Jump to content

Båt av henger inni garasjen?

Dr.blind

Recommended Posts

Hei

Har en 21fot daycruiser som jeg gjerne vil ha i garasjen i vinter, problemet er at den på hengern bli for lang slik at jeg ikke kan lukke garasjeporten.

Lurer på om det er mulig å få båten av hengern inne i garasjen uten alt for mye hokus pokus? 

Noen som kan vet og eller har en god bruksanvisning på dette?

Jeg rygget inn båten og festet den med solide stropper i veggen og gulvet bak.

Kjørte så litt frem og plasserte bakerste bukker.

Kjørte litt lenger frem og plasserte de fremste bukkene.

Kunne så kjøre ut og båten stod pent plassert.

Litt mere omstendelig å få den på igjen. Men det gikk også veldig bra!

Hvis du har en henger med bra rullesystem, for eksempel store luftfylte hjul, er det ganske enkelt: 

Du rygger hengeren dit du vil ha den med båten litt lenger bak en vanlig (nesten på vippepunktet). Så senker du nesehjulet til laveste mulig posisjon, legg under isopor, treklosser eller lignende under hekken på båten. SÅ hever du nesehjulet høyt opp slik at båten blir hvilende på støttematerialet under hekken (husk sidestøtte). 

Når båten hviler på hekken er det bare å trille hengeren fremover og legge støttematerialer også under baugen. Noen ganger må man være to man for å trille hengeren ut/holde igjen hengeren. 

Til våren gjøres operasjonen motsatt vei. 

Hvis du har en henger med mindre kjølruller eller plastruller kan det være vanskelig å få båten av og på.

Lykke til!

Jeg jekket opp båten bak (bare noen cm), og støttet den opp bakerst. Fjernet jekken og vinsjet båten av hengeren. Satte opp støtter etter hvert som hengeren ble vinjset fremover. Motsatt prosedyre på igjen. Det er litt vekt, så sørg for skikkelige støtter.

Takk for gode svar! Da ser jeg sånn ca for meg hvordan dette skal foregå å tror det skal gå bra.

Enneste utfordring er at det er slakk nedoverbakke foran garasjen som kan by på litt problem, men ser for meg at det bare er å løfte båten noe høyere opp en om det var flatt utenfor.

Mange gode tips her. Personlig har jeg hatt en hjelper med, ikke koblet fra bilen! Man veksler da på vinsjkjøring og bruk av bilen slik at bukker kan bli pent plassert mens man sakte og kontrollert får båten helt av. Bilen er sikkerheten for både tilt og brems, motsatt ved lasting til våren, bilen (hengeren) triller kontrollert under båten som bare vinsjes på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...