen. Men han presiserte at alt skulle virke ombord.

Har ikke fått snakket med han ennå da han er bortreist.

Link to post
Share on other sites

 

Ut fra Mulligans tidligere innlegg har jeg forstått at det meste av nav-utstyr som tilbys over disk er crapware, så dette kommer muligens (Mulligans?) an på hvor en legger lista. 

Neida. Jeg liker å leke med slikt.

Satte mottageren på et kosteskaft i hagen.

Logget den hvert 30. sekund og lot den stå noen uker.

Den var mye på bærtur. Staørste ca. 5 kilometer. Det er greit.

Det som ikke er greit er den ikke ga noen alarm når dette skjedde.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt sein oppdatering. Fikk levert inn hovedenhet og slave til Bergen Maritime Elektro.

Fikk oppdatert til siste software. Som for min enhet ble 3.06 (husker ikke ka boostversjon eg endte på), fortsatt ikke kontakt mellom slave og hovedenhet.

Slaven ble så testet mot en annen enhet som var inne til serice, og da virket slaven.

Så da ble det feilsøking på hovedenheten før de fant problemet.  Var en del (ic rs485/422,,,ref. kvittering) der som var defekt, og som igjen førte til at hovedenheten ikke kommuniserte med slaven.

Nå er alt i skjønneste orden igjen  :thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jepp, eg kommenterte dette når eg fikk min igjen, at eg synest min nye software fortsatt hadde et lavt/gammelt "tall"!
Men fikk beskjed at det var forskjell på unitene etter alder osv, og at 3.06 var den "nyeste softwaren min unit ville ha når de koblet den til". Og at det var boossector version som betydde mest.

Husker ikke hvilke boost sector eg har i farten. 

 

Eg synest det hørtes rart ut. Men ikke er eg spesialist innen hverken Simrad eller GPS utstyr ellers, så eg måtte gi meg på diskusjonen og ta han på ordet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...