Jump to content

Messing eller stål?


sjømanneven

Recommended Posts

Ser ut som messing - og når man vet at messing er MYE billigere enn rustfritt stål, så taler alt for messing. Du kan jo ta syretesten, fil av noen spon og legg dem i jerntriiklorid. Er sponene like fine etter 30 minuter er det rustfritt stål, er sponene borte, er det messing. Mer korrekt, kobberet i messingen er borte.

Prisen på messing kontra rustfritt, er vel neppe tema, når ein tar litt høyde for at Sabb skifta aksel frå messing til rustfritt på eit tidspunkt.

Og mens eg skriv dette so kjem svaret: Hvis akslingen er messing er diameteren 1" (25,4 mm) hvis rustfritt stål so har dei gått over til metrisk mål og akslingen er 25 mm. Å måle diameter gir svaret.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til Sabb, men de fleste som lager ting for å selge dem bruker som regel de billigste materialene de kan slippe unna med. F.eks, er "messingskruene" til Biltema ikke messing, men jernskruer med messingbelegg. Ren svindel - men de slipper unna med det.

Nei det er tydelig at du ikkje kjenner Sabb. Forsiktig sagt so er det ikkje Sabb som kjem uheldig ut i ei slik sammenligning med Biltema. Langt derifrå.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at 1" messingaksling kan by på en utfordring mht. utskifting av akselkloss. Hvis jeg ikke husker helt feil har 1" messingaksling kone gjenger og akselkloss som skal sikres med tinnlodding. 25 mm rustfri aksling har parallelle gjenger og klossen sikres normalt med locktite låsing. Type gjenger på akslingen må i alle fall sjekkes før akselklossen kjøpes inn.

Link to post
Share on other sites

takker for svar, er så usikker, hadde dere sett akslingne uten noe kys fra kamra/stik  eller bare sett den for dere selv så hadde dere nokk klødd hodet. har spurt Fagfolk og folk som driver med dette og mente det var messing. Har kjøpt inn messing kloss nå, men er det feil, så har jeg en anna selger som selger en i stål klar for en billig penge. 

Link to post
Share on other sites

.... F.eks, er "messingskruene" til Biltema ikke messing, men jernskruer med messingbelegg. Ren svindel - men de slipper unna med det.

Selger BT jernskruer de påstår at er rustfrie? Det var drøyt i tilfelle. Jeg har noen messingskruer hjemme som er kjøpt på BT, men det er en del år siden.

 

Er forresten messing billigere enn rustfritt? Det var ikke det før.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...