Troll reder Startet 25.August.2015 Link til dette innlegget Startet 25.August.2015 Jeg vet dette har vært diskutert før, men jeg er like klok, ikke minst etter å ha sjekket med båthengerprodusenter. Jeg skjønner det er kritisk at motoren skal balansere mest mulig over akslingen. Hengere som produsenter anbefaler har aksling langt fra et slikt sentrum - og/eller de har ikke tekniske tegninger som kan dokumentere hvor akslingen ligger. Har noen gravd dypere i saken og kommet fram til at den og den hengern tilfredsstiller "mine" krav om plassering av balansepunkt? (Skylder å si fra om at jeg planlegger relativt lang kjøretur med båten før og etter sesong, dvs ca 250 km T/R). Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Det er vel i utgangspunktet ikke motoren, men tyngdepunktet på båten som har betydning. Det som er viktig er at man får riktig kuletrykk. En snekke, eller andre båter med tyngdepunktet relativt langt frem må ligge med lenger overheng en båter med tyngdepunktet lenger bak. Vet at Svela har hengere som passer båten din. Ta en titt på svela.no Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Vi leide henger til vår Saga 20. Hengeren var av typen Tiki. Vi fikk båten halvveis opp på hengeren, så kantret båten over på den ene siden. Måtte slippe båten ut igjen. Var nesten sikker på at båten skulle falle av hengeren og ned på utsettrampen. Hele episoden endte med å leie lastebil.... Nå har vel ikke Polar 20 så dyp kjøl som Saga 20 har, så mulig det går lettere med den. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Andboats skrev On 25.8.2015 at 18.38: Vi leide henger til vår Saga 20. Hengeren var av typen Tiki. Vi fikk båten halvveis opp på hengeren, så kantret båten over på den ene siden. Måtte slippe båten ut igjen. Var nesten sikker på at båten skulle falle av hengeren og ned på utsettrampen. Hele episoden endte med å leie lastebil.... Nå har vel ikke Polar 20 så dyp kjøl som Saga 20 har, så mulig det går lettere med den. tenkte ikke på å legge noe under på sidene ☺? Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Han vi leide hengeren av sa at hengeren passet snekker opp til 23", så vi trodde jo på han. Det er klart det hadde gått å legge noe under sidene, men vi skulle frakte båten 9 mil. Da er det greit å vite at båten ligger godt på hengeren Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Finnes flere hengere i dag som kan tilpasses snekkeskrog. Mener Polarboat hadde en Tysse- henger som de brukte, da min Polar 20 ble fraktet i fra Skien til Kristiansand for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Tredal bygger på mål. Bestill nøyaktig det du vil ha, og få det! De leverer til og med hengere lakkert i bilens/ønsket farge :) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
jørn Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Jeg benytter en Tyssehenger med selvjusterende krybbe til min. Sitér dette innlegget Link to post
Troll reder Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Kallethekid skrev On 25.8.2015 at 18.12: Det er vel i utgangspunktet ikke motoren, men tyngdepunktet på båten som har betydning. Det som er viktig er at man får riktig kuletrykk. En snekke, eller andre båter med tyngdepunktet relativt langt frem må ligge med lenger overheng en båter med tyngdepunktet lenger bak. Vet at Svela har hengere som passer båten din. Ta en titt på svela.no Hmmm. Nå har jeg tittet og tittet på Svela, men finner ikke spor av båthengere hos dem :-). De driver først og fremst med maskiner og verktøy til industrien. Skrev du feil navn? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Nei, svela.no er adressen. Driver kun med båthengere. Du må ha skrevet feil. Jeg sjekket nå igjen for sikkerhets skyld, kun båthengere og opplagsvogner. Sitér dette innlegget Link to post
Troll reder Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 jørn skrev On 25.8.2015 at 22.18: Jeg benytter en Tyssehenger med selvjusterende krybbe til min. jørn skrev On 25.8.2015 at 22.18: Jeg benytter en Tyssehenger med selvjusterende krybbe til min. Fint bilde. Jeg ser at båten ligger fint på hengern. Det ser ut til å være en Polar 20. Hvilken henger modell bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Husk at du må stroppe nøye med disse hengerne, da de ikke har noe særlig støtte sideveis. Den selvjusterende vuggen på disse virker bare ved små krefter. Hvis sidekreften blir stor vil sidestøtten trykke opp kjølrullen i bunn og båten velter av hengeren. Har sett dette i en rundkjøring... Sitér dette innlegget Link to post
Troll reder Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Troll reder skrev On 26.8.2015 at 19.20: Fint bilde. Jeg ser at båten ligger fint på hengern. Det ser ut til å være en Polar 20. Hvilken henger modell bruker du? Har du typebetegnelse på hengern, utover Tysse? Er det 6257 med totalvekt 1300 kg? Sitér dette innlegget Link to post
Troll reder Svart 27.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Kallethekid skrev On 26.8.2015 at 19.54: Husk at du må stroppe nøye med disse hengerne, da de ikke har noe særlig støtte sideveis. Den selvjusterende vuggen på disse virker bare ved små krefter. Hvis sidekreften blir stor vil sidestøtten trykke opp kjølrullen i bunn og båten velter av hengeren. Har sett dette i en rundkjøring... Har du typebetegnelse på hengern, utover Tysse? Er det 6257 med totalvekt 1300 kg? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Den heter KF13, 1300kg. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 KF13 er nesten helt sikkert betegnelsen på påløpsbremsen. Stod det på en liten metallplate i nærheten av kulekoblingen? Tyske Knott bruker KF på de fleste av sine påløpsbremser. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Hehe, ja, jeg stusset over at det stod på tysk. Da aner jeg ikke hva modellen heter. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Du er ikke alene! Jeg jobber med båthengere og det er forbausende mange som oppgir betegnelsen fra denne platen når de skal fortelle hvilken modell de har. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Jeg lånte en tyssehenger (vet ikke betegnelsen) og kjørte ca 20mil når jeg kjøpte Polar 22. Vanligvis brukt på en 23´daycruiser. Nå fikk jeg båten lastet på med kranbil, men det var helt udramatisk å vinsje den av igjen. Med to kraftige lastestropper foran og to bak sto den stemplet fast. Bare å forskyve vinsjtårnet bakover. Bil og båt lå fint balansert helt til jeg fylte bagasjerommet med båtutstyr... Var dog helt udramatisk å kjøre med en Mitsubishi Spacewagon jeg hadde dengang. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
hgs Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Er det noen i Osloområdet som har en henger som passer Polar 20 som kan leies for å kjøre fra Hvaler til Oslo førstkommende søndag? Sitér dette innlegget Link to post
Alias_Knagg Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Dette er en gammel tråd, men jeg føler like vel at det er på sin plass å notere her at Tysse 6257 ikke nødvendigvis passer til en Polar 20. Detaljene her: Sitér dette innlegget Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.