Magnus Østlund Startet 22.August.2015 Link til dette innlegget Startet 22.August.2015 Hei. Lurer på om noen har erfaring med riktig propell til min Nordkapp 17ht.med Penta 130 - 270. Med den propellen som sitter på nå gjør den bare 21-22 knop, noe jeg synes er for lite med tanke på motorstørrelse. Vil ha større fart, men samtidig såpass aks at jeg kan dra opp vannski. Takker på forhånd for svar! :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.August.2015 Link til dette innlegget Svart 22.August.2015 har du noen formening om størrelse og turtall med den du har? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Magnus Østlund Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Størrelse er jeg usikker på, men ligger på 4500omdr. Kan fint dra den til 5000, men 4500 høres bedre ut for motor. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Hvilket turtall får du om du har full gass, lett båt med lite ekstra vekt, og hvilken hastighet du har da på maks pådrag? Og kjekt om du kunne kikket på propell som sitter på og se om den er hel og fin, samt om du finner tall som er stemplet på denne for å finne hvilken stigning som er på den. Det kan jo hende at dine hester har forlatt stallen og at den ikke yter helt fullt lengre. Denne informasjonen må til for å bidra med tips til hvilken propelle som vil gi deg det du ønsker! Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Lett basert på erfaring er det mulig du har en propell idag med 15" stigning om drevet er korrekt gearet for bensinmotor. Er det en Aq130 du har, ble vel denne aldri levert med 270 drevet, men de eldre 100, 110 og 250 på de nyeste (~76-79mod.?). Får du altfor lett 5400rpm med oppsettet ditt, ville jeg prøvd 17" stigning basert på det over og bruken. Det er vanligvis en grei mellompropell til allroundbruk, evt. 15" stigning med 4 blader. AQ130 begynner å få opp dreiemomentet rundt 3200-3500rpm, så 4500rpm høres ut som et bra mål for økonomisk marsjfart (WOT -8-900rpm). 17" stigning og 5400rpm bør få deg opp i rundt 30knop på max om motoren klarer å dra Sitér dette innlegget Link to post
Magnus Østlund Svart 2.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Alfaalfa: På full gass drar jeg den til 5000omdr. Da gjør den 28 knop med bare en pers og stille vann. Verdt å nevne er en 120 liters tank i front. Propellen har vert nedi et par ganger,så den er hakkete og ujevn.. Kaffelars: Beklager å måtte si det, men angående aq130 med 270 drev, og at det aldri har vert levert sammen, må jeg få si at du tar feil.. Sitér dette innlegget Link to post
Magnus Østlund Svart 2.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Alfaalfa: På full gass drar jeg den til 5000omdr. Da gjør den 28 knop med bare en pers og stille vann. Verdt å nevne er en 120 liters tank i front. Propellen har vert nedi et par ganger,så den er hakkete og ujevn.. Kaffelars: Beklager å måtte si det, men angående aq130 med 270 drev, og at det aldri har vert levert sammen, må jeg få si at du tar feil.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Hei. Lurer på om noen har erfaring med riktig propell til min Nordkapp 17ht.med Penta 130 - 270. Med den propellen som sitter på nå gjør den bare 21-22 knop, noe jeg synes er for lite med tanke på motorstørrelse. Vil ha større fart, men samtidig såpass aks at jeg kan dra opp vannski... På full gass drar jeg den til 5000omdr. Da gjør den 28 knop med bare en pers og stille vann... Propellen har vert nedi et par ganger,så den er hakkete og ujevn.. ..ok, tilbake til opprinnelige spørsmålet, du får altså mer enn 21-22knop, men mangler noe toppturtall. Ville prøvd med en hel og fin noenlunde standard propell som blir ca. 15 x17, evt. 14,25x19", og sjekket at du oppnår fullt turtall (5400 rpm) enkelt med lett båt. En hakkete propell med mulig bøyde blad er ikke noe bra utgangspunkt for å teste, det er tross alt kun denne som gir framdrifta Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.