Kalkveien Startet 24.August.2015 Del på Facebook Startet 24.August.2015 Hei Kjøpte nylig en 9,9hk Yamaha 2 takter. Er dette en plombert 15HK? Og vet noen hvor i såfall denne sitter? 1981 mod to sylindret Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 (redigert) Jeg hadde en 1984-86 modell Yamaha 9,9. Det var bare en skrue( klemme) som var montert på et sted inni motoren. Altså en mekanisk stengsel for å kunne vri gassen lengre. Tok 2 minutter å fjerne. Husker ikke detaljer. Leeenge siden :-) Redigert 24.August.2015 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Popeye70 Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 (redigert) Hvis det er den samme modellen som jeg kjøpte rundt 1985, så prøv dette: - Ta av motordekselet. - Vri gassen rundt på håndtaket, og finn der det roterer tilsvarende inne i motoren. - Det som roterer i motoren butter mot en vertikal tapp som det står en U-formet metallklump rundt. Klumpen er festet med én skrue. - Løsne skruen og ta av metallklumpen. - Prøv å rotere på gassen på nytt. Nå skal den gå lenger. Gratulerer, motoren er trimmet! Som "Grand Banks jr" sier så består plomberingen av en fysisk sperre som hindrer deg fra å vri gassen helt rundt. Det er hele magien. Da jeg hadde slik motor ble det sagt at denne endringen ga 12,7 hk på motoren, opp fra 9,9 hk. Skal du ha 15 hk mener jeg du må bytte noen deler, men du har ihvertfall fått nesten 3 hk helt gratis. (Der klarte jeg fem redigeringer på et par minutter pga stavefeil, gitt. Språk er viktig! ;-) ) Redigert 24.August.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Skrotnisse Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Såvidt jeg vet må du bytte både reedventiler og forgasser for å få 15 hk på disse motorene.... Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Ved å bytte reedventil (plate på innsiden av forgasser) får du 13,7. Skal du ha 15 så må det byttes forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2015 Del på Facebook Svart 25.August.2015 Husker nok feil jeg da. Trodde det skiftet (reed + forgasser) kom litt senere. Rundt 85/ 86. (Da de skiftet farge på klistremerke på lokket.) Riktignok lenge siden jeg hadde en slik motor. Ca 24 år siden... ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.