Jump to content

Entreprenører fra NTNU trenger din hjelp!

Mr.Selnes

Recommended Posts

Hei,

Vi er 5 studenter som går Entreprenørskolen på NTNU i Trondheim. Vi driver nå med en markedsanalyse av et produkt som til nå har fått veldig god feedback. Det tar kun 2 minutter, og kan hjelpe oss med å overbevise panelet om at dette faktisk er en reell business-idé med høyt skaleringspotensiale:) Del gjerne med dine venner! 

http://goo.gl/forms/XYK135a437

Med all respekt for ideen men slike produkter finnes det flere varianter av allerede. Her er et par:

http://www.dinside.no/31472/hytte-og-baatalarm

Denne er egentlig for hyttebruk men passer like godt til båtbruk:

http://www.sikom.no/nb/produkter/gsm-12a-plus

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Alle de funksjonene som brukes som eksempler i spørreundersøkelsen finnes fra før. Selv har jeg laget mitt eget system basert på en Raspberry Pi som pr i dag gir meg bilde, temp, luftfuktighet, GPS-posisjon. Det kan sendes meg automatisk når grenseverdier overskrides, eller jeg kan sende en SMS og få status tilbake. Alle parametre som undersøkelsen dekkes er bare snakk om å legge til flere sensorer.

En industrialisering av et slikt produkt er helt topp, men jeg er rimelig sikker på at dette finnes fra før. Kanskje ikke med alle funksjonene fra spørreundersøkelsen, men med de mest relevante for de fleste båteiere.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Prøvde å spinne en idé om noe som faktisk ikke finnes...

Noe jeg ikke har hørt om er en gyro. Hvis jeg kunne lese av bevegelsene til båten når den ligger i båsen, feks krenging/bølger og en mulighet til å lese av "dunking" så hadde det vært stas. Må ha mulighet til å kalibrere slik at en feks får melding om det registreres "dunk" eller "napp" over en eller annen verdi. Om det blåser så kan en da følge med.

Evt. også avvik, hvis båten feks ligger stille lenge og plutselig beveger seg. 

Meeen egentlig gir vel et webcam den informasjonen man trenger. Og webcam med sim koster jo ikke noe særlig lengre så..

Lydsensorer finnes til bla DEFA alarmer - dunk + ruteknusing - lyd mm.

Og, ikke minst "remote" kameraer med live bilde og 2 veis lyd kommunikasjon - krever WEB tilgang men enklere versjoner trigger på bevegelse og sender deg automatisk bilder på SMS osv...

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

USB-basert gyro finnes (http://www.yoctopuce.com/EN/products/usb-position-sensors/yocto-3d og http://www.yeitechnology.com/productdisplay/3-space-micro-usb), så det er vel bare snakk om å plugge en slik til en RPi/mini-PC eller tilsvarende og lese ut verdier. Deretter kan man programmatisk sjekke verdiene og se om de plutselig endrer seg såpass at det bør sendes en SMS, mail eller annet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Spenning på batteriet som ei lensepumpe er tilkoblet, er hele forutsetningen for at pumpa skal funke....

Uansett, ingen sensor eller app kan erstatte jevnlig ettersyn og vedlikehold.

Ikke for å være negativ, men det er vel denne "gründer-virksomheten" politikerene mener skal redde Norge fra finanskrise.... Vel...

Redigert av Eureka (see edit history)

Ett annet lite poeng: Kategorien trebåt/snekke har dere vel hentet fra finn.no? Den er like ugunstig i undersøkelsen som på finn. På den ene siden så har mange trebåter har ikke den fjærneste ting til felles med en snekke, mens på den andre siden så har mange snekker mer til felles med en cabincruiser enn med en trebåt....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Hvorfor finne opp noe som har fantes I flere år ?

Jeg har denne (men obs, denne varianten er utgått i dag, kjøpte den I 2013): https://www.komplett.no/product/760137?gclid=CJerg4OF1bkCFc52cAodITAAzQ

"Med MOVER mottar du SMS umiddelbart ved selv de minste drypp!

GSM-enhet + Vannsensor

bilde

Her en tråd med flere løsninger, fra 2013: https://baatplassen.no/i/topic/104017-%C3%B8nsker-meg-sms-melding-om-det-kommer-vann-i-d%C3%B8rken-l%C3%B8sninger/

Redigert av Worry II (see edit history)

Det jeg faktisk kunne vært villig til å betale for, er en fri løsning hvor man selv kan vidreutvikle etter eget behov, samt plugge inn sensorer etter eget ønske - men nå er vel toget egentlig gått for å få meg som kunde, da jeg i fjor vinter kom meg et stykke på vei.

Batterispenning og forbruk har vært nevnt over. Luftfuktighet er også relevant.

Jeg har pr i dag denne løsningen ombord: https://baatplassen.no/i/topic/114253-pilotprosjekt-lyst-å-overvåke-båten-din-på-nett-i-vinter/- og jeg har kjøpt en del ekstra sensorer, som bevegelsessensor, spenningssensor, shunts for å måle batteriforbruk, etc - men har ikke helt fått ut fingeren til å gjøre noe videre med dette.

Parallellt legger jeg også ut enkle detektorer (som bare gir alarmlyd), f.eks. en vannalarm fra Biltema koster ca femtilappen, gassalarm fikk jeg med båten, og nå har jeg bestilt CO-alarm også.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det jeg faktisk kunne vært villig til å betale for, er en fri løsning hvor man selv kan vidreutvikle etter eget behov, samt plugge inn sensorer etter eget ønske - men nå er vel toget egentlig gått for å få meg som kunde, da jeg i fjor vinter kom meg et stykke på vei.

Batterispenning og forbruk har vært nevnt over. Luftfuktighet er også relevant.

Jeg har pr i dag denne løsningen ombord: https://baatplassen.no/i/topic/114253-pilotprosjekt-lyst-å-overvåke-båten-din-på-nett-i-vinter/- og jeg har kjøpt en del ekstra sensorer, som bevegelsessensor, spenningssensor, shunts for å måle batteriforbruk, etc - men har ikke helt fått ut fingeren til å gjøre noe videre med dette.

Parallellt legger jeg også ut enkle detektorer (som bare gir alarmlyd), f.eks. en vannalarm fra Biltema koster ca femtilappen, gassalarm fikk jeg med båten, og nå har jeg bestilt CO-alarm også.

En modulbasert "plug and play"-løsning der man kan sette sammen sin egen kombinasjon av sensorer og lettvint definere alarm-verdier og lignende tror jeg mange (inkludert meg) kunne tenkt seg å betale for. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Kanskje det samles inmformasjon for å tenke ut noe nytt basert på svarene?   "640KB er nok for alle datamaskiner"  "Hele verden trenger ca 8 datamaskiner, det er regnekraft nok til alle" 

Hvis ingen hadde utfordret disse tankene med nytenking, hadde det vært litt stusselig :-)

La Herrene gjøre sine undersøkelser, er det ikke liv laga så dør det av seg selv.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Mange negative kommentarer her. Skjønner hvorfor Norge henger etter når det gjelder innovasjon. Innovasjon er ikke kun lik med å "finne opp noe nytt". Spennende prosjekt med potensiale, men det må tilby noe mer enn hva som allerede finnes i markedet.

Ja jævla surmaga forsamling detta... Men til forsvar tror jeg nok at folk her inne er de som konserverer motoren selv, og bytter olje selv. Derfor har nok mange her inntrykk av at dette blir litt banalt.

Men tror nok at mange folk i båt hadde satt pris på dette, om det var så enkelt som å slenge en boks i bånn av båten og installere en app. Brukervennlighet er nøkkelen her. Folk flest har ikke en Raspberry pi med GSM modul og fuktsensor slengende på kontorpulten.

Når det er sagt, hadde ønsket meg at det var enkelt å ekspandere med fler sensorer. Vind, vanntemp, brann...

Baltic-pappa

Men tror nok at mange folk i båt hadde satt pris på dette, om det var så enkelt som å slenge en boks i bånn av båten og installere en app. Brukervennlighet er nøkkelen her. Folk flest har ikke en Raspberry pi med GSM modul og fuktsensor slengende på kontorpulten.

Når det er sagt, hadde ønsket meg at det var enkelt å ekspandere med fler sensorer. Vind, vanntemp, brann...

Jeg er nok enig med Whiskey - det finnes allerede løsinger for dette - MEN der er ikke så brukervennlige som "folk flest" ønsker å ha det - dvs sleng inn en boks i båten, kobble den opp mot appen du har på mobilen - ferdig. Boksen/appen varsler deg sen om "noe" skjer i båten. 

Gjerne en boks med flere moduler, som GPS, vann, strøm, alarm, brann etc. 

Produsenten bør også informere forsikringsselskaper - dette kan ev. gi billigere forsikring.

Det er forsåvidt sant, at mange av de som virkelig har lykkes i markedet har ikke kommet med noe særlig innovativt produkt og har ikke vært først - de har bare kommet inn med et produkt med akkurat nok marketingressurser og på akkurat på det tidspunktet markedet virkelig var klar for produktet. Slik som Facebook, jeg tror ikke funksjonaliteten der var noe særlig bedre enn det man kunne finne hos konkurrerende tjenester på det tidspunktet det ble lansert. Windows også, det var ikke akkurat nytenkning som gjorde dette produktet populært. Smarte telefoner hadde vi da lenge før Android og iPhone ble lansert.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Såvidt jeg har fått med meg så bruker de nye blåtannfølerene svært lite strøm ifht tidligere versjoner. 

En "sentral" som jeg kunne koble til en vanlig usb utgang for strøm (5v) med vanlig standard ladekabel for mobiltelefon som snakket med appen på telefonen og så kunne jeg "strødd ut" diverse følere i båten som gikk på batteridrift i minst ett år før batteriskifte/lading (usb). 

------

Mao en usb stick og noen vanntette små følere pluss en app. Mulighet for å bygge videre mtp mer avanserte løsninger som alarm, kamera, strømstyring. 

Kan utformes "universelt" for bruk i bil/båt/hytte/hus.

-----

Pris? Tusenlapp for "sentralen", app og 3 enkle følere som en startpakke? 

Guest Avmønstret#

Eller enda enklere. Dropp "sentralen" og la folk bruke en egen mobil som det. En Huawei androidetelefon koster vel 500,- i dag og kan vel gjøre det meste. Evt. kan folk bruke sin avdanka smarttelefon. 

Så da trenger man kun "følere". En app til "sentraltelefonen" og en app til mottakertelefonen.

-----------

250,- for en føler og tilgang til å laste ned de to appene som trengs :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...