Jump to content

Nyinnkjøpt Myra Nordfjord 22, trenger litt info.


Haukefer

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte meg en Myra Nordfjord 22 for en ukes tid siden. Har bare fått brukt den 2 ganger siden det, reiste på jobb også blir til sjøs til 16sept.

 

Fant ut at det absolutt var på tide med båt, når jeg kom over denne måtte jeg bare slå til.

 

Under førerstolen er det en vask,rekner med dette er ferskvann? Noen som evt vet hvor ferakvannstanken ligger? :-) Når jeg bakker låser roret seg, går bare rett til styrbord, har forstått det sånn at det er normalt pga vannstrøm? Ligger generelt lite info om denne båt typen på nett. Så om noen har noe artig info å komme med er det bare til å hyle ut.

 

Virker som en veldig grei førstegangs snakke. Slenger med ett par bilder. (var ikke så lett på mobil det,er det ikke støtte for tapatalk?)

Redigert av Haukefer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, artig liten snekke det ja, jeg hadde selv en slik som førstegangsbåt. Vask under stolen og vanntank var ikke standardutstyr så da må du nok bare lete. Eneste plassen det er plass til vanntank må være under noen av benkene. Det kan jo også være sjøvann i krana, har du smakt? ;-)

Hvilken motor er det? Jeg hadde Sabb Diesel 2h, da klarte den 6 knop :-)

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

Har faktisk ikke prøvd vasket, så er ikke sikkert det fungerer engang.. Virker som en veldig kjek båt. Står en Yanmar 2qm20 i den med ferskvannkjøling, klarer vell ca 6,5 knop på maks :-) må byttet litt instrumenter i den, dieselmåler, temp og turtelleren. Få kikke på det når jeg kommer fra jobb :-)

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

 

 


Når jeg bakker låser roret seg, går bare rett til styrbord, har forstått det sånn at det er normalt pga vannstrøm?


Helt normalt med aksling og ror. Roret har tilnærmet 0 effekt ved bakking, rompa går den veien propellen pisker. Du må bruke motorkraft og dra rompa den veien du vil forrover før du går i bakk. Øvelse gjør mester som alt annet :)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Disse ble vel solgt som halvfabrikater på 70-tallet så her kan det jo være mange forskjellige løsninger. Min far bygde en slik i 77-78 og vi reiste da hele familien på båttur fra Oslo til Lindesnes i 4 uker sommeren 78. Vi var to voksne og tre barn. Opplevde dette som en kjempeferie vi snakker om i dag, selv om båten i dag kan virke liten.

 

Denne oppnådde stor hastighet med riktig motor i forhold til andre snekker fra den tiden, Ulempen ble noe rulling i sjø.

 

Grattis m fin båt.

Link to post
Share on other sites

Ahh. Er veldig fornøyd med båten, fin "førstesnekke".

Hørtes ut som et fint ferieminne det :-)

 

Rett i bakkant av vasken er det en svart propp, er ca en cm i diameter, kan det ver påfylling der? Får lete litt til etter tanken, er ikke sååå stor båt :p hehe. Får ikke åpnet ventilen til pumpedoen heller så får se litt på den og.

 

Legger ved bilde av båten i nye båsen:-)

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...