Dagsven Startet 24.August.2015 Del på Facebook Startet 24.August.2015 Hei folkens. Trenger virkelig litt hjelp av forumet. Har en Nordkapp 760 hvor strømmen er litt på tur. Når jeg overtok båten var det kun 1 batteri som går til start og forbruk. Jeg har nå montert 1 batteri til som skal ta seg av forbruk. Tenkte at startbatteri også er koplet til vinsj og lanterner. Har også montert BEP skillerele. Idag er det et sikringsskap med hovedstrømsbryter og 6 stk. sikringer samt en userswitch knapp (som er koplet til stereo og hovedstrømsbryteren). Det går to store røde kabler til dette skapet. Regner med at den ene røde går fra motor til hovedstrømsbryteren og den andre røde til + på start batteri. Det som også er utfordringen er at når jeg tar hovedstrømsbryteren tar den strømmen til motor og intrumenter samt ankervinsj og stereo. Det andre som lys i cabin, vannpumpe, lanterner osv fungerer selv om bryteren er slått av. Spørsmålet blir da hvordan kopler jeg om alt forbruk til forbruksbatteri og lar resten stå på start? Mulig det er dumt spm. men er litt fersk med strøm både i båt samt generelt men vil gjerne lære. Har også 12 v uttak hvor jeg kjøpte ny iphone usb lader i helgen. Plugget den inn men så smalt det og laderen var død. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Strøm hjelp hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Ingen bekjente som kan ta ein tur ombord og hjelpendeg å følge kabler ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dagsven Svart 24.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2015 Takk for svar, ikke foreløpig. Hvis jeg ikke får det til blir det å sette det bort til noen som kan det, men tenker samtidig å lære noe nytt. Alt er mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Fortell litt om forbruksmønsteret ditt først så skal du få noen gode innspill til hva du må gjøre. Bruker du båten stort sett bare til dagsturer? Eller ligger du ofte i uthavn over flere døgn uten å kunne lade? Hva er dine store forbrukere når du ligger i uthavn? Hvor lenge går du for motor før du ligger med forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 25.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2015 Båten brukes i hovedsak til dagsturer hvorav 3-5 turer er med overnatting 1 til max 2 netter. Har ikke landstrøm for øyeblikket og ser heller ikke helt det store poenget med det med så korte turer, men er til vurdering. Forbruket er: Vannpumpe, stereo, lys i cabin (foreløpig ikke led men skal skiftes), kjøleboks og evt. lading av mobiler etc. Det som evt. skal monteres er elektrisk sjøvannsklosett. Kjører ca. fra 30-1 time på turene. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 25.August.2015 Del på Facebook Svart 25.August.2015 Da har du omtrent akkurat det samme forbruksmønsteret som jeg har. Kjøpte en Ibiza 24 med 2 batterier med velger 1,2 eller begge. Måtte bytte ut batterier nå i vinter og gjorde noen vurderinger på hva som ville være det beste oppsettet. Jeg endte opp med å kjøpe 2 stk. Dual AGM 100Ah batterier som jeg har koplet i parallell. Jeg kjøpte i tillegg en Batterimonitor fra Victron (BMV 700) slik at jeg hele tiden kan følge med på hvor mye strøm jeg har igjen på batteriene. Dette er også kjekt om du ønsker litt mer innsikt i hvor mye strøm som til enhver tid forbrukes/lades etc. Hvorfor? Fordeler: 1. Da har jeg 200Ah tilgjengelig når jeg ligger i uthavn i motsetning til 100Ah med et dedikert startbatteri (det vil si 50-70% med AGM og dessuten mer CCA) 2. Jeg forbruker og lader begge batterier likt som gjør livet enklere med tanke på bytte av batteri 3. Slipper rele som gir et enklere oppsett, trenger aldri å tenke mer på Batt 1 og Batt 2. 4. Unngår å lade det ene batteriet helt ut som igjen fører til kortere levetid 5. Har full kontroll på hvor mye kapasitet som er igjen i skuta (etter en overnatting++ kommer jeg ned til 80-85% avhengig av hvor mye strøm som brukes), Victron alarm kan konfigureres til hva du ønsker slik at du aldri vil tappe mer batteri enn du trenger (poenget er at med 200Ah timer og mitt bruksmønster så vil dette aldri skje likevel) Ulemper? 1. Batterier bør være av samme type og kjøpes på samme tid (ikke helt nødvendig men det anbefales vel) 2. Bør nok ha en batterimonitor installert (heller ikke nødvendig men gir mer kontroll) Ditt oppsett fungerer nok helt fint men nå har du fått noen innspill du evt. kan ta inn i vurderingen din.... :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2015 Del på Facebook Svart 25.August.2015 Jeg ville ha holdt batteriene separate for å sikre nok strøm til start. Da trenger du en ny hovedbryter til forbruk, samt at du må flytte tilførsel til forbruk sikringsboks/skinne over fra hovedbryter start til hovedbryter forbruk. Ikke så vanskelig, men man må tenke seg om... Sigartttenneruttaket ditt er nok koplet med feil polaritet. Pluss skal være I senter, minus på siden. Smellet kom nok da USB laderen tok kvelden pga feil polaritet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dagsven Svart 25.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2015 Takk for svar og gode ideer. Index: Det virker ikke som forbruket er koplet via hovedstrømbryter da det fortsatt fungerer selv om hovedstrømsbryteren er avslått. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 26.August.2015 Del på Facebook Svart 26.August.2015 Dersom du ikke har hovedstrømsbryter på forbruksbanken ville jeg montert det, viktig å kunne kutte strømmen ved behov. BEP DVSR er vel reléet du har? Har brukt det selv på en Nidelv 690 Sport med 3 batterier, ble veldig god løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 27.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2015 Det skal monteres. Har allerede hatt flate batterier pga. av at en lysbryter har stått på selvom hovedstrømsbryteren har vært slått av. Strømmen er helt på tur så må rett og slett følge ledning for ledning og trekke om slik at det blir sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Jeg har jo samme båten som deg. I min har jeg to batterier (begge 120 Ah). Det er egen hovedstrømbryter for Start (her har jeg i tillegg til start også baugpropellen og ankervinsjen), og for Forbruk (her er alt annet i båten koblet). Når jeg stopper motoren skrur jeg alltid av Start og er da sikker på at ikke noe trekker strøm fra startbatteriet mitt. Har omtrent samme bruksmønster - 2-3 overnatteringer på maks 1 natt i løpet av sesongen, mest dagsturer. Har altid hatt nok strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 27.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2015 Takk for info TomF. Hvilken modell har du? Har du sikringsboksen på styrbord side nede ved gulvet? Du har ikke noen bilder på hvordan det er koplet opp? Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Takk for info TomF. Hvilken modell har du? Har du sikringsboksen på styrbord side nede ved gulvet? Du har ikke noen bilder på hvordan det er koplet opp? 2008 modell. Sikringsboksen, samt brytere for hhv Service og Start strøm, samt hovedbryter for Baugpropell sitter bak på styrbord side (under setene bak). Har ikke noen bilder liggende, man kan ordne noen neste gang jeg er i båten. (håper på helgen.....) Hva trenger du bilder av ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.