Jump to content

Yamaha 9.9HK 1981, plombert 15HK?


Kalkveien

Recommended Posts

Jeg hadde en 1984-86 modell Yamaha 9,9. Det var bare en skrue( klemme) som var montert på et sted inni motoren. Altså en mekanisk stengsel for å kunne vri gassen lengre. Tok 2 minutter å fjerne. Husker ikke detaljer. Leeenge siden :-)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvis det er den samme modellen som jeg kjøpte rundt 1985, så prøv dette:

- Ta av motordekselet.

- Vri gassen rundt på håndtaket, og finn der det roterer tilsvarende inne i motoren.

- Det som roterer i motoren butter mot en vertikal tapp som det står en U-formet metallklump rundt. Klumpen er festet med én skrue.

- Løsne skruen og ta av metallklumpen.

- Prøv å rotere på gassen på nytt. Nå skal den gå lenger. Gratulerer, motoren er trimmet!

 

Som "Grand Banks jr" sier så består plomberingen av en fysisk sperre som hindrer deg fra å vri gassen helt rundt. Det er hele magien.

 

Da jeg hadde slik motor ble det sagt at denne endringen ga 12,7 hk på motoren, opp fra 9,9 hk. Skal du ha 15 hk mener jeg du må bytte noen deler, men du har ihvertfall fått nesten 3 hk helt gratis.

 

(Der klarte jeg fem redigeringer på et par minutter pga stavefeil, gitt. Språk er viktig! ;-) )

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Husker nok feil jeg da. Trodde det skiftet (reed + forgasser) kom litt senere. Rundt 85/ 86. (Da de skiftet farge på klistremerke på lokket.) Riktignok lenge siden jeg hadde en slik motor. Ca 24 år siden... ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...