Jump to content

Båthenger til Polar 20


Troll reder

Recommended Posts

Jeg vet dette har vært diskutert før, men jeg er like klok, ikke minst etter å ha sjekket med båthengerprodusenter. Jeg skjønner det er kritisk at motoren skal balansere mest mulig over akslingen. Hengere som produsenter anbefaler har aksling langt fra et slikt sentrum - og/eller de har ikke tekniske tegninger som kan dokumentere hvor akslingen ligger.  Har noen gravd dypere i saken og kommet fram til at den og den hengern tilfredsstiller "mine" krav om plassering av balansepunkt?  (Skylder å si fra om at jeg planlegger relativt lang kjøretur med båten før og etter sesong, dvs ca 250 km T/R).

Link to post

Det er vel i utgangspunktet ikke motoren, men tyngdepunktet på båten som har betydning.

Det som er viktig er at man får riktig kuletrykk. En snekke, eller andre båter med tyngdepunktet relativt langt frem må ligge med lenger overheng en båter med tyngdepunktet lenger bak. Vet at Svela har hengere som passer båten din. Ta en titt på svela.no

Link to post

Vi leide henger til vår Saga 20. Hengeren var av typen Tiki.

Vi fikk båten halvveis opp på hengeren, så kantret båten over på den ene siden. Måtte slippe båten ut igjen. Var nesten sikker på at båten skulle falle av hengeren og ned på utsettrampen.

Hele episoden endte med å leie lastebil.... 

Nå har vel ikke Polar 20 så dyp kjøl som Saga 20 har, så mulig det går lettere med den.

Link to post
  Andboats skrev On 25.8.2015 at 18.38:

Vi leide henger til vår Saga 20. Hengeren var av typen Tiki.

Vi fikk båten halvveis opp på hengeren, så kantret båten over på den ene siden. Måtte slippe båten ut igjen. Var nesten sikker på at båten skulle falle av hengeren og ned på utsettrampen.

Hele episoden endte med å leie lastebil....

Nå har vel ikke Polar 20 så dyp kjøl som Saga 20 har, så mulig det går lettere med den.

tenkte ikke på å legge noe under på sidene ☺?
Link to post
  Kallethekid skrev On 25.8.2015 at 18.12:

Det er vel i utgangspunktet ikke motoren, men tyngdepunktet på båten som har betydning.

Det som er viktig er at man får riktig kuletrykk. En snekke, eller andre båter med tyngdepunktet relativt langt frem må ligge med lenger overheng en båter med tyngdepunktet lenger bak. Vet at Svela har hengere som passer båten din. Ta en titt på svela.no

Hmmm. Nå har jeg tittet og tittet på Svela, men finner ikke spor av båthengere hos dem :-). De driver først og fremst med maskiner og verktøy  til industrien. Skrev du feil navn?

Link to post
  Kallethekid skrev On 26.8.2015 at 19.54:

Husk at du må stroppe nøye med disse hengerne, da de ikke har noe særlig støtte sideveis. Den selvjusterende vuggen på disse virker bare ved små krefter. Hvis sidekreften blir stor vil sidestøtten trykke opp kjølrullen i bunn og båten velter av hengeren. Har sett dette i en rundkjøring...

Har du typebetegnelse på hengern, utover Tysse? Er det 6257 med totalvekt 1300 kg?

Link to post

Jeg lånte en tyssehenger (vet ikke betegnelsen) og kjørte ca 20mil når jeg kjøpte Polar 22. Vanligvis brukt på en 23´daycruiser.

Nå fikk jeg båten lastet på med kranbil, men det var helt udramatisk å vinsje den av igjen. Med to kraftige lastestropper foran og to bak sto den stemplet fast.

Bare å forskyve vinsjtårnet bakover. Bil og båt lå fint balansert helt til jeg fylte bagasjerommet med båtutstyr...  :cool:

Var dog helt udramatisk å kjøre med en Mitsubishi Spacewagon jeg hadde dengang.

bilde

Link to post
  • 3 år senere...
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...