kleppe9 Startet 26.August.2015 Link til dette innlegget Startet 26.August.2015 Har kjøpt en båt med en 1,5l Bmc som ikke har vert igang på mange år. Har lufta ut av dieselen helt opp til dysene, men får den ikke til og tenne. Får litt tenning med startgass, men ikke antydning til tenning uten. Kan det være dysene som har satt seg fast kansje? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Har forstått det slik at det er ganske uheldig å bruke startgass.. Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Hei. Ja vet at startgass ikke er bra for motorer, men er det verre for Bmc enn for andre motorer? Motoren har stått i 5-7år uten å ha vert startet. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Tror det er glødeplugger på den motoren der, stemmer det? I så fall ikke bruk både startgass og gløding samtidig. Men du kan ta opp glødepluggene og se etter at de fungerer. Og de bør nok ha strøm i minst et halvt minutt for at det skal hjelpe på starten. Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Er ikke glødeplugger, men er noe starthjelp/gløding i luftinntaket. Er ikke sikkert på hvordan det virker. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) Jo, hvis det er en BMC 1,5 fra en del år tilbake, er det glødeplugger der (se bilde).... Følgende er hentet fra manualen på min ca 1980-mod : Start av motoren Sjekk at gearspaken er i nøytral, har gasshendelen på full gass og tørn motoren med start switchen. Slipp start switchen og reduser gassen så snart som motoren er startet. For kaldstart, fortsett som ved normal starting, men før man prøver å starte motoren, la glødepluggene stå på i en periode av mellom l0 og 30 sekunder. Denne tiden kan økes i ekstremt kaldt vær, under - lO C, opptil 50 sekunder. Glødepluggene innkobles enten ved hjelp av egen bryterstilling på starte switchen, eller ved hjelp av separat trykknapp. I fall glødepluggene betjenes ved hjelp av trykknapp, må man slippe glødebryteren så snart motoren starter. Glødeplugg elementene vil ellers raskt ødelegges hvis de er påkoblet når motoren går. BEMERK:Bruk av startgass er ikke å anbefale. Startmotoren Betjen ikke startmotoren i mer enn l minutt om gangen. Hvis motoren svikter å starte etter 30 sekunders for gløding og l minutts turning, vent 3 minutter før man igjen forsøker å starte motoren. Redigert 26.August.2015 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 ta en propan brenner og rett flammen inn i luft inntaket mens du prøver å starte virker som regel det ( uten Start gass) hvis ikke det virker må de nok bite i det sure eplet og demontere dysene og få testet di Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Hei. Takk for svar. Har fått den igang nå. Er ikke glødeplugger, men gløding på luftinntaket. Har i vert bort i Bmc før så kan hende jeg tar feil av merket Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 På dieselmotor kan du bruke WD40 som "startgass". Ufarlig, inneholder ikke nafta som brukes på bensin motorer. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Ballard Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Gløding i luftintaket var/er vanlig på noen Perkins modeller, har ikke sett det på bmc 1,5L. Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Der fikk jeg lagt ut bilder. Noen som kan si mer om motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Er det en Perkins 4.107 / 4.108 ? Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Hei, Ballard. Ser du som det stemmer det. Hva er forskjellen på 07 og 08? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Forskjellen mellom 4.107 og 4.108 er ganske liten, etter som jeg har forstått. 108. er litt nyere og har en ytelse på 49 hk , 107. yter 47 hk. Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Det er en 4.108 jeg har på 49kh. Virker lettstartet når jeg først fikk den igang. Betegnelsen 107/108 er volum i tommer. Må bare finne ut hvilket Gear som er montert så blir det olje og filterskift før prøvetur imorgen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Få no ogso, om ikkje altfor lenge ei generalopprydding i den ledningsvaso (motorens kabelopplegg). Eg såg på desse bildene eit par kilder til alvorlig trøbbel, i tillegg til ledningane si aldring. Magne Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Ja, alt elektrisk skal legges opp på nytt. Mye rot i ledninger som det er nå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.