Jump to content

Vurderer import av båt, tips,råd?


Alexnilsen90

Recommended Posts

Vurder å importere en sea ray 250-270, har nå kommet i kontakt med Terje Brevik (bba import) jobbet tidligere hos ringtrade.

 

Er det noen som har kjennskap / erfaring med han eller dette firmaet?

Noen som kanskje har noen tips til hvem som er mest seriøse?

 

 

Takker på forhånd!! ?

Redigert av Alexnilsen90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lite seriøst by a faktor på 10-20.....

 

FORSØKT LURT BY A FAXTOR 10-20.... 

 

 

Men det ordnet seg - ikke takk til TB Lang historie 

 

 

Men stay AWAY.....

 

Send meg en PM så skal jeg linke deg til de riktige kanalene.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er det import fra USA det er snakk om? I så fall så kan CE-merking bli utfordrende. Vær også obs på at ett eventuelt landstrømanlegg må bygges om fra 110V til 220V. En ikke helt ubetydelig oppgave. Når det er sagt så er Sea Ray fine båter. Kunne godt tenkt meg en på rundt 30 fot selv. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Med dagens høye dollarkurs, det relativt kronglete reglementet rundt CE-merking (bl.a. bør motorer være av ca. 2006 eller nyere (bensin) for å dekke utslippskravene til CE-merking (må også dokumenteres av motorprodusent) så tviler jeg på at det er særlig lønnsomt versus prisene på Finn. Er kjøpers marked her hjemme, så man kan prute bra. Skal du hente fra USA, ville jeg valgt en båt som allerede fyller CE-merkingen fra båtprodusent, noen få produserte båtene slik at de dekket både US- og EU-markedet med samme modell. Henter du båt fra EU vil CE-merking være ok, så lettere å importere den veien.

Link to post
Share on other sites

-landstrømanlegg må da være den minste utfordringen. La opp 230v c-tek plugandplay anlegg i seilbåten. 5 stikkontakter og egen kurs for vv. ( hadde alt med båt vært så lett...)

 

CE-merking er helt klart den største utfordringen med import fra USA. :smiley: Men det er jo tross alt litt kostnader og arbeid selv med plug-and-play-220V-anlegg. Spesielt om det er trangt og kronglete å trekke kablene. Slettes ikke en deal-breaker, men definitivt noe man bør ha i bakhodet! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Bare så det er klarlagt? Jeg mener CE-merking og 220v er to forskjellige saker?. CE setter ikke krav til 220 volt (gjorde ikke før), men en rekke krav til motorutslipp, drivstoffslanger, sikkerhetsutstyr, klasse på skrog etc. Jeg spurte en som sertifiserte i 2010 hvor mye han skulle ha for å godkjenne en båt jeg lurte på å importere. Svaret var 30.000,- for undersøkelsen, så kom ombygningskostnader og ny besiktigelse etter det i tillegg. Var da jeg ble oppmerksom på hvor kronglete dette er på US-båter.

 

Som Eureka sier, lett å bygge om til ett eget 220v kontaktanlegg også beholde alt utstyr på 110V. Koster en Trafo og en elektriker noen timer, bør klares på under 10.000,-, men er jo penger det også da som Kenneth påpeker.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har rett i at CE-merkingen ikke bryr seg med 110V/220V-problematikken. Jeg tok det bare opp som ett eksempel på en detalj det er vel verdt å holde styr på. 10.000 penger er tross alt litt penger det og! :smiley: 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kom på ca 5-6 tusen for stor grunnpakke pluss litt ekstra, tror jeg... Jobben gjøres selv.

(Sikringsskap med galvanisk isolator, 3 kurser og kabler og stikk)

Klikk klikk klikk...

 

Ny lader kom i tillegg.

 

( du må sikkert ha ny vv-bereder, men det er jo sånn man må bytte iblant)

Link to post
Share on other sites

Går i samme tanker selv, men her gjelder det en First 40.7 fra UK.  Lønner seg nok neppe økonomisk med tanke på hva du senere kan få solgt båten for i Norge, men utvalget i utlandet er større, så det er større sjanse for å finnne den båten du vil ha.  Når jeg søker etter båter i Norge etter kriteriene ikke for gammel, minst 6 køyplasser og to akterkabiner mellom 35 og 40 fot, dukker det stort sett opp Bavaria 37 Cruiser eller lignende, og det er sikkert greie båter det, til sitt bruk, men ikke til mitt...

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Iforhold til landstrøms anlegget har jeg forstått at man igrunn bare behøver om omformer? 220-110v, så skal dette anlegget være godkjent og brukbart.. Eller har jeg misforstått.

 

 

Etter det jeg har funnet av båter fra USA, så virker det som at jeg kan spare inn 50-70000,- etter da ce merking,moms og frakt..

Link to post
Share on other sites

En kjenning importerte en eldre Sunseeker35 fra Mallorca. fristende innkjøpspris..flott båt.. etter en stund ble det jobb og pengesluk uten like.. gamle 41 motorer.. begge dreva måtte skiftes.. tanker hadde løsna osv osv.. båten ble solgt etter et par sessonger.. nå har han ikke båt lengre..

Skal man importere båt utenlands bør man være mer enn normalt båtinteressert og ha peiling på hva man holder på med..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

En annen ting, skal du importere fra USA lønner det seg å hente båter som har gått på de store sjøene (ferskvann). Båter i fra Florida opplever mye solskader og høy luftfuktighet og har dermed men etter disse forholdene. personlig tror jeg ikke du sparer 50-70000,- i dagens marked. Høy dollarkurs og stort prutningsmonn i Norge. Henter du båten i fra områdene rundt sjøene, blir også fraktkostnaden en del dyrere. Til slutt, det lønner seg å reise over selv å se på kjøpsobjektet, mange som har bommet på det.

Link to post
Share on other sites

Går i samme tanker selv, men her gjelder det en First 40.7 fra UK.  Lønner seg nok neppe økonomisk med tanke på hva du senere kan få solgt båten for i Norge, men utvalget i utlandet er større, så det er større sjanse for å finnne den båten du vil ha.  Når jeg søker etter båter i Norge etter kriteriene ikke for gammel, minst 6 køyplasser og to akterkabiner mellom 35 og 40 fot, dukker det stort sett opp Bavaria 37 Cruiser eller lignende, og det er sikkert greie båter det, til sitt bruk, men ikke til mitt...

 

Christian 8-)

 

En First 40.7 er vel ikke SÅ vanskelig å få tak i her i Norge, hvis man er litt tålmodig.

 

Utvalget blir jo større i den store verden utenfor Norge, og det er eneste grunn til å importere bruktbåt nå, etter min mening. Så må man nesten regne inn tid og transportkostnader i totalbildet, evt. matche dette mot egenfordelen man ser i form av personlig nysgjerrighet/spenning/erfaring/"tur" ved henting osv... -hvis man personlig ikke ser på dette som ren kostnad det også. Men jeg kan ikke se at dette er så vanskelig å gjennomføre selv, uten agent, at man skal behøve å betale noen for å gjøre papirarbeidet. Jeg ville hatt fullt fokus på kvalitet i stedet.

 

Man skal passe veldig godt på særlig ved import fra USA (gjelder ikke Beneteau -men allikevel), der er det mange båtbyggere som har "kuttet hjørner" for å spare kostnader de senere årene, til dels uten samvittighet overfor brukernes sikkerhet. Jeg har sett bilder av skrog som IKKE er slik de skal være under gelcoaten og det kan være spart på det meste, selv det som går direkte på styrke. NB: Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men man "må passe godt på" hva man kjøper for å si det mildt.

 

Men hvis man skal kjøpe noen tjenester i forbindelse med kjøpet, ville jeg lagt dette i en profesjonell "surveyer" som går samvittighetsfullt gjennom en grundig undersøkelse av båten på vegne av kjøper. Men så var det valg av riktig "surveyer", da. Så uansett må man regne inn risikoen for å bli lurt.

 

Generelt har jeg bestemt inntrykk av at i hvertfall prisforlangende i utlandet ligger høyt over tilsvarende priser i vårt lille lokale bruktbåtmarked. Men mine små forsøk på prisdiskusjon med et par utenlandske båtselgere (UK, DK) for et par ganske unike båter jeg var (før valutafallet til krona) svært interessert i, indikerer at prutningsmonnet er der.  Så kommer norsk moms på toppen. I det ene tilfellet, kunne båtselger fakturere en vinters lagring av båten separat, som kostnader forbrukt i England før kjøp. Det villle da gi en lavere, men likevel mer korrekt, kjøpesum på båten som prisgrunnlag for beregning av mva inn i Norge, og så legger tollmyndighetene på fraktkostnader før momsen beregnes.

 

Men utenlandske båtselgere/agenter "vet" at vi får 25% moms på toppen, og det førte i mitt danske tilfelle til at  et godt kjøp for meg, ble snappet opp av en dansk kjøper i stedet. Det gir jo en dansk båtselger sterke salgsargumenter i lokalmarkedet, at en nordmann er villig til å betale moms i tillegg på den prisen han forlanger. Og vi er hemmet av at i utlandet tror de at vi nordmenn er så stinne av penger at det kan bli vanskeligere å diskutere ned prisen også, vil jeg tro.

 

Så som sagt, eneste grunnen til å importere må være at man ikke får tak i den båten man vil ha innenfor Norges grenser. Økonomisk er det lite eller ingen ting å hente, etter min mening.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...