Jump to content

Ankringsplass sør for Iljdernet (Nesoddlandet)


Ventus

Recommended Posts

Jeg tenkte å prøve ut i natt (fortøyning med to anker og sørvendt baug) så vi kunne få noen brukererfaringer, men dessverre var det smått med både strøm og vann ombord, og mye søppel, så det ble en tur til hjemmehavna i stedet ... tenker å komme tilbake dit og produsere brukererfaringer en annen gang :-)

 

Men det er jo bare å prøve - angående ankringsgrunn, nå er det jo slik at man må stressteste ankerfestet uansett - bakke opp og gi litt turtall, enten så sitter det, eller så sitter det ikke. Det er folk som har opplevd å miste ankerfestet f.eks. i Sandspollen (Hurum), som nærmest er beryktet for gode ankringsforhold.

 

Ellers er det jo generelt mye hekkbølger i de "åpne" delene av indre Oslofjord, jeg regner med at nordgående skipstrafikk kan forårsake en del svell. Er det bølger hele tiden, så kan man alltids greie å sove seg gjennom det, men én serie med hekkbølger midt på natta, det våkner man fort av :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det tok litt tid før jeg fikk prøvd ut dette stedet.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Suterenbukta

 

Ganske urutinert, vi sovnet av relativt tidlig lørdags kveld og etterlot både oppvask og en tom vinflaske på bordet. Heldigvis var jeg våken igjen og kunne gripe tak i flaska og holde ting igjen på bordet da hekkbølgene kom neste morgen. Danskeferga, formoder jeg - et sted mellom ni og ti, to serier med voldsomme hekkbølger. Siden kom Drøbakferga på sørgående, den gikk på innsiden av Illjernet og aksellererte med en gang den hadde passert den trange passasjen - med det resultat at det ble voldsomme hekkbølger.

 

Årets korteste helgetur målt i antall nm, men fin tur allikevel - fra Nesodden til Rådhusbrygga for å plukke opp resten av familien, deretter ankret vi opp på sydsiden av Illjernet, søndagen var vi på Steilene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...