Jump to content

Er det en kjent årsakt til at Volvo Penta (diesel) ryker mye?


Svaap

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Volvo Penta D5A TA (160hk, 4 syl).

Denne ryker i grunn ganske mye til å være praktisk talt ny (gått under 300 timer).

 

Denne motoren er basert på en Deutz maskin (og de går vel for å være bra motorer?).

Det har jo etablert seg som en kjennsgjerning at VP skal ryke.

Er det en forståelig grunn til dette?

I så fall, har det en 'hensikt' ut over å være ubehagelig -både ombord og for de rundt?

 

Link til motoren min:

http://www.volvopenta.com/volvopenta/brazil/pt-br/MarineCommercialEngines/diesel-centro/Documents/D5.pdf

 

 

Hva mener ekspertisen?

 

PS! Nå skal det samtidig nevnes at jeg stort sett bare går på mellom 1000-1500 rpm.

Kan det ha noe for seg å 'blåse ut' litt innimellom - vil det hjelpe på røyknivået?

 

Hilsen Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Volvo Penta er to motorer (så langt..).

 

Den første var en TMD40A produsert i 1985 på 124 hk.  Da jeg kjøpte den båten hadde motoren kun et par hundre timers drift etter at ny topp var montert med tilhørende nye dyser (eller justerte, jeg husker ikke det helt nøyaktig).  Fra den motoren kom det ikke spesielt mye røyk.  Litt røyk de første 20-30 sekundene etter kaldstart, ellers minimalt.   Vanlig oppsett med vannkjølt eksos - hvis det betyr noe for røyk?

 

Den andre VP motoren er en D2 40B som sitter i seilbåten vi har nå.  Den er basert på en Shibura (eller er det Shibaura?), japansk industrimotor og er helt røykfri.  En liten blås av røyk akkurat i kaldstarten, ellers ingenting.  

 

Så hvorfor er VP kjent for å ryke??  Kanskje det er vedlikeholdsintervaller på trykkprøving og justering av dyser som ikke blir utført?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...