Svaap Startet 24.August.2015 Del på Facebook Startet 24.August.2015 (redigert) Hei, Jeg har en Volvo Penta D5A TA (160hk, 4 syl). Denne ryker i grunn ganske mye til å være praktisk talt ny (gått under 300 timer). Denne motoren er basert på en Deutz maskin (og de går vel for å være bra motorer?). Det har jo etablert seg som en kjennsgjerning at VP skal ryke. Er det en forståelig grunn til dette? I så fall, har det en 'hensikt' ut over å være ubehagelig -både ombord og for de rundt? Link til motoren min: http://www.volvopenta.com/volvopenta/brazil/pt-br/MarineCommercialEngines/diesel-centro/Documents/D5.pdf Hva mener ekspertisen? PS! Nå skal det samtidig nevnes at jeg stort sett bare går på mellom 1000-1500 rpm. Kan det ha noe for seg å 'blåse ut' litt innimellom - vil det hjelpe på røyknivået? Hilsen Ole Redigert 24.August.2015 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
spk Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Min erfaring med Volvo Penta er to motorer (så langt..). Den første var en TMD40A produsert i 1985 på 124 hk. Da jeg kjøpte den båten hadde motoren kun et par hundre timers drift etter at ny topp var montert med tilhørende nye dyser (eller justerte, jeg husker ikke det helt nøyaktig). Fra den motoren kom det ikke spesielt mye røyk. Litt røyk de første 20-30 sekundene etter kaldstart, ellers minimalt. Vanlig oppsett med vannkjølt eksos - hvis det betyr noe for røyk? Den andre VP motoren er en D2 40B som sitter i seilbåten vi har nå. Den er basert på en Shibura (eller er det Shibaura?), japansk industrimotor og er helt røykfri. En liten blås av røyk akkurat i kaldstarten, ellers ingenting. Så hvorfor er VP kjent for å ryke?? Kanskje det er vedlikeholdsintervaller på trykkprøving og justering av dyser som ikke blir utført? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 24.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2015 Kom til å tenke på at driftstemperaturen kan ha en innvirkning? Syntes min ikke kommer opp i det jeg kjenner som 'normal' arbeidstemperatur. Har ikke det nøyaktige tallet på temp, men det skal jeg finne ut av. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Skudenes Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Når det gjelder "utblåsning", så har vi erfaring med det. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Svaap Svart 24.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2015 Ja, men jeg tenkte ikke på fullt så voldsomt som hos dere i helgen :-) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Lady B Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Min TAMD40B fra 1986 ryker svært lite, bare litegrann ved kaldstart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.