TGR Startet 22.August.2015 Del på Facebook Startet 22.August.2015 (redigert) Hei. Ny mann på forumet. Har gjort en del søk rundt båtrelaterte emner en stund, og har stadig kommet hit, til interessante tråder. Så da kan man jo like godt være medlem Nå har jeg kjøpt meg et "prosjekt", en Winrace 22 fra ca -86, uten innredning, og uten motor. Innledningsvis skal jeg gå over hele skroget, for å kontrollere at det er verdt å bruke tid og energi på dette. Deretter blir den første oppgaven å tette et stort rundt hull i hekken etter forrige hekk-aggregat, sannsynligvis en OMC. Og det jeg lurer på nå, er hva slags motor-installasjon jeg skal velge. Skal jeg gå for en eldre VP med DP, eller en Mercruiser, diesel eller bensin, eller skal jeg konvertere til en outboard? Jeg har ikke noe stort behov for mye fart, det holder å komme seg i plan og opp i fornuftig marsjfart hjem etter noen timer med dorging, eller putring rundt i skjærgården. Jeg frykter litt at eldre dieselmotorer vil medføre diesel-lukt i båten, sjenerende eksos ved sakte kjøring osv. Samtidig skal dette være et lav-kost-prosjekt, hvor målet er å få mest mulig bruksbåt ut av minst mulig penger, og med fornuftig driftsøkonomi. På forumet her syntes jeg å ha sett at det er mange engasjerte og kompetente folk, så da håper jeg noen har noe fornuftig og reflektert tankegods rundt dette. På forhånd takk Redigert 22.August.2015 av TGR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TimJ Svart 22.August.2015 Del på Facebook Svart 22.August.2015 Få tak i en v8'er bensin av ett eller annet slag. Feks den som heter aq271c og en VP 290(DP) drev. Koster ikke all verden og er billig og enkelt å fikse selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 22.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2015 Joda, en V8'er er jo kurant nok. Men det renner vel unna en del fuel? Aner faktisk ikke hva slags forbruk en 8'er har i båt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 Tipper du kan regne 60L + på fullt øs, de er ganske så tørste, men kjøper du en ny en så er jo alt blitt litt bedre. På dorgefart bruker det vel ikke stort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 23.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2015 Au au.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TimJ Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 60 liter på full pinne stemmer nok det... I mitt tilfelle har jeg vel rundt 40 knuter på fullt øs, så da kommer man jo veldig langt på en time.... Ikke det at man orker å ligge å banke sånn i flere timer... Pleier å ligge å marsje i ca 20 knop, da har jeg rett under 2500rpm, bruker ikke veldig mye suppe da, 20 liter kanskje?! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 23.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2015 Ok. 20 liter er jo til å leve med, forsåvidt. Men kommer du ned i dorgefart med den da, eller må jeg henge en 5hk på en brakett for å dorge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 Du dorger fint med en V8, En ekstramotor kan dog alltid være kjekt å ha, Gir mer trygghet. Enig med de som foreslår V8, kjøp en med innsprøytning, så reduserer du enda mer på bensinforbruket. Kjøp også gjerne en som ikke er saltvannskjølt, så er du enda bedre stelt. Solide motorer og billige deler til å være båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 23.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2015 Hm... Overraskende egentlig, med samstemt anbefaling av V8'er. Hadde forventet helt andre ting. Skal helt klart sjekke dette nærmere. En 8'er med duoprop er kanskje en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 en sånn en burde gjøre vei i vellinga...: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=62189120 om jeg ikke husker feil så ble vel disse båtene ofte solgt med volvo rekkefirer, feks aq151...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 23.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2015 om jeg ikke husker feil så ble vel disse båtene ofte solgt med volvo rekkefirer, feks aq151...? Tror det er korrekt. Men etter hva jeg har forstått så ble de levert med ymse. Mitt eksemplar har hatt en OMC og V8'er. I andre enden av skalaen ble det levert noen med fast aksel, og små dieselmotorer med motorkasse midt på dørken. Takk for tips om den VP'en. Merkelig et jeg ikke har sett den, har liggende lagret søk på innenbords med drev.... Skal sjekke opp . Takk igjen :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 ikke hørt om disse med strak aksel. Husker de ble testet med OMC sea drive , og de fikk winracen opp i over 50 knop med den største modellen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 60 liter på full pinne stemmer nok det... I mitt tilfelle har jeg vel rundt 40 knuter på fullt øs, så da kommer man jo veldig langt på en time.... Ikke det at man orker å ligge å banke sånn i flere timer... Pleier å ligge å marsje i ca 20 knop, da har jeg rett under 2500rpm, bruker ikke veldig mye suppe da, 20 liter kanskje?! 20 knop på 2500 er jo bra. Jeg må vel opp omtrentlig 1000 til for å ligge på rundt 22. Maks på vår er vel rett over 30 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TimJ Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 Ja, er veldig fornøyd:-) Ligger fint i 2-3knop med en åtter, bare alt er i orden. Gå for en med innsprut og, så er det veldig bra:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Winrace 22 er lettreven, eksempelvis funker fint med motorer liknende Merc.1,7 L 116 hk. får da et snittforbruk på 7-8 L/T på blandet kjøring. Dieselmotor lett og liten utgave mellom 115-150 hk, evt bensin i fra 150 hk og oppover anbefales. Får da ca 30 knop og behagelig marsj på ca 25 kn. Overmotorisering med store og tunge motorer gir liten gevinst, dette er en sedat DC med moderat fartspotensiale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 27.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2015 (redigert) Har funnet en drivstoff-kalkulatorer på nett, som angir forbruk på forskjellige motortyper ved forskjellige turtall. http://www.boat-fuel-economy.com Med tanke på at planen er å mekke meg en bruksbåt, som jeg kan pusle med også etter at jeg trapper ned på ordinært arbeid, så er jeg litt betenkt på V8-bensin. Drivstoff-kalkulatoren omfatter ikke eldre dieselmotorer, som f.eks VP AQAD 30 A, som er et eksempel på en motor jeg har funnet på Finn. Turbodiesel på 110 hk. Noen her som kan si noe om den motoren? Forbruk, fordeler, ulemper, støy, eksos, vibrasjoner, svakheter, kostbare deler, dyrt å overhale osv ?? Redigert 27.August.2015 av TGR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 AQAD 30 funker i Winrace med DP drev men man har ikke mye krefter til overs. Motoren har hatt enkelte problemer med sig i foringene med blåst toppakning og påfølgende problemer. Hvordan deletilgang og priser er nå vet jeg ikke. Personlig hadde jeg satt inn noe nyere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 27.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2015 Ok. Takk for svar. Ser at det finnes nye 135 hk Mercruiser inkl drev for 87.000,-, for eksempel. Det er kanskje smartere enn en gammel diesel med gammelt DP drev ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 27.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2015 Men, sig i foringene? På siden Marinfakta, om VP, står det om 30 motoren : Cylinderloppen är bearbetade direkt i blocket och är speciellt honade för att minska slitage och oljeförbrukning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Men, sig i foringene? På siden Marinfakta, om VP, står det om 30 motoren : Cylinderloppen är bearbetade direkt i blocket och är speciellt honade för att minska slitage och oljeförbrukning. 30 motoren har løse sylinderforinger. koster 6-8 lapper for hver stykk med stempel mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 27.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2015 30 motoren har løse sylinderforinger. koster 6-8 lapper for hver stykk med stempel mener jeg. Du har rett. Åpnet databladet, og der står det: Replaceable wet cylinder liners. Altså stikk motsatt av hva det står i den generelle beskrivelsen. Skal ikke være lett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Morten Berg Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Jeg vurderer og selge en v8 opprinnelig Volvo penta aq225, men jeg kjøpte ny long block og flyttet over alt fra gammel motor. Denne har jeg i en Nordkapp comtesse med 280 drev. Motor er innkjørt og brukt 6 timer. Nå står jeg i en slik posisjon at jeg har lyst og bygge om båten til utenbords og da tenkte selge motor NB denne er ferskvann kjølt mange av disse er saltvanns kjølt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odne N23 Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 (redigert) Eg har sjølv nettopp sett inn ein Mercruiser 4.3 EFI V6 i min Fjord 21 DC. Så langt er eg veldig godt nøgd med denne motoren. Ganske kompakt, moderat forbruk i min båt, og rikelig med krefter. EFI og MPI utgåvene av 4.3 literen er verd å vurdere. (Kjenner ikkje til dei eldre utgåvene, men dei er gjerne litt dyrare I drift?) Redigert 4.September.2015 av Odne N23 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TGR Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 Jo mer jeg tenker på dette, jo mer fristende blir det å bygge om til utenbordsmotor. Da tenker jeg på at livet er komplisert nok som det er, så det å bare tette igjen alle hull i skroget etter fordums løsninger, og samtidig frigjøre en masse plass inne i båten, det frister veldig. Ser det er en annen på forumet her som holder på med det samme, også en Winrace. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.