fiat Startet 24.August.2015 Del på Facebook Startet 24.August.2015 Hei, Skal kjøpe brukt daycruser 19 - 20 fot med utenbordsmotor, og da er Yamaha førstevalget. De fleste har 4-takter, men noen har VMAX. Er klar over at en vesentlig forskjell er 4-takter og 2-takter, og det sies at 4-takteren er mere støysvak. Ønsker noen synspunkter på hva jeg bør velge, og argumenter for og imot penta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 4-takteren er førstevalget om støynivå og forbruk er viktig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Røyk/lukt er også fraværende på 4 takt. Jeg valgte det selv og trives med det. Tipper vmax er noe sprekere;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 (redigert) hadde 200 hpdi før jeg fikk havari og endte opp med 250 etec. 200'en var en råtass med snerten lyd, helt ok forbruk (litt usikkert,men greide ned mot 1 l/nm på 24 fots rib ved underkant av 30 knop). lettstartet, ikke plagsomt med røyk. men lydbildet ved lavt turtall er det ikke noe å sammenligne, f150 er en helt annen verden :-) i fart derimot er 2taktern sitt lydbilde bedre i mine ører hehe. hpdi'ene har hatt endel plager/havari (se på div forum). så sjekk for god kompresjon, servicehistorikk, gode bensinfiltre, og bruk skikkelig olje :-) Min røyk etter 600-og noen timer.. først gikk toppakningen, deretter sylinder nr 1. deler var billige fra boats.net edit: må også nevnes at toppfarten ikke ble vesentlig økt ved overgangen til etec'en (ved lett lasta båt). så hpdi er kraftige saker. kan også skyldes at skroget nærmer seg max... Redigert 24.August.2015 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
fiat Svart 30.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2015 Da er saken klar fra min side, det blir 4-takter. Har vel bare hørt "godord" om Yamaha F115 og F150 støy og eksos er også vesentlig for å få en god opplevelse på sjøen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 30.August.2015 Del på Facebook Svart 30.August.2015 (redigert) Nye Mercury F115 og F150 er et mere spennende valg enn Yamaha, om man snakker fabrikknye motorer da. Lavere vekt, større sylindervolum, enklere vedlikehold og en rekke andre fordeler foruten lavere pris. Men i ditt tilfelle er det vel snakk om brukt båt/motorpakke, men det er kanskje noen få med Mercury F150 der ute (kom vel i 2012). Redigert 30.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.