Jump to content

Båthenger til Polar 20

Troll reder

Recommended Posts

Jeg vet dette har vært diskutert før, men jeg er like klok, ikke minst etter å ha sjekket med båthengerprodusenter. Jeg skjønner det er kritisk at motoren skal balansere mest mulig over akslingen. Hengere som produsenter anbefaler har aksling langt fra et slikt sentrum - og/eller de har ikke tekniske tegninger som kan dokumentere hvor akslingen ligger.  Har noen gravd dypere i saken og kommet fram til at den og den hengern tilfredsstiller "mine" krav om plassering av balansepunkt?  (Skylder å si fra om at jeg planlegger relativt lang kjøretur med båten før og etter sesong, dvs ca 250 km T/R).

Det er vel i utgangspunktet ikke motoren, men tyngdepunktet på båten som har betydning.

Det som er viktig er at man får riktig kuletrykk. En snekke, eller andre båter med tyngdepunktet relativt langt frem må ligge med lenger overheng en båter med tyngdepunktet lenger bak. Vet at Svela har hengere som passer båten din. Ta en titt på svela.no

Vi leide henger til vår Saga 20. Hengeren var av typen Tiki.

Vi fikk båten halvveis opp på hengeren, så kantret båten over på den ene siden. Måtte slippe båten ut igjen. Var nesten sikker på at båten skulle falle av hengeren og ned på utsettrampen.

Hele episoden endte med å leie lastebil.... 

Nå har vel ikke Polar 20 så dyp kjøl som Saga 20 har, så mulig det går lettere med den.

Vi leide henger til vår Saga 20. Hengeren var av typen Tiki.

Vi fikk båten halvveis opp på hengeren, så kantret båten over på den ene siden. Måtte slippe båten ut igjen. Var nesten sikker på at båten skulle falle av hengeren og ned på utsettrampen.

Hele episoden endte med å leie lastebil....

Nå har vel ikke Polar 20 så dyp kjøl som Saga 20 har, så mulig det går lettere med den.

tenkte ikke på å legge noe under på sidene ☺?

Det er vel i utgangspunktet ikke motoren, men tyngdepunktet på båten som har betydning.

Det som er viktig er at man får riktig kuletrykk. En snekke, eller andre båter med tyngdepunktet relativt langt frem må ligge med lenger overheng en båter med tyngdepunktet lenger bak. Vet at Svela har hengere som passer båten din. Ta en titt på svela.no

Hmmm. Nå har jeg tittet og tittet på Svela, men finner ikke spor av båthengere hos dem :-). De driver først og fremst med maskiner og verktøy  til industrien. Skrev du feil navn?

Jeg benytter en Tyssehenger med selvjusterende krybbe til min.

bilde

Jeg benytter en Tyssehenger med selvjusterende krybbe til min.

bilde

Fint bilde. Jeg ser at båten ligger fint på hengern. Det ser ut til å være en Polar 20.  Hvilken henger modell bruker du?

Husk at du må stroppe nøye med disse hengerne, da de ikke har noe særlig støtte sideveis. Den selvjusterende vuggen på disse virker bare ved små krefter. Hvis sidekreften blir stor vil sidestøtten trykke opp kjølrullen i bunn og båten velter av hengeren. Har sett dette i en rundkjøring...

Husk at du må stroppe nøye med disse hengerne, da de ikke har noe særlig støtte sideveis. Den selvjusterende vuggen på disse virker bare ved små krefter. Hvis sidekreften blir stor vil sidestøtten trykke opp kjølrullen i bunn og båten velter av hengeren. Har sett dette i en rundkjøring...

Har du typebetegnelse på hengern, utover Tysse? Er det 6257 med totalvekt 1300 kg?

Jeg lånte en tyssehenger (vet ikke betegnelsen) og kjørte ca 20mil når jeg kjøpte Polar 22. Vanligvis brukt på en 23´daycruiser.

Nå fikk jeg båten lastet på med kranbil, men det var helt udramatisk å vinsje den av igjen. Med to kraftige lastestropper foran og to bak sto den stemplet fast.

Bare å forskyve vinsjtårnet bakover. Bil og båt lå fint balansert helt til jeg fylte bagasjerommet med båtutstyr...  :cool:

Var dog helt udramatisk å kjøre med en Mitsubishi Spacewagon jeg hadde dengang.

bilde

• 3 år senere...
  • 5 år senere...

Dette er en gammel tråd, men jeg føler like vel at det er på sin plass å notere her at Tysse 6257 ikke nødvendigvis passer til en Polar 20.

Detaljene her:

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...