Jump to content

Yamaha 90 hk 1997 får ikke turtallet på fullt


yamaha90hk

Recommended Posts

Hei! Har en yamaha 90 hk autolube fra 87. Har hatt en del problemer med den, som jeg har fikset. Blant annet: skiftet tenningskile, rilventil, forgassere og pakninger. Nå starter den og går som en klokke, alle tre pluggene har karamellfarge og ser helt like ut, men den vill ikke gå på høyt turtall. Men når jeg ruser den i fri høres det ut som den får maks turtall. Jeg har også koblet fra staget slik at jeg kan ta en og en forgasser og ruse, hvor alle responderer like mye og helt likt. Kjøpte nettopp ny kontrollboks/gass og gir med kabler til motoren. Vanligvis vil båten gå i nærmere 50 knop, men får 35 nå. Hva kan det være? Den er også treg i aksen og bruker litt tid på å plane, til vanlig ville jeg hoppet i plan.. Akkurat som den har en sperre? 
Oljenivå er på stell og sensoren er koblet vekk. 
Kan det muligens ligge noe i hovedkoblingen fra kontrollboksen? eller andre sensorer?
Har også tenkt tanken at den ene metallplaten fra den ene rilventilen som manglet har blitt sugd bak i sylinder og knust? Men ville alle pluggene sett like ut da?

Takk for svar på forhånd!!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei ivar! Testet kompresjon, alle lå på helt like verdier. Dette anser jeg som et godt tegn!
Hva annet kunne det vært? Kjøpte nettopp ny gass og gir konsoll inkl. alt av kabler. Kan det være noen nye sperrer sensorer osv?
I tilegg har jeg aldri hatt tilkoblet ledningen fra oljetanken, den henger bare løst, men har hatt fullt turtall på motor før.

TIPS?

Link to post
Share on other sites

er ikke så mye sensorer på disse , temperatur og olje - og når de slår inn sperrer motoren på ca 2000 rpm om jeg ikke tar helt feil 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...