Jump to content

Valg av motor til eldre Winrace 22.


TGR

Recommended Posts

Hei. Ny mann på forumet. Har gjort en del søk rundt båtrelaterte emner en stund, og har stadig kommet hit, til interessante tråder. Så da kan man jo like godt være medlem  :smiley:

 

Nå har jeg kjøpt meg et "prosjekt", en Winrace 22 fra ca -86, uten innredning, og uten motor. Innledningsvis skal jeg gå over hele skroget, for å kontrollere at det er verdt å bruke tid og energi på dette. Deretter blir den første oppgaven å tette et stort rundt hull i hekken etter forrige hekk-aggregat, sannsynligvis en OMC. 

 

Og det jeg lurer på nå, er hva slags motor-installasjon jeg skal velge. Skal jeg gå for en eldre VP med DP, eller en Mercruiser, diesel eller bensin, eller skal jeg konvertere til en outboard? Jeg har ikke noe stort behov for mye fart, det holder å komme seg i plan og opp i fornuftig marsjfart hjem etter noen timer med dorging, eller putring rundt i skjærgården. 

 

Jeg frykter litt at eldre dieselmotorer vil medføre diesel-lukt i båten, sjenerende eksos ved sakte kjøring osv. Samtidig skal dette være et lav-kost-prosjekt, hvor målet er å få mest mulig bruksbåt ut av minst mulig penger, og med fornuftig driftsøkonomi. 

 

På forumet her syntes jeg å ha sett at det er mange engasjerte og kompetente folk, så da håper jeg noen har noe fornuftig og reflektert tankegods rundt dette.

 

På forhånd takk :smiley:  

Redigert av TGR (see edit history)
Link to post
Share on other sites

60 liter på full pinne stemmer nok det...

I mitt tilfelle har jeg vel rundt 40 knuter på fullt øs, så da kommer man jo veldig langt på en time.... Ikke det at man orker å ligge å banke sånn i flere timer...

Pleier å ligge å marsje i ca 20 knop, da har jeg rett under 2500rpm, bruker ikke veldig mye suppe da, 20 liter kanskje?!

Link to post
Share on other sites

Du dorger fint med en V8, En ekstramotor kan dog alltid være kjekt å ha, Gir mer trygghet. Enig med de som foreslår V8, kjøp en med innsprøytning, så reduserer du enda mer på bensinforbruket. Kjøp også gjerne en som ikke er saltvannskjølt, så er du enda bedre stelt. Solide motorer og billige deler til å være båt.

Link to post
Share on other sites

en sånn en burde gjøre vei i vellinga...: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=62189120

 

om jeg ikke husker feil så ble vel disse  båtene ofte solgt med volvo rekkefirer, feks aq151...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

om jeg ikke husker feil så ble vel disse  båtene ofte solgt med volvo rekkefirer, feks aq151...? 

 

Tror det er korrekt. Men etter hva jeg har forstått så ble de levert med ymse. Mitt eksemplar har hatt en OMC og V8'er. I andre enden av skalaen ble det levert noen med fast aksel, og små dieselmotorer med motorkasse midt på dørken. 

 

Takk for tips om den VP'en. Merkelig et jeg ikke har sett den, har liggende lagret søk på innenbords med drev.... Skal sjekke opp . Takk igjen :)

Link to post
Share on other sites

ikke hørt om disse med strak aksel.  

Husker de ble testet med OMC sea drive , og de fikk winracen opp i over 50 knop med den største modellen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

60 liter på full pinne stemmer nok det...

I mitt tilfelle har jeg vel rundt 40 knuter på fullt øs, så da kommer man jo veldig langt på en time.... Ikke det at man orker å ligge å banke sånn i flere timer...

Pleier å ligge å marsje i ca 20 knop, da har jeg rett under 2500rpm, bruker ikke veldig mye suppe da, 20 liter kanskje?!

20 knop på 2500 er jo bra. Jeg må vel opp omtrentlig 1000 til for å ligge på rundt 22. Maks på vår er vel rett over 30

Link to post
Share on other sites

Winrace 22 er lettreven, eksempelvis funker fint med motorer liknende  Merc.1,7 L 116 hk. får da et snittforbruk på 7-8 L/T på blandet kjøring.

Dieselmotor lett og liten utgave mellom 115-150  hk, evt bensin i fra 150 hk og oppover anbefales. Får da ca 30 knop og behagelig marsj på ca 25 kn.

Overmotorisering med store og tunge motorer gir liten gevinst, dette er en sedat DC med moderat fartspotensiale.

Link to post
Share on other sites

Har funnet en drivstoff-kalkulatorer på nett, som angir forbruk på forskjellige motortyper ved forskjellige turtall. http://www.boat-fuel-economy.com  Med tanke på at planen er å mekke meg en bruksbåt, som jeg kan pusle med også etter at jeg trapper ned på ordinært arbeid, så er jeg litt betenkt på V8-bensin. 

 

Drivstoff-kalkulatoren omfatter ikke eldre dieselmotorer, som f.eks VP AQAD 30 A, som er et eksempel på en motor jeg har funnet på Finn. Turbodiesel på 110 hk. Noen her som kan si noe om den motoren? Forbruk, fordeler, ulemper, støy, eksos, vibrasjoner, svakheter, kostbare deler, dyrt å overhale osv ?? 

Redigert av TGR (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men, sig i foringene? På siden Marinfakta, om VP, står det om 30 motoren : Cylinderloppen är bearbetade direkt i blocket och är speciellt honade för att minska slitage och oljeförbrukning.

30 motoren har løse sylinderforinger. koster 6-8 lapper for hver stykk med stempel mener jeg.
Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer og selge en v8 opprinnelig Volvo penta aq225, men jeg kjøpte ny long block og flyttet over alt fra gammel motor. Denne har jeg i en Nordkapp comtesse med 280 drev. Motor er innkjørt og brukt 6 timer. Nå står jeg i en slik posisjon at jeg har lyst og bygge om båten til utenbords og da tenkte selge motor NB denne er ferskvann kjølt mange av disse er saltvanns kjølt.

Link to post
Share on other sites

Eg har sjølv nettopp sett inn ein Mercruiser 4.3 EFI V6 i min Fjord 21 DC. Så langt er eg veldig godt nøgd med denne motoren. Ganske kompakt, moderat forbruk i min båt, og rikelig med krefter. EFI og MPI utgåvene av 4.3 literen er verd å vurdere. (Kjenner ikkje til dei eldre utgåvene, men dei er gjerne litt dyrare I drift?)

Redigert av Odne N23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer fristende blir det å bygge om til utenbordsmotor. Da tenker jeg på at livet er komplisert nok som det er, så det å bare tette igjen alle hull i skroget etter fordums løsninger, og samtidig frigjøre en masse plass inne i båten, det frister veldig. 

 

Ser det er en annen på forumet her som holder på med det samme, også en Winrace.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...