Jump to content

Restaurering av Mercury Optimax


FV.

Recommended Posts

Hentet meg et lite prosjekt i går, en Askeladden 635 med defekt Optimax 150 hk som har ligget på Finn en god stund. Har nå hatt av pluggene og konstatert lav kompresjon i tre sylindre, ca 50 PSI. Motoren roterer på starteren, så kan ikke ha kilt seg aldeles, men er vel å anta at den er skjært og at det må en full overhaling/skifte av sylinderblokk.

 

Jeg bør jo også finne årsaken til at båten skar seg i utgangspunktet, noen teorier kan vel være mager drivstofftilførsel på visse sylindre, dårlig smørning etc.

 

Hva anbefaler folket at jeg gjør med motoren for å gi den en full overhaling. Trenger også tips til hvor det er anbefalt å kjøpe reservedeler til Mercury :)

 

Mvh Frank

Link to post

Hei Frank

Vil bare anbefale deg å ta en totalvurdering på motoren før du går i gang med å reparere/ bytte sylinderhode, det kan hende det er mere utfordringer med denne motoren en det du kjenner til i skrivende stund. Vil samtidig ha snakke med Mercury fagpersoner om tips og råd og ikke minst sjekke deg ut på om det er mulig å skaffe deler til alt.

 

Spennende prosjekt, men utfordrende, må ha et sted å holde på da.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Jeg har funnet brukte, hele blokker på nettet til under 5000,- og nye stempler med stempelringer, lagre og nødvendige pakninger til ca samme pris. Kan jeg få motoren oppe å gå igjen til under 15 000,- så må det jo sies å være et lønnsomt prosjekt.

 

Hva med å hone/borre opp de sylinderne som er dårlige, er det en mulighet?

 

Angående veivaksling så er det vel stor sannsynlighet for at denne kan være ok til tross for skjærte sylindre? Er jeg heldig kan det holde å skifte lagrene.

Link to post

En relativt avansert motor med en del fallgruver, men med tålmodighet og kunnskap kommer man jo alltds et stykke på vei.

 

http://continuouswave.com/ubb/Forum3/HTML/014985.html

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen

 

Da har jeg jobbet med motoren en stund og fått konstatert hva som var galt. Det viste seg at toppakning var røket på babord sylinderrekke som igjen har gjort at den har tatt inn kjølevann i to sylindre. Her må jeg skifte hele «waifer» med pakninger i. Koster 3500,- ny så må se om jeg kan finne en litt billigere brukt, om noen kjenner til noen med Optimax delemotor så hyl ut!

 

Ellers var stempel nr 1 delvis smeltet og det var komt avleiringer fra stempelet inn i foringen på sylinderen. Etter en god time med honing er sylinderen god som ny. Målt ovalitet og boring, funnet ok og nye stempler til alle sylindere er bestilt.

 

I går gikk jeg over injectorer, viser seg at en av luftinjectorene ikke åpner på sylinderen som er skjært. Skulle selvsagt bestilt en ny uten å nøle, men når den koster 4500,- pr stykk bør jeg vurdere om jeg kan fikse den jeg har før jeg gjør noe mer. Spolen er ok med 1,6 ohm, problemet er at den ikke åpner når jeg setter spenning på spolen. Noen som har tips til hvordan jeg kan få løsnet den og eventuelt rengjort den slik at den kan brukes?

Link to post

Blir spennende å se om alt funker til slutt.

Iallefall om du ikke har tilgang til diagnoseverktøyet/programmet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja bl.a. det.

F.eks. forklart her 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei igjen.

 

Da har jeg holdt på med motoren i noen måneder og nærmer meg ferdig. I en travel hverdag har det tatt sin tid, og venting på deler etc. har gjort sitt til at det har tatt en stund, men jeg har i utgangspunktet ikke sett for meg at båten skal på sjøen dette året så har tatt meg god tid og kost meg med prosjektet.

 

Jeg kommer til å følge opp med en mer detaljert post senere, men akkurat nå trenger jeg litt bistand for å få starte motoren.

 

Jeg har altså fått montert sammen motoren helt komplett og er kommet til det punktet hvor jeg skal starte opp. Etter å ha målt kompresjon og sjekket at alle slanger og ledninger er på plass kom det endelige punktet hvor jeg skulle starte opp for første gang. Vrir om tenningen og motoren begynner å dra igang, starter et halvt sekund før den stopper igjen. Prøver gjentatte ganger uten hell, har da dobbeltsjekket at jeg har pumpet bensin i bensinpumpe, alle plugghetter er montert på pluggene og eventuelle andre mangler. Prøver med startgass, motoren fyrer opp med en gang men dør ut når den har kjørt tomt for gass.

 

Konklusjon: den får ikke bensin.

 

Tar av injectorrekkene og drar i gang med injectorene ute. Viser seg at tre av seks luftinjectorer er tilnærmet tette. Tar da ut injectorer og viser seg at injectorene, som jeg har gått over og renset og satt spenning på og sjekket at de slår fint inn og ut, nå er tette. Gjør samme prosedyre som da jeg hadde dem ute av motoren hvor jeg setter spenning på og kjører rensemiddel gjennom, denne gangen uten at de åpner og virker som de er helt tette.

 

Ja vel, finner brukte injectorer på nett og bestiller likegreit fem stykker. Mottar disse og monterer igjen. Prøver med injectionrekke ute, alle injectorer tipp topp.

Monterer på og vrir om nøkkelen igjen. Motoren tenner et sekund, men dør ut. Gang på gang. Sjekker o'hellige Google som sier at Optimax-motorene er veldig sensitive for dårlige batteri og kan ha problemer med å starte om spenningen dupper under 11V når man starter da ECU må ha såpass spenning for å fungere.

Måler spenning under start, joda, 9V - det var jo lett!

 

Ringer til kamerat og får låne meg et batteri som er helt nytt og som skal gi 1000 MCA og er ca 13,5V. Prøver å starte igjen, samme resultat som før. Måler spenning, og spenningen er over 12V når jeg drar i gang.

 

Gjør et siste stund hvor jeg kobler bensinslangen fra høyttrykkspumpen som går via en bensinkjøler og kobler denne direkte inn på injectorrekken. Fortsatt uten hell, samme symptom.

 

Kort fortalt så har jeg god kompresjon, god gnist, starter med startgass og jeg (tror) den får nok bensin.

Ingen alarmer i instrumentene eller noe annet som skal forhindre motoren i å starte.

 

Føler også at den "kutter" ganske tidlig når jeg vrir om tenningen, innslaget til startmotoren slår seg ut etter 3-4 sekunder hver gang.

 

Noen som har forslag til hvilke enkle ting jeg bør sjekke ut før jeg begraver meg i manualen for feilsøking på et litt høyere nivå?

 

Mvh Frank

Link to post

Sjekk at komressoren gir luft!    Du kan eventuelt   justere inn en vanlig garagekompressor til ca5,5 bar  og koble på den i stedet  (selvfølgelig bare ment for feilsøking) 

for å se att den går.    En annen ting er tenningslåser som bare gir "tenning"i hakk tre dvs samtidig med at startmotoren går,  med en gang starteren slipper fordi motoren tenner,så mister du tenningen igjen.  Sjekk at du har 12volt på lilla bak på tenningslås.

Link to post

Hei igjen

 

Fikk endelig tak i Håkon hos Ravns Garage i dag, og det var en telefonsamtale med mye hjelp i. Veldig gøy å snakke med folk som har så god peiling på det de driver med og som kan bekrefte ting man er usikker på selv.

 

Når jeg forklarte Håkon at jeg hadde kompresjon, gnist og trodde den fikk bensin så mente han med en gang at det måtte være problemer med luftforsyning eller bensinforsyning, eventuelt differansetrykket mellom dem. Han fortalte da at jeg burde sjekke diafragmene, altså de belgene som sitte i disse klokkene på utsiden av injectorrekkene. Jeg fortalte ham da at jeg har hatt disse av og at det fort kunne være at jeg har gjort noe feil når jeg har satt det sammen.

 

Joda, etter å ha demontert dette så fant jeg feilen, den ene belgen har komt i klem og har sikkert gjort at det har stått åpent for luft hele tiden.

Bingo til Håkon!

 

Satte alt sammen igjen og fyrte opp på første turnet, endelig! Nå mangler jeg bare litt kobling av kjølevann og stripse opp ledningsnett og slanger før jeg er sjøklar.

 

Følge opp med en mer detaljert tråd om "prosjektet" mitt når jeg er helt ferdig.

 

Mvh Frank

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...